9.1 C
Sibiu
joi, aprilie 25, 2024

Paul Ardeleanu, despre o prezentare de succes – Este o călătorie cu un scop

Publicitate

spot_imgspot_imgspot_img

Publicitate

Cele mai citite
Publicitate

Paul Ardeleanu este speaker, trainer si presentation coach. Mai presus decât titulaturile sale, este un tânăr ambițios, pornit să facă o schimbare pozitivă în comunitate. La vârsta de 15 ani petrecea aproape 6 ore pe zi jucând diverse jocuri pe calculator, avea note mediocre la școală și se considera un tânăr fără perspective de viitor. Ce s-a întâmplat de la acel moment și până acum? A descoperit dezvoltarea personală citind cărți și vizionând filme motivaționale. Spune că filmul care i-a schimbat perspectiva despre viață a fost The Secret. Acum face parte din echipa uneia dintre cele mai active firme de training din Romania și are în mod constant peste 100 de persoane cu funcții înalte sau cu propria afacere, care participă la cursurile gratuite pe care le organizează în toată țara. Pur și simplu, face ceea ce iubește să facă și se bucură de timpul pe care îl petrece muncind. Paul Ardeleanu a acceptat să dezvăluie pentru ziarul nostru secretele unei prezentări de succes.

Toate cercetările au confirmat că foarte mulţi oameni suferă adevărate blocaje atunci când ştiu că vor vorbi în public. Care este cel mai important lucru pe care îl recomanzi pentru a scapă de trac înaintea unei prezentări?

Într-adevăr, mulţi oameni se blochează atunci când este nevoie să vorbească în public. Primul lucru pe care oamenii este important să îl înţeleagă este că emoţiile în public sunt un fenomen normal. Este uman. Este firesc. Oamenii nu vor să vadă în faţă lor nişte roboţi. Vor să vadă oameni ca şi ei. De aceea, dacă simt că fluturii nu zboară tocmai în formaţie, nu trebuie să se îngrijoreze. Cel mai bun sfat pe care îl pot oferi este să îşi repete prezentarea. Repetiţia sau cum mai este numită, verbalizarea prezentării, înseamnă să spună prezentarea cu voce tare de la cap la coadă. Acest lucru ajută să interiorizăm prezentarea iar atunci când o spunem în cadrul publicului să vină din interior, nu din notiţe sau de la Power Point. Asta fac şi preşedinţii americani când se pregătesc pentru marile lor dezbateri. Asta fac şi cei mai buni speakeri de la TED. Verbalizarea prezentării este vitală.
Care sunt cele mai comune greşeli care se fac în prezentări?

Cele mai comune greşeli, pe care le-am observat din nou şi din nou sunt:
1) Speakuita = persoanele care vorbesc tot timpul
2) Dragostea de power point = persoanele care citesc tot textul de pe slide-uri
3) Bolborositul în continuu = persoane care nu fac pauze în vorbire
4) Ahh-uri = persoanele care fac ahh-uri tot timpul
5) Cifre absurde sau greşite
6) Privitul în podea
7) Jocul de picioare
Care sunt cele mai bune strategii pentru ca o persoană să dobândească mai multă încredere în sine?

Întotdeauna, pentru a creşte încrederea de sine le spun participanţilor mei că există doar doi paşi simpli. Aceștia sunt: învaţă agresiv şi practică deliberat.
A învaţă agresiv înseamnă că atunci când doreşti să stăpâneşti un anumit domeniu să înveţi doar acel domeniu la cea mai mare intensitate posibilă, până când ajungi la nivelul de competenţă dorit. A practica deliberat înseamnă a exersa cu dorinţa de a îmbunătăţi, chiar şi ceva mic. Este important ca partea de educaţie să vină la pachet cu practica, pentru că în acest fel poţi vedea ce anume să îmbunătăţeşti. Acești doi pași sunt importanți pentru a creşte nivelul de încredere.
Prin ce modalităţi poate căpăta mesajul pe care îl transmiţi impact asupra publicului ?
Una din cele mai importante modalităţi este prin intermediul poveştilor. Poveştile sunt una din cele mai subestimate unelte pe care le avem ca vorbitori. La seminarul de la Sibiu am avut un moment în care am împărtăşit povestea despre cum am început eu în calitate de vorbitor. Şi eu am început cu teamă şi cu timiditate. Ba chiar eram una din persoanele care nu îşi dorea în nici un fel să fie în faţa oamenilor. Pe măsură ce creşteam, această teamă era din ce în ce mai apăsătoare şi mai frustrantă pentru că nu îmi permitea să fac proiectele pe care mi le doresc sau să prezint ideile pe care le am în faţa oamenilor. La un moment dat am spus stop şi am decis să particip la un curs pe abilităţi de prezentare. Deşi mi-a fost extrem de teamă am început să capăt încredere în mine însumi şi să îmi doresc că eu să fiu persoană din faţă. De atunci şi până acum au trecut 8 ani şi astăzi sunt persoana care îi învaţă pe ceilalţi cum să prezinte.
Care sunt paşii ce trebuie urmaţi atunci când te pregăteşti pentru o prezentare?
Cei 3 paşi pe care îi recomand sunt : 1) stabilirea scopului, 2) conturarea mesajelor cheie, 3) structurarea fiecărui mesaj.
Dacă este să luăm doar elementele cheie observăm că ele formează un acronim SMS (Scop, Mesaj, Structură). Scop este răspunsul la întrebarea : Ce anume vrei ca persoanele din faţă ta să facă? Mesajul este răspunsul la întrebarea : Care sunt cele 3 mesaje cheie pe care doreşti să le transmiţi? Structura este răspunsul la întrebarea : Cum poţi să structurezi fiecare mesaj cheie?
Și cum ar fi recomandat să fie structurată cel mai bine o prezentare pentru a-şi atinge scopul?
Structura pe care eu o recomand de fiecare dată este cea de tip Problemă – Soluţie. Care este o problemă cu care oamenii se confruntă şi care este soluţia pe care o recomandăm?Acest tip de structură îl folosea şi Steve Jobs în prezentările sale. Spunea ce anume este greşit la toate celelalte telefoane, după care spunea care este soluţia, iar de fiecare dată, acea soluţie era telefonul sau produsul de la Apple.
Ce poţi face pentru a menţine atenţia şi interesul publicului pe tot parcursul transmiterii mesajului?
Eu recomand folosirea de întrebări. De cele mai multe ori îmi întreb participanţii : Poţi să ignori o persoană care vorbeşte tot timpul? Cei mai mulţi spun Da. Apoi întreb : Poţi să ignori o persoană care pune întrebări tot timpul? Cei mai mulţi spun Nu. De aceea sunt copiii mici atât de greu de ignorat, pentru că pun întrebări.
Acest lucru putem să îl aplicăm şi în prezentări, să adresăm mai des întrebări
Care este secretul convertirii fricii de a vorbi în public în plăcerea de a vorbi în public?
Secretul este să tratăm o prezentare cu relaxare şi detaşare, nu cu încrâncenare.
Cei mai mulţi care au prezentări nepotrivite sau care simt presiunea prezentărilor sunt persoane care sunt foarte încrâncenate. Cei care sunt relaxaţi sunt persoanele care pot să treacă uşor peste provocări şi reuşesc să aibă impactul dorit. Le doresc cititorilor ziarului Sibiu 100% să descoperere plăcerea de a prezenta.

Publicitate

Publicitate

spot_img

Publicitate

spot_img
Ultimele știri

Încep înscrierile pentru școlile de poliție

Inspectoratul de Poliţie Judeţean Sibiu organizează recrutarea candidaţilor pentru admiterea în cadrul unităţilor de învăţământ postliceal din cadrul Ministerului...

Locuri de muncă

spot_img
Shortcode field is empty!

Știri pe același subiect