necula

Vindecarea slugii dușmanului (Matei 8.5-13)

Oricât ar părea de ciudat Mântuitorul ne oferă, de mii de ani de acum, lecții de viață cotidiană. Evanghelia Duminicii acesteia (Matei 8.5-13) ne aduce aminte că a fi uman, a fi de partea omului- cu alt cuvinte, nu ține cont de națiune ori ierarhie socială, nu ține cont de modul în care lumea ține cont de toate. Un sutaș, adică un ofițer roman pus peste o sută de soldați, cere Mântuitorului, în Capernaum, să-i vindece sluga. Evanghelia ne arată, câteva versete mai sus (Matei 8.1-4) că tocmai vindecase Domnul un lepros, un looser, cu i-am spune azi, un nimeni social. Acum dușmanul roman, căci despre un ofițer dușman vorbim, cere lui Hristos să-i vindece sluga. Desigur prilej de sminteală pentru ultranaționaliștii evrei, prilej de gâlceavă pentru apărătorii ideii că numai cei din neamul lui Israel pot fi atinși de har. Boală grea la cei care se dau a fi credincioși, mereu se cred singurii îndreptățiți să fie băgați în seamă de Mesia. Uneori chiar când nu-L recunosc, tot lor li se cuvine totul…Sutașul este omul lui Dumnezeu nu prin apartenența la vreun popor ales sau prin vreun ritual complicat. Sutașul e omul lui Dumnezeu pentru că nu și-a pierdut omenia. Îi pasă de fratele său, sluga sa, ordonanța sa perpetuă. Mântuitorul se autoinvită sub acoperișul casei prigonitorului roman. Acesta se socotește nevrednic de intrarea Domnului în casa sa. Pare așa de simplu să fii cuminte și smerit. Dar ce mecanisme se declanșează în sufletul sutașului surprins de disponibilitatea lui Hristos de a fi cu el. Se crede nevrednic doar pentru că poruncește oamenilor. Noi, obișnuiți cu lideri mincinoși și care, pentru a-și arăta autoritatea și disponibilitatea la popor, înjură sau fac glumițe, ironizează cu ușurință ori invalidează persoana celuilalt prin abuz de invective, părem șocați de un astfel de comportament. Nici Hristos, Dumnezeu întrupat, nu se arată altfel. E surprins de corectitudinea colegială a comandantului. Nu se scuză și nu caută să se arate altfel decât este. El cere vindecare slugii sale, nu iertare de păcatele sale, nu caută la ale sale ci să ridice din suferință un aproape, cel mai umil dintre cei ce-i erau aproape. Domnul vindecă sluga dușmanului politici și militar. O vindecă pentru că regăsește în sutaș propria misiune față de om, căutarea și aflarea slugilor celor bolnave. Vindecă sluga dușmanului dar și pe dușman iar pe noi de dușmănie. Pentru că Domnul identifică în asupritor valorile omeniei, simpatia la durere, cumințenia gândirii și valorizării unei funcții sociale. Grea lecție. Să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți, uneori când aproapele tău e dușman declarat, cu spadă și uniformă, propriului tău popor. Credința sutașului vindecă boala slugii. Mijlocirea celui credincios contează. Chiar când mijlocitorul îți pare, după reguli, dușman.

  • Gogu

    Astept ziua in care biserica va deveni crestina. Astept ziua in care biserica va cere Domnului sa vina Imparatia si Dreptatea Sa aici pe pamint. Dreptatea omeneasca nu are legatura cu dreptatea Lui Dumnezeu. Boala este o atentionare pentru faptele noastre gresite. Noi cerem sanatate dar nu vrem sa ne schimbam obiceiurile. Si uite asa construim infernul cu doua viteze, noi esticii cu antaia iar vesticii cu a doua, avind drept unelete pe Dumnezeu si Sfinti. E prea greu sa facem ce a facut Isus. Daca nu credeti incercati dupa ce a-ti spus o rugaciune sa va rugati asa: Faca-se Voia Ta Doamne in tot ceea ce fac eu , chiar si impotriva vointei mele. Isus a stiut dinainte ca o sa fie schingiuit si batut in cuie in cuie pe cruce , a acceptat si nu a schimbat nimic nimic din destinul lui. Noi putem sa acceptam destinul? Noi ne dorim sa fim crestini? Sau vrem doar sa avem parte de minuni? Pentru ca nu discutam decit de minuni si nu de ce modul de viata al Lui Isus, acela de a accepta vointa Divina.

    • Gabriel

      Dragă frate Gogu, Biserica este crestina de mai bine de 2000 ani si se numeste Ortodoxă . Iar boala, iubite frate, nu este intotdeauna o atentionare pentru faptele noastre gresite. Te rog mai uita-te o data in Biblie si ai sa vezi(dreptul Iov, orbul din nastere etc). Cred ca cel mai bine este sa ne uitam mai intai la barna din ochiul nostru, iar paiul din ochiul aproapelui sa-l lasam in grija Domnului. Daca noi vom fi buni si cei din jurul nostru vor fi buni, cel putin in ochii nostri. Pace si bucurii.

      • Gogu

        Biserica este ortodoxa. Chiar asa se si numeste Biserica Ortodoxa Romana. Si nu este de 2000 de ani este de pe la 1877 daca nu ma insel. Autocefalia bisericii a fost una din conditiile imperiului tarist pentru recunoasterea independentei. Pina atunci am tinut de Constantinopol. Sa fi ortodox e una sa fi crestin este alta. Sa fi Crestin inseamna sa faci ceea ce a facut Isus. Nu am vazut ortodoxi in viata sa faca ce a facut Isus. Cu o exceptie.Din pacate nu mai e printre noi. Daca tu ai cunoscut un ortodox in viata care sa faca ce a facut Isus mi-ar face mare placere sa-l cunosc. Voia Ta Doamne sa coboare asupra noastra.

Ad