Connect with us

Administrație

Primăriile luate la puricat de inspectorii ITM

Redactia Sibiu 100%

Publicat

pe

Inspectoratul Teritorial de Muncă a desfăşurat în perioada 11-29 ianuarie o campanie de control privind modul în care este respectată legislaţia în vigoare din domeniul relaţiilor de muncă, dar şi al prestaţiilor şi serviciilor sociale în adminstraţia publică locală. Accidentele de muncă din ultimii ani, în care au fost implicaţi angajaţi din primării au constituit argumentele principale care au condus la demararea acestei acţiuni. Controalele au scos la iveală faptul că angajaţii din primării nu cunosc legislaţia şi se împart în două categorii: dezinteresaţi şi necunoscători.

Primăria Păuca, pe primul loc în judeţ la relaţiile de muncă

Cinci echipe de control formate din inspectori de muncă au verificat 64 de primării din judeţ.  în urma campaniei primăriile din Porumbacu de Jos şi din Gura Râului a fost amendate pentru munca la negru. în domeniul relaţiilor de muncă au fost aplicate 172 de sancţiuni în valoare de 16.100 lei. „La 5 angajatori au fost depistate 5 persoane (asistenţi personali ai persoanelor cu handicap) care desfăşurau activitate fără a avea contract individual de muncă încheiat în formă scrisă”, a precizat Sebastian Vasiu, şef Serviciu Relaţii de Muncă. La Primăria Sibiu s-a constatat o deficienţă privind păstrarea şi completarea carnetelor de muncă, întrucât nu existau condiţiile prevăzute de lege împotriva furtului şi lipsa controlului medical al angajaţilor. Primăria Sibiu este cea mai bine pusă la punct primărie, iar în judeţ pe primul loc se află primăria Păuca. O altă deficienţă a fost găsită la vechiul sediul al Primăriei Sibiu, care nu era accesibilizat. La Consiliul Judeţean Sibiu s-a depistat o neregulă în ceea ce priveşte neincluderea în regulamentul de funcţionare a prevederilor care se referă la egelitatea de şanse dintre bărbaţi şi femei.   

Cea mai mare amendă, la Jina

Cele mai multe nereguli au fost găsite la Primăria Jina, fapt pentru care aceasta a primit o amendă de 10.000 de lei pentru nerespectarea legislaţiei în domneniul sănătaţii şi securităţii în  muncă.

în acest domeniu au fost constatate 387 deficienţe pentru care s-au aplicat sancţiuni la 56 unităţi în valoare de 33.000 lei. A fost sistată activitatea la un loc de muncă, datorită instalaţiilor electrice necorespunzătore şi au fost oprite din funcţionare 52 echipamente de muncă. Cele mai frecvente deficienţe constate s-au referit la faptul că Serviciul de prevenire şi protecţie nu era organizat sau era necorespunzător. Lucrătorul care se ocupă cu probleme de securitate şi sănătate în muncă în cadrul unităţii nu avea decizie scrisă şi nici capacitatea necesară, nedeţinând curs în domeniul SSM. La utilajele agricole lipsea inspecţia tehnică periodică sau verificarea tehnică de către personal autorizat. Astfel, în localitatea Cârţa s-a înregistrat un accident de muncă mortal cu responsabilitate penală chiar în timpul controalelor ITM. „Toate utilajele lor sunt adevărate bombe care circulă pe şosele, fără verificarea tehnică. Iată că acestea au cauzat moarte de om. Nu ştie la ce riscuri se expune cel care lucrează pe astfel de utilaje”, a declarat Francisc Török Szombatfalvi, directorul coordonator al ITM Sibiu.

Munca la primărie e doar muncă „de birou”

Majoritatea primarilor nu dau mare importanţă activităţilor de prevenire şi protecţie, considerând că munca la primărie este doar muncă de „birou”. „La noul set de control sperăm să vedem o situaţie care este măcar pe calea cea bună. Multe legi definesc <> atât de stufos care ar trebuie să se instaleze şi în România”, a adăugat directorul coordonator. Controalele au mai dezvăluit faptul că nu sunt asigurate activităţi de prevenire şi protecţie pentru asistaţii sociali care desfăşoară muncă în folosul comunităţii şi nu se cunoaşte legislaţia în vigoare.

în cadrul inspecţiei sociale au fost supuse controlului 64 unităţi administratv teritoriale din judeţul Sibiu (două municipii, 9 oraşe şi 53 comune) cu instituţii publice de asistenţă socială. S-a constatat că 91% din unităţiile administrativ teritoriale au înregistrat deficienţe în acordarea prestaţiilor sociale, iar 83% dintre acestea au înregistrat deficienţe în acordarea serviciilor sociale. „Concluziile arătă că anchetele sociale au fost efectuate cu întârziere, nu s-a întocmit fişă de calcul, nu s-au evidenţiat orele de muncă efectuate şi unităţile administrativ-teritoriale au înregistrat deficienţe în acordarea venitului minim acordat”, a explicat Maria Necula, inspector social ITM. „Grija pentru morţi este mai mare decât pentru vii. în ceea ce priveşte ajutorul de înmormântare nu există deficienţe”, a spus Francisc Török. Principalele probleme identificate în asigurarea asistenţei sociale au fost: personalul insuficient, necunoaşterea legislaţiei în vigoare de către personal, volumul de muncă ridicat şi numeroasele modificări legislative apărute în ultimii ani. (G.M.) 

 

Comentează

Scrie un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *