dosar electronic sanatate

Sanatate 14.07.2017

Dosarul electronic de sănătate – lungul drum de la teorie la practică

De mai bine de o jumătate de an, dosarul electronic de sănătate (DES) a devenit obligatoriu. Prin intermediul acestuia, medicii de familie ar trebui să aibă acces la întregul istoric medical al pacientului consultat, de la grupa sanguină, alergii diagnosticate și până la intervenții chirurgicale suferite, tratamente și internări. De la teorie la practică este însă o cale lungă, care necesită atât timp suplimentar din partea medicilor pentru inițializarea dosarelor, cât și din partea pacienților, care trebuie să facă un drum la medic pentru a se putea autentifica în sistem și a avea acces la propriul dosar electronic.

Medicii de familie sibieni spun că s-au conformat și au introdus în program datele fiecărei consultații a pacienților. Cu toate acestea, consideră că, momentan, acest dosar electronic de sănătate nu poate fi folosit la întregul său potențial, din cauza timpului insuficient pe care îl au la dispoziție pentru completarea datelor ce țin de istoricul medical al bolnavilor.

„Am transmis în sistemul electronic consultațiile uzuale, dar nu avem timp să stăm să completăm dosarul electronic separat de consultație. Pentru fiecare pacient ar trebui adresate întrebări suplimentare, pe care nu avem când să le punem în timpul unei consultații, mai ales dacă este vorba despre cazuri acute. Acolo este nevoie să discuți cu pacientul, să îi faci recomandări privind tratamentul, dieta, când am mai putea să avem timp și să completăm cu alte răspunsuri din istoricul medical, în timpul alocat de 15 minute pentru un pacient? Istoricul consultațiilor, însă, se vede de către cel care accesează dosarul electronic de sănătate și poate, la spital, acolo unde este mai mult timp, un registrator va vedea ce alte diagnostice a mai avut pacientul. În plus, la fiecare consultație sistemul informatic în care lucrez mă întreabă dacă sunt de acord cu transmiterea consultației în DES. Este necesar a se respecta și dorința pacientului”

, spune dr. Rodica Fărcășan, membru în Comitetul Județean al Colegiului Medicilor și vicepreședinte al Societății Naționale a Medicilor de Familie.

„Dosarul electronic de sănătate este un început într-un parcurs de informatizare a datelor pacienților care necesită o perfecționare, pentru ca toți cei implicați în serviciile medicale să poată folosi datele oferite. În general, pacienții nu au afirmat că ar avea probleme să nu li se introducă datele în dosare, majoritatea acceptând această formulă”

, a declarat dr. Loredana Piloff, președinte Societății Naționale a Medicilor de Familie, filiala Sibiu.

„Folosesc DES din luna noiembrie 2016. Este o metodă automată de transmitere în timp real a informațiilor medicale. Sistemul informatic cu care lucrez îmi facilitează aceste înregistrări, astfel încât să nu simt o încărcare în plus a activității mele profesionale. Sper ca în curând să putem beneficia de efectele acestui sistem informatizat”

, spune dr. Anamaria Brumar, medic de familie.
De asemenea, medicii susțin că datele conținute de dosarul electronic, dacă ar fi mai eficient centralizate, pe fiecare diagnostic în parte, ar putea constitui un punct valoros de plecare în realizarea unor programe naționale pentru îmbunătățirea stării de sănătate a populației.

„Întrebarea dumneavoastră mă provoacă să dezvolt un «model ideal» al DES. Un DES care să adauge automat (după click-ul pus la codul de diagnostic) și să facă astfel posibilă stocarea permanentă și continuă pe cardul de sănătate a fiecărei patologii. Astfel, ar fi posibilă o viziune integrativă, completă și mereu updatată asupra comorbidităților pacienților. Rolul profilactic al medicinei primare ar fi, astfel, mai facil, precum și viziunea decidenților din Sănătate asupra vârfurilor de incidență a patologiilor actuale. În consecință, și realizarea unor programe naționale de prevenție pe aceste paliere ar fi mai ușor de conceput și realizat și, mai ales, de cuantificat în timp. De exemplu, unele patologii precum creșterea numărului de tiroidite autoimune în rândul adulților și al copiilor, infertilitățile de cuplu, obezitatea infantilă sau diabetul zaharat ar putea fi înregistrate la nivel național obiectiv, realist, atât ca număr, cât și ca dispoziție pe sexe și grupe de vârstă, prin centralizarea DES. Astfel, pacienții ar avea un beneficiu rapid și important în ceea ce privește profilaxia și tratamentul bolilor pentru care se adresează atât medicilor de familie, cât și medicilor din celelalte specialități”

, spune Dr. Iulia Enăchescu, medic primar Medicină de Familie, medic rezident Endocrinologie.

Reprezentanții CJAS susțin că la Sibiu nu s-au înregistrat până la ora actuală probleme la completarea dosarelor electronice de sănătate:

„Până în prezent, nu au fost înregistrate sesizări din partea furnizorilor de servicii medicale, referitor la probleme privind completarea dosarelor electronice de sănătate. La nivelul județului Sibiu, nu au fost aplicate sancțiuni furnizorilor de servicii medicale, cu privire la nerespectarea prevederilor legale legate de dosarul electronic de sănătate”.

Potrivit reprezentanților Casei Județene de Asigurări de Sănătate, până în prezent furnizorii de servicii medicale din județul Sibiu, adică medicii de familie, medicii din spitalele de stat sau private, ori farmaciile au transmis în platforma DES peste 2,7 milioane de documente medicale pentru constituirea dosarelor electronice. Deocamdată însă, platforma care găzduiește aceste informații este gestionată doar de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS), urmând ca pe viitor să poată fi administrată la nivel județean.

„Furnizorii de servicii medicale din judetul Sibiu au transmis in platforma DES un numar de 2.769.089 documente medicale pentru constituirea dosarelor electronice ale pacientilor. Datele statistice ale platformei DES referitoare la numarul de dosare constituite pot fi accesate momentan la nivelul CNAS, urmand ca, în perioada următoare, să poată fi gestionate și de către casele de asigurări de sănătate județene”

, transmit reprezentanții CJAS Sibiu.

Serviciul public al dosarului electronic de sănătate (DES) este furnizat de Casa Națională de Asigurări de Sănătate pentru toți pacienții care au obligația, potrivit prevederilor Legii nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, să se asigure în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Potrivit programului, datele şi informaţiile din DES sunt structurate în:
a) modulul Sumar de urgenţă – accesibil tuturor medicilor numai în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului; Acesta cuprinde:
1. alergii şi intoleranţe diagnosticate;
2. proteze şi alte dispozitive medicale interne;
3. transplanturi;
4. proceduri medicale relevante pentru urgenţă;
5. fistulă arterio-venoasă (existenţa acesteia);
6. boli cronice;
7. boli hematologice relevante pentru urgenţă;
8. boli transmisibile relevante pentru urgenţă;
9. tratamente curente;
10. internări recente;
b) modulul Istoric medical, modulul Antecedente declarate de pacient, modulul Documente medicale şi modulul Date personale – accesibile medicilor numai cu acordul pacienţilor.
Orice pacient își poate accesa propriul dosar electronic de sănătate cu ajutorul portalului DES (www.des-cnas.ro), însă numai după autentificare. Autentificarea pacientului în portal se face prin folosirea codului de asigurat de pe cardul de sănătate (CID) sau a codului numeric personal (CNP). Pentru aceasta este necesară o matrice de securitate care se eliberează numai de către medici, la solicitarea pacienţilor, în baza actului de identitate, și o parolă de acces, care va fi cunoscută doar de pacient.

Odeta Veștemean

Ad