Acum citesti:
Muzică de avangardă la Sibiu Jazz Festival
Intreg articolul 4 minute de lectura

Muzică de avangardă la Sibiu Jazz Festival

Jazz-ul de avangardă, funk-ul şi psihedelicul au contaminat cea de-a patra seară a Festivalului de Jazz de la Sibiu. Funkin’ le Free, adică Eduard Jak Neumann la saxofon, un nume cunoscut al jazzului de avangardă, care în prezent performează cu quartetul electric şi eclectic Curtainbust, Florin Barbu la bas, născut la Sibiu, a cântat printre altele cu Blazzaj, Timpuri Noi şi Proconsul, Tavi Scurtu la tobe, „cea mai autoritară voce a tobei româneşti de jazz şi nume-cult în muzica electronică”, a colaborat cu Shukar Collective, Bega Blues Band, Iordache, Johnny Bota, Tony Kuhn şi mulţi alţii, Florian J. Mikuta la pian, DJ născut la Câmpina şi activ în Grecia şi Germania din 1991, din 2005 este DJ remixer producer de Electro Ethno Balkan & World cu Transilvania Gypsy Electro and Shukar Collective, şi Adalbert Cserkesz la chitară, activitatea sa muzicală trecând prin jazz, teatru, show-uri de percuţie neconvenţională, electroacustic, a înfiinţat formaţia Slang şi este membru al formaţiei Urma. Mai multe despre proiect, cântări şi experienţe muzicale puteţi afla de pe blogul eduardjakneumann.wordpress.com. Reporter: Ai nişte muzicieni foarte interesanţi care cântă cu tine în proiectul Funkin’ le Free. Cum s-a născut proiectul şi cum s-a legat colaborarea dintre membrii actuali? Eduard Jak Neumann: Proiectul s-a născut cu un telefon primit de la Herr Schmidt, preşedintele festivalului, care m-a întrebat ce îi pregătesc, dar mai puţin ezoteric decât data trecută şi am negociat cu dânsul o formulă în care să apar aici. M-am gândit să-i spun Funkin’ le Free, pentru că de mult timp am vrut să cânt cu prietenul meu Florin Barbu, cu care nu găsesc timp să colaborez aşa cum aş vrea. Proiectul s-a născut şi privind la tinereţe şi la vremurile vechi de acum 16 ani din Timişoara, când eram amândoi newcomeri în oraş, ca studenţi, şi ne integram în mişcarea locală de muzică. Avem nişte referinţe stilistice destul de precise în cântarea noastră, care ne fac pe toţi să avem o provocare muzicală, nu facem asta în fiecare săptămână, e o chestie destul de elitistă. E muzică de jazz şi de avangardă şi nu e pentru toată lumea, nu va putea să meargă pe Europa FM niciodată. Rep.: Ce zone ale muzicii exploraţi şi ce vă inspiră? E. J. N.: În prezent, mă inspiră tot ceea ce mi se întâmplă, iar din punct de vedere muzical, noi ne inspirăm din mişcarea M-bass, din tot ce făcea Steve Coleman, din jazzul anilor ’60 din New York şi din funk. Wayne Shorter mă mai inspiră foarte mult şi ce făcea în anii ’70 Pharoah Sanders. Niciodată nu pot să nu mă gândesc la Sonny Rollins, la Dexter Gordon şi la Charlie Parker, atunci când mă simt cel mai bine şi mai sigur pe mine, când toată trupa s-a aşezat. Rep.: Care este cel mai bun lucru care se întâmplă în jazz în prezent? E. J. N.: În jazz-ul românesc se „întâmplă” ceva foarte mişto: Mircea Tiberian. La ce face Tiberian mă duc cu plăcere şi întotdeauna stau pe spate de cât de mişto sună, eu asta recomand. Ioana Mălău

Introdu cuvintele cheie si apasa Enter.