Connect with us

Featured

Doina Ghiurițan, asistent maternal: „Copilul luat în plasament devine tot una cu familia ta”

Avatar

Publicat

pe

Lacrimi le brăzdează sufletul și poartă cu ei răni care nu se văd. Încearcă să se protejeze de coșmarul realității, creându-și o lume imaginară și visând cu ochii deschiși la iubire, mângâiere, protecție și apartenență. Vorbim despre copiii României care sunt abandonați și care nu-și doresc altceva decât șansa la o viață normală. Visul lor poate prinde contur prin ceea ce statul numește asistența maternală. Numai că, dincolo de meserie, asistența maternală trebuie să fie o vocație.

România s-a angajat în fața Uniunii Europene ca până la sfârșitul acestui an să desființeze centrele de plasament unde, la ora actuală, își trăiesc viața aproximativ 18.000 de copii. La jumătatea anului trecut, potrivit unei statistici a Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție, România avea aproape 53.000 de copii abandonați. Peste 17.000 trăiau în orfelinate, iar aproximativ 35.000 au fost plasați în sistem de protecție de tip familial, adică împărțiți la 17.853 de asistenți maternali și în 13.133 de familii extinse. La Sibiu, la sfârșitul anului trecut, 252 de copii au fost dați în grija a 152 de asistenți maternali.

PUBLICITATE

Obstacolele unui asistent maternal

Asistentul maternal profesionist (AMP) este persoana fizică, atestată, care asigură prin activitatea pe care o desfășoară la domiciliul său creșterea, îngrijirea și educarea, necesare dezvoltării armonioase a copiilor primiți în plasament. Cu alte cuvinte, rolul asistentului maternal este de a lua în îngrijire un copil înainte ca acesta să fie introdus în sistemul instituționalizat.

„Te implică emoțional, iar luarea în îngrijire a unui copil pe care inițial nu îl cunoști îți schimbă radical viața”, ne explică Doina Ghiurițan, asistent maternal și președintele sindicatului PROASM Sibiu. A fost de acord să ne spună propria poveste în această lume complicată a copiilor abandonați. „ Ai o sumedenie de întrebări, foarte puține răspunsuri și, cu toată pregătirea și instruirea de care beneficiem, apar foarte multe aspecte pe care un asistent maternal le depășește împreună cu acel copil”, ne mai spune Doina. Primul impas pe care trebuie să-l depășească asistentul maternal este necunoașterea copilului, istoricul său familial și istoricul medical.

PUBLICITATE
Doina Ghiurițan, asistent maternal

Doina Ghiurițan, asistent maternal

Chiar dacă se dă o fișă medicală, după cum bine se știe, există boli care își fac apariția mai târziu și atunci asistentul maternal se luptă cu această problemă. Mai mult, spune Doina Ghiurițan, tot din punct de vedere medical asistentul maternal ar trebui susținut mai mult. „Apare la un moment dat nevoia ca minorul să fie nevoit să poarte ochelari sau să îi trebuiască aparatură medicală specială, ori să urmeze diverse tratamente. Toate aceste lucruri poate ar trebui decontate, iar asta nu se întâmplă”. În sfera problemelor financiare, Doina Ghiurițan ridică mai multe probleme. „În primul rând noi nu suntem angajați pe o perioadă nedeterminată, contractul nostru de muncă fiind încheiat pe o perioadă de trei ani. Dacă am dori să facem un credit bancar nu putem, pentru că nicio bancă nu ți-l acordă, văzând contractul de muncă. Apoi, noi nu ne încadrăm ca toți ceilalți salariați la plata orelor suplimentare și nici nu ne este plătit concediul de odihnă pe care suntem obligați prin lege să îl petrecem cu copiii plasați la noi. În plus, până în 2014, unui asistent maternal îi erau decontate în parte cheltuielile făcute cu plata întreținerii și a utilităților. Acum și asta a fost scoasă”.

Există și satisfacții

Cu lacrimi în ochi, Doina Ghiurițan pare să uite de problemele pe care le confruntă, iar zâmbetul i se împrăștie pe față. Intuind privirea noastră întrebătoare vizavi de reacția ei, Doina Ghiurițan ne spune că „dincolo de problemele pe care le întâmpină un asistent maternal, satisfacțiile sunt pe măsură, iar lacrimile apar de bucurie. Un asistent maternal știe cum a luat copilul și, dacă la început doar intuiește suferința micuțului, ulterior aceasta iese la suprafață atunci când micuțul începe să îl perceapă ca pe un părinte. Vine și îl mângîie sau tot timpul este în picioarele lui. Nu îl scapă o clipă din ochi, din teama de a nu fi din nou abandonat. Toate acestea fac un asistent maternal să fie responsabil, să fie conștient că în grija sa are o viață pe care trebuie să o ocrotească. Apoi vine școala și îl vezi pe copil cum se metamorfozează lângă cei care l-au luat alături. După un timp, mai scurt sau mai lung, depinde de fiecare. Copilul luat în plasament devine tot una cu familia ta”, ne spune Doina Ghiurițan.  Însă tot ea ne împărtășește că „nu mulți sunt cei care pot face față unei astfel de meserii. Chiar dacă la început sunt plini de entuziasm, pe parcurs sunt destui care renunță la această meserie. Nu pot face față. Este un stres destul de mare, pe care la început nu-l conștientizezi. Chiar dacă psihologii sunt alături de asistenții maternali, pentru unii obstacolele care apar sunt greu de depășit și atunci abandonează totul, inclusiv copilul sau copiii pe care i-a luat în îngrijire”. Din păcate, în asemenea situații, cel care suferă din cauza celui de al doilea sau chiar al treilea abandon este tot copilul. De aici ideea că asistența maternală, dincolo de meserie, ar trebui să fie o vocație.

Copiii aflați la asistenții maternali din Sibiu au parte de condiții similare de educație precum copiii din familii normale

Facilități financiare acordate de stat

Potrivit legislației, un asistent maternal primește pentru creșterea și îngrijirea copilului salariul minim pe economie, adică 2.230 lei/lună. La acestea se adaugă, diferite sporuri pentru al doilea copil sau pentru condiții periculoase, dar și vouchere de vacanță și alocații.

PUBLICITATE

Pregătirea asistenților maternali

Prin fonduri europene, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție a implementat de anul trecut proiectul TEAM-UP: Progres în calitatea îngrijirii alternative a copiilor. Contractul de finanțare a fost semnat în 8 noiembrie 2018, iar perioada de implementare este de cinci ani. Proiectul este derulat  în parteneriat cu cele 47 de filiale de asistență socială din întreaga țară. DGASPC Sibiu își propune prin acest proiect ca până la sfârșitul anului 2023 să pregătească și să extindă rețeaua de asistenți maternali profesioniști cu 60 de persoane și formarea tuturor asistenților maternali angajați în cadrul instituției. Bugetul instituției pentru acest proiect este de 32.165.515, 25 de lei, iar contribuția asigurată de CJ Sibiu este de 2% din bugetul total, adică 643.920,25 de lei. În anul 2019 DGASPC Sibiu a angajat 20 de asistenți maternali profesioniști, iar cheltuielile efectuate în anul 2019 pe proiectul TEAM-UP au fost în valoare de 259.121 lei. Obiectivul instituției pe anul acesta este de a angaja alți 10 asistenți maternali.

 

PUBLICITATE

Administrație

HARTA Noi detalii despre închiderile de străzi din Sibiu, în „Săptămâna Europeană a Mobilității”

Gabriel Dogaru

Publicat

pe

Primăria Sibiu a revenit cu noi informații detaliate despre străzile din centrul Sibiului care vor fi închise în perioada 17 – 19 septembrie, adică în weekendul care urmează. Restricțiile vor fi valabile între 8.00 și 20.00.

Evenimentul care a condus la decizia închiderii unor artere de circulație din Sibiu este Săptămâna Europeană a Mobilității, o manifestare la nivel european în care s-a înscris și orașul nostru. Ea va fi marcată în Sibiu printr-o serie de evenimente stradale, la care sunt invitați toți sibienii.

Scopul principal al Săptămânii Europene a Mobilității este cel de descurajare a utilizării mașinii personale pentru transportul urban. Din acest motiv, accesul mașinilor pe unele străzi și în anumite parcări din centrul istoric va fi oprit, în zilele de 17,18 și 19 septembrie.

PUBLICITATE

Spațiile închise, de vineri, 17 septembrie, ora 08.00 până duminică, 19 septembrie, ora 20.00, vor fi:

  • Piața Schiller,
  • strada Arhivelor,
  • Piața Mică,
  • str. Mitropoliei, de la str. Tribunei până la str. Al. Odobescu
  • str. Al. Odobescu, de la str. Mitropoliei până la intersecția cu str. Konrad Haas
  • str. Cetății.
  • strada Centumvirilor.

Primăria spune că locuitorilor de pe străzile Mitropoliei și Cetății li se va permite accesul cu mașina către proprietăți. De asemenea, excepție vor face microbuzele electrice care circulă pe Linia Verde din centrul istoric, acestea fiind non-poluante și constituind o alternativă de deplasare.

De asemenea, strada Avram Iancu va fi închisă traficului între Piața Mare și intersecția cu str. General Magheru, dar doar sâmbătă, 18 septembrie, în intervalul orar  08.00 – 18.00.

închideri trafic Mobility Week

PUBLICITATE
CITEȘTE MAI MULT

Eveniment

Comuna Şeica Mică intră în carantină în următoarele două săptămâni

Avatar

Publicat

pe

Cu o incidenţă a cazurilor de COVID de 11,15 la 1.000 de locuitori, comuna Şeica Mică intră în carantină din această noapte şi până în 26 septembrie. În acest context, timp de două săptămâni, polițiștii și jandarmii sibieni vor fi mobilizați în misiuni specifice de verificare a măsurilor dispuse.

În această perioadă, pentru protecția locuitorilor, sunt realizate dispozitive eficiente care să prevină orice incident și care să intervină în cazul nerespectării măsurilor instituite. Se va acționa în sistem integrat atât la intrarea şi ieșirea din zona carantinată, cât și în interiorul acesteia pentru ca poliţiştii şi jandarmii să verifice dacă locuitorii respectă toate măsurile de protecție sanitară. În zona carantinată se instituie un filtru rutier la intersecția Drumului Naţional 14B cu Drumul Judeţean 142J.

PUBLICITATE

Conducătorii auto folosi două rute ocolitoare. Este vorba despre Drumul Naţional 14B Micăsasa – Drumul Judeţean 106B Mândra – Drumul Judeţean 107B – Drumul Naţional 14 Slimnic, respectiv Drumul Naţional 14B Micăsasa – Drumul Naţional 14 Copșa Mică.

“Scopul desfășurării acestor acțiuni este de a preveni și a limita răspândirea infecției cu noul coronavirus. Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităţilor abilitate, legitimaţia de serviciu, adeverinţa eliberată de angajator sau o declaraţie pe propria răspundere cu precizarea intervalului orar necesar desfășurării activității.

Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, cetățenii sunt obligați să prezinte, la cererea reprezentanților autorităţilor abilitate, o declaraţie pe propria răspundere, completată în prealabil.

PUBLICITATE

Declaraţia pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele şi prenumele, data naşterii, adresa locuinţei/ gospodăriei/locului activităţii profesionale, motivul deplasării, data completării şi semnătura, precum și intervalul orar necesar desfășurării activității”, a precizat Elena Welter, purtătorul de cuvânt al IPJ Sibiu.

PUBLICITATE
CITEȘTE MAI MULT

Featured

Noi reguli pentru anul școlar, toți elevii intră în online la o incidență de peste 6 la mie

Avatar

Publicat

pe

Ministrul Educației și ministrul Sănătății au prezentat noile reguli care vor fi valabile în acest an școlar, conform Biziday.

Potrivit Ordinului aprobat de cele două ministere, în acest an școlar toate creșele, grădinițele și școlile își vor desfășura activitatea cu prezență fizică până la incidența de 6 la mie. Când incidența va fi mai mare, vor mai rămâne deschise doar creșele și grădinițele, toți ceilalți elevi, indiferent dacă sunt vaccinați sau nu, vor trece la cursuri online, cu excepția învățământului special.

PUBLICITATE

“După depășirea incidenței de 6 la mie, nu vor mai fi permise activitățile remediale. Ordinul este în formă finală și va fi semnat când CNSU ne va abilita pentru semnarea lui. Motivația pentru această decizie, are legătură cu limitările învățământului în sistem hibrid. Specialiștii în educație au recomandat să folosim mai degrabă învățământul online, decât cel hibrid. Inclusiv Consiliul Național al Elevilor a solicitat acest lucru.”, a transmis ministrul Educației.

De asemenea, sălile de clasă vor fi amenajate astfel încât să fie asigurată distanța dintre elevi de minim un metru. Purtarea măștii rămâne obligatorie în interior, iar autoritățile le recomandă pe cele de uz medical, chiar dacă sunt permise și măștile textile care să asigure acoperirea orificiilor nazale și a gurii. Sunt interzise orice alte dispozitive care înlocuiesc măștile, cu excepția vizierelor care sunt permise doar pentru cadrele didactice din învățământul special. Masca nu va fi obligatorie în curtea școlii, cu excepția festivităților de deschidere a anului școlar.

“Măsurile de prevenție se mențin, vorbim de distanțare, purtarea măștii la interior. Am recomandat purtarea măștii de tip medical, pentru că este standardizată. Am revenit asupra măsurii anterioare, măștile de tip textil pot fi purtate, dar trebuie să acopere corect fața. Vizierele pot fi folosite doar de către profesori și doar în învățământul special”, a declarat ministrul Sănătății.

PUBLICITATE

Dacă vor exista cazuri pozitive, elevii de la clasa pregătitoare până la clasa a VI-a, pot continua online timp de 14 zile, dar se poate reveni începând cu ziua a opta, prin testare rapidă, dacă rezultatele sunt negative. Pentru părinții care refuză testarea copiilor în cea de-a opta zi, elevii se vor întoarce la școală în ziua a 14-a. În ceea ce privește învățământul liceal și clasele mai mari de a VI-a, copiii care au fost vaccinați și au trecut prin boală, pot continua să învețe față în față, iar ceilalți copii trec în învățământ online, cu posibilitatea revenirii la școală din ziua a opta.

PUBLICITATE
CITEȘTE MAI MULT
PUBLICITATE
PUBLICITATE
PUBLICITATE

DELGAZ

PUBLICITATE

Subiecte

ULTIMA ORĂ

CELE MAI CITITE