Connect with us

Educatie

Ministerul Sănătății a anunțat în ce condiții începe școala: masca e obligatorie pentru elevi și profesori

Avatar

Publicat

pe

Ministerul Sănătății a publicat un proiect de ordin de ministru care conține măsurile propuse pentru începerea școlii. Astfel, Direcţiile de sănătate publică trebuie să informeze până la data de 7 septembrie inspectoratele şcolare şi comitetele pentru situaţii de urgenţă cu privire la situaţia epidemiologică la nivelul fiecărei localităţi, în funcţie de care vor fi luate măsuri pentru începerea şcolii, prevede proiectul.

Actul normativ se referă la aprobarea Normelor privind instituirea de măsuri sanitare şi de protecţie în unităţile de învăţământ în perioada pandemiei COVID-19, scrie Agerpres.

Potrivit sursei citate, ISJ / ISMB propune spre aprobare CJSU / CMBSU scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ în concordanţă cu situaţia epidemiologică la data de 7 septembrie, infrastructura şi resursele existente în fiecare unitate de învăţământ. Comitetul Judeţean / al Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU / CMBSU) va transmite până la data de 10 septembrie decizia privind scenariul de funcţionare pentru fiecare unitate de învăţământ pentru începutul anului şcolar 2020-2021.

PUBLICITATE

“Criteriul epidemiologic în baza căruia unităţile de învăţământ vor urma unul dintre cele trei scenarii este rata incidenţei cumulate (numărul total de cazuri noi din ultimele 14 zile raportat la 1.000 de locuitori). În contextul confirmării unuia sau mai multor cazuri de COVID-19 la nivelul unei unităţi de învăţământ se vor aplica criteriile de suspendare a cursurilor şcolare în unităţile de învăţământ din prezentul document, clasa sau întreaga şcoală putând fi închise pentru 14 zile, cursurile desfăşurându-se online”, mai prevede proiectul.

Totodată, la apariţia a 3 cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19 în clase diferite ale aceleiaşi unităţi de învăţământ, se suspendă cursurile şcolare ale unităţii de învăţământ pe o perioada de 14 zile de la data de debut a ultimului caz. În cazul apariţiei de cazuri de îmbolnăvire cu COVID-19 în rândul cadrelor didactice, acestea au obligaţia de a anunţa conducerea unităţii de învăţământ, care va informa DSPJ.

DSPJ va efectua ancheta epidemiologică şi va analiza situaţia în unitatea de învăţământ împreună cu directorul unităţii, astfel:

PUBLICITATE

* Scenariul 1: în cazul în care cadrul didactic a predat numai la o singură clasă şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală, se vor suspenda cursurile de la clasa respectivă;

* Scenariul 2: în cazul în care cadrul didactic a predat numai la o singură clasă şi a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală (cadrele didactice dintr-unul dintre schimburi, în şcolile cu mai multe schimburi de predare), se vor suspenda cursurile de la clasa respectivă şi vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact;

* Scenariul 3: în cazul în care cadrul didactic a predat la mai multe clase şi nu a venit în contact cu alte cadre didactice din şcoală sau numărul cadrelor didactice a fost mic (cadrele didactice dintr-unul dintre schimburi, în şcolile cu mai multe schimburi de predare), se vor suspenda cursurile la clasele cu care acesta a venit în contact şi, în funcţie de caz, vor fi izolate la domiciliu cadrele didactice cu care acesta a venit în contact;

PUBLICITATE

* Scenariul 4: în cazul în care cadrul didactic a predat la mai multe clase şi a venit în contact cu multe cadre didactice din şcoală (cadrele didactice din toate schimburile, în şcolile cu mai multe schimburi de predare) se vor suspenda cursurile întregii unităţi de învăţământ.

Fiecare unitate de învăţământ va identifica spaţiile de care dispune şi care pot fi folosite în procesul de învăţământ, precum şi un spaţiu pentru izolarea temporară a cazurilor suspecte. Împreună cu autorităţile administraţiei publice locale, pot fi identificate, la nevoie, spaţii suplimentare, necesare desfăşurării procesului educativ.

Totodată, în sălile de clasă va trebui să se asigure distanţarea fizică de un metru între elevi sau dotarea băncilor cu separator în situaţia în care nu se poate acest lucru, cu stabilirea circuitelor funcţionale, organizarea spaţiilor de recreere, evaluarea necesarului de resurse umane; sunt necesare materiale de curăţenie, igienă şi dezinfecţie, un stoc de rezervă de materiale de protecţie pentru elevi şi personal, la care se adaugă instruirea personalului.

PUBLICITATE

“Conducerea unităţii de învăţământ va desemna un responsabil, dintre angajaţi, care coordonează activităţile de prevenire a infecţiei cu SARS-CoV-2 la nivelul unităţii. Acesta va fi în permanentă legătura cu personalul medico-sanitar, cu reprezentanţii inspectoratelor şcolare judeţene / al municipiului Bucureşti, ai direcţiilor de sănătate publică, ai autorităţilor publice locale şi ai CJCCI, respectiv CMBCCI. (…) Vor fi limitate întâlnirile între elevi, prin stabilirea unor zone de aşteptare, astfel încât să fie asigurată distanţarea fizică. La intrarea în şcoală şi pe coridoare, la intrarea în fiecare clasă vor fi aşezate dispensere/flacoane cu soluţie dezinfectantă pentru mâini, astfel încât să fie facilitată dezinfecţia frecventă”, se mai arată în document.

Vor trebui evitate experimentele practice care necesită mişcare şi/sau interacţiune strânsă între elevi, iar elevii nu se vor muta din clasa de bază în laboratoare.

Totodată, proiectul prevede că elevii şi personalul didactic/didactic auxiliar/nedidactic vor purta mască atât în timpul orelor de curs, cât şi în timpul recreaţiei, atunci când se află în interiorul unităţii de învăţământ. Astfel, masca de protecţie va fi obligatorie pentru elevi și în timpul recreaţiei în aer liber, în spaţiile aglomerate, atunci când nu este asigurată distanţă de minim un metru între elevi. Masca de protecţie nu este obligatorie în cazul preşcolarilor.

PUBLICITATE

“Acolo unde este posibil, se va asigura decalarea pauzelor încât să fie limitat numărul de persoane prezente în grupurile sanitare şi în curtea şcolii, cu scopul respectării distanţării fizice. Va fi gestionat fluxul de elevi care merg la toaletă (plecarea şi întoarcerea de la/la clasă, evitarea aglomerării în interiorul grupului sanitar). (…) Consumul de produse alimentare se va realiza cu precauţie. (…) Se recomandă intrarea eşalonată la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri (etaj, aripă etc). Este recomandată intrarea prin mai multe uşi de acces pentru a reduce fluxul de elevi. (…) Elevii vor fi instruiţi să nu interacţioneze fizic (nu se vor îmbrăţişa, nu îşi vor atinge reciproc mâinile şi nu vor sta aproape unul de celălalt). Nu vor fi practicate jocuri de contact sau cu mingea, nici activităţi care implică schimbul de obiecte”, se menţionează în document.

Orele de educaţie fizică efectuate în sala de sport trebuie limitate la activităţi care nu presupun efort mediu/intens, cu asigurarea obligatorie a distanţei fizice de minimum 1,5 metri, situaţie în care portul măştii nu este indicat.

La nivelul fiecărei unităţi de învăţământ vor fi monitorizate absenţele elevilor şi ale personalului, iar autorităţile sanitare locale vor fi anunţate în cazul înregistrării unei creşteri mari a numărului de absenţe ale elevilor şi/sau personalului, cauzate de boli respiratorii.

PUBLICITATE

“Părinţii vor fi încurajaţi să monitorizeze starea de sănătate a copiilor şi să acţioneze responsabil. Evaluaţi zilnic starea de sănătate a copilului înainte de a merge la şcoală. În situaţia în care copilul are febră, simptome respiratorii (tuse, dificultăţi în respiraţie), diaree, vărsături, contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz, şi nu duceţi copilul la şcoală. În cazul în care copilul se îmbolnăveşte în timpul programului (la şcoală), luaţi-l imediat acasă şi contactaţi telefonic medicul de familie sau serviciile de urgenţă, după caz. Părinţii au obligaţia să anunţe unitatea de învăţământ cu privire la absenţa elevului în următoarele situaţii: elevul prezintă simptome specifice; elevul a fost diagnosticat cu SARS-Cov2; elevul este contact direct al unei persoane diagnosticate cu SARS-Cov2 şi se află în carantină”, mai prevede proiectul.

Personalul cu risc (vârstnici, persoane cu diabet zaharat sau alte boli cronice, persoane cu imunitate deficitară) va reveni în şcoli cu avizul medicului de medicina muncii.

“Preşcolarii / elevii care fac parte dintr-un grup cu risc (boli respiratorii cronice severe, obezitate severă, diabet zaharat tip I, boli inflamatorii, imune / auto-imune, boli rare, boli ereditare de metabolism, dizabilităţi, tratament imunosupresiv) vor reveni în şcoli cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor. Pentru aceştia, reprezentanţii unităţilor de învăţământ vor identifica, după caz, soluţii pentru asigurarea procesului educaţional la distanţă sau în condiţii de siguranţă sporite”, se mai afirmă în proiect.

PUBLICITATE

Potrivit aceleiaşi surse, primul triaj zilnic ar trebui efectuat de către părinte, acasă, prin măsurarea temperaturii corporale şi aprecierea stării de sănătate a copilului, în urma căreia părintele decide prezentarea la cursuri.

“Nu se vor prezenta la cursuri în ziua respectivă: cei cu temperatura mai mare de 37,3 C şi / sau simptomatologie specifică infectării cu SARS-CoV-2 (tuse, dificultăţi în respiraţie – scurtarea respiraţiei, diaree, vărsături) sau alte boli infecto-contagioase; cei confirmaţi cu infecţie cu SARS-CoV-2 aflaţi în perioada de izolare la domiciliu; cei care sunt declaraţi contacţi apropiaţi cu o persoana infectată cu SARS-CoV-2 aflaţi în perioada de carantină la domiciliu / carantină instituţionalizată. În cazul în care preşcolarii şi elevii prezintă în timpul orelor de curs stare febrilă sau simptomatologie specifică infectării SARS-CoV-2, se aplică protocolul de izolare. Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar şi nedidactic care prezintă simptome specifice unei afecţiuni cu potenţial infecţios (febră, tuse, dureri de cap, dureri de gât, dificultăţi de respiraţie, diaree, vărsături) se izolează la domiciliu, contactează medicul de familie şi anunţă de îndată pe responsabilul desemnat de conducerea unităţii de învăţământ”, se precizează în proiectul de ordin.

Triajul epidemiologic al preşcolarilor şi elevilor se efectuează conform prevederilor legale în vigoare: în prima zi de şcoală, preşcolarii, elevii şi personalul didactic / didactic auxiliar sau nedidactic vor prezenta o declaraţie pe proprie răspundere. Unitatea de învăţământ va informa părinţii elevilor în legătură cu obligativitatea prezentării declaraţiei pe proprie răspundere la revenirea în şcoli. Declaraţiile pe proprie răspundere vor fi predate cadrelor didactice la prima oră de curs, iar aceştia le vor preda cabinetului medical şcolar/persoanei desemnate.

PUBLICITATE

Potrivit proiectului, personalul medical care va efectua triajul conform Ordinului comun 1668/5298/2011 şi OMS 653/2001) va fi echipat conform normelor standard de echipare: halat impermeabil, bonetă, ochelari de protecţie / vizieră, mască chirurgicală, mănuşi de unică folosinţă.

“Revenirea în colectivitate a copiilor care au avut probleme de sănătate şi au absentat de la şcoală se va realiza obligatoriu în baza unei adeverinţe medicale, care să precizeze diagnosticul şi pe care elevul o va preda cadrului didactic de la prima oră de curs. Adeverinţele vor fi centralizate la nivelul cabinetul medical şcolar sau la nivelul persoanei desemnate în cazul în care şcoala nu beneficiază de cabinet medical”, se mai afirmă în proiect.

Direcţiile de sănătate publică trebuie să informeze unitatea de învăţământ şi cabinetul medical şcolar despre fiecare caz confirmat pozitiv la elevi sau adulţi. În cazul apariţiei unui caz/mai multor cazuri de COVID-19 într-o unitate de învăţământ, situaţia va fi analizată de DSPJ împreună cu directorul unităţii de învăţământ.

PUBLICITATE

Educatie

ULBS, pe locul 5 al universităților din România, în clasamentul U-Multilink al Comisiei Europene

Gabriel Dogaru

Publicat

pe

Universitatea Lucian Blaga din Sibiu este pe locul 5 în România, în clasamentul celor mai performante universități din lume, U-Multirank, elaborat de Comisia Europeană împreună cu un consorțiu de organizații și instituții de educație.

Clasamentul U-Multirank realizat de Comisia Europeană pentru a stabili cele mai performante universități din Europa din punct de vedere al „colaborării cu ecosistemul local și peste hotare”. Mai exact, este vorba despre cât de bine performează universitățile cu ajutorul relației cu alte instituții, afaceri, industrii, guverne, instituții regionale și internaționale, în raport cu alte universități care nu sunt concentrate pe cooperare.

Datele analizate cuprind aproximativ 2.000 de universități din 96 de țări, cu ajutorul a cinci categorii de indicatori: predare și învățare, cercetare, transfer de cunoștințe, orientare internațională și implicare regională. Calficativele primite sunt de la A la E (cel mai slab).

PUBLICITATE

România este prezentă în clasamentul din acest an, a opta ediție a acestuia, cu 34 de universități și institute politehnice. Pe primul loc se află din nou Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad cu 11 calificative maxime, în urcare față de anul trecut, fiind urmată de Academia de Studii Economice București, Universitatea de Medicină “George Emil Palade” din Târgu Mureș, Universitatea de Medicină și Farmacie “Grigore T. Popa” din Iași și Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu, cu câte 7 calificative A.

Cele mai performante univesrități din UE, după aceste criterii, sunt Centrale Nantes, din Franța (cu 19 calificative maxime), Aalto University (Finlanda), Eindhoven Unversity of Technology (Olanda), Univesrity of Antwerp (Belgia), toate cu 18 calificative maxime, și Ghent University (Belgia) cu 17 calificative maxime.

Sistemul de clasificare U-Multilink permite studenților și celor interesați să compare diferite universități din Europa și din lume după indici, în funcție de specializarea dorită.

ULBS aptitudini
indicatori universitati 2
indicatori top uiniversitati

 

PUBLICITATE

CITEȘTE MAI MULT

Educatie

Studenții ULBS și ai Academiei Forțelor Terestre din Sibiu încep anul universitar în Piața Mare

Andra Marinescu

Publicat

pe

Studenții din Sibiu iau startul noului an universitar, din nou, în centrul orașului. Universitatea „Lucian Blaga” și Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu celebrează, împreună, deschiderea anului academic 2021-2022, luni, 27 septembrie, de la ora 14, în Piața Mare.

E lege ca, de câțiva ani încoace, ULBS să își adune studenții în inima Sibiului pentru a sărbători, alături de cei de la Academia Forțelor Terestre, debutul unui nou an academic.
Studenții, părinții, cadrele didactice și reprezentanți ai autorităților locale și județene vor spune „Prezent” în Piața Mare, luni, când o nouă „Toamnă studențească” va debuta.
Împreună, vor cânta imnul studențesc „Gaudeamus, Igitur!” și vor asculta îndemnurile conducerii celor două unități de învățământ.
Festivitatea va cuprinde și momente artistice, Filarmonica de Stat Sibiu având în program un scurt concert ce face parte din proiectul “Rock the Symphony”.

PUBLICITATE

Cursurile, reluate față în față

ULBS a aprobat, recent, Planul de măsuri pentru desfășurarea noului an universitar, ce prevede, în primul rând, reluarea cursurilor fizice.
Potrivit documentului, activitățile didactice (activități de predare, seminar, lucrări practice și de laborator, îndrumare de proiecte de an, îndrumare pentru elaborarea de lucrări de licență, de disertație, teze de doctorat, activități de evaluare și susținere publică a tezelor de doctorat și alte activități didactice practice și de cercetare științifică înscrise în planurile de învățământ) se vor desfășura prin participarea fizică, conform programului de desfășurare a acestora, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, astfel încât să fie asigurată o suprafață de minimum 1mp/student. În schimb, în situația în care nu se poate asigura suprafața minimă de 1mp/student, se va asigura distanțarea, inclusiv prin amplasarea optimă a mobilierului.
„Prin excepție, în situația în care infrastructura și resursele disponibile nu permit desfășurarea activităților didactice de curs prin participarea fizică cu formații de studiu mai mari de 80 studenți, conducerile facultăților vor solicita fundamentat Consiliului de Administrație desfășurarea activității în sistem online”, arată documentul aprobat de ULBS.

COVID scade numărul de locuri în căminele studențești

PUBLICITATE

Anul acesta, în căminele studențești sunt mai puține locuri de cazare decât în anii anteriori, din cauza COVID-19 și pentru a se respecta distanțarea socială. În plus, Căminul 7 nu mai poate primi studenți, pentru că intră în reabilitare.
În total, în acest an academic, căminele studențești pot găzdui aproape 1.400 de tineri (față de aproape 2.000, cum erau în anii anteriorii), iar în fiecare unitate de cazare va fi amenajată o cameră neocupată, cu acces direct la baie, pentru izolarea eventualilor contacți COVID.
Conducerea ULBS a transmis că, pe cât posibil, în aceeași cameră vor fi studenți din aceeași serie și același an de studiu, cu respectarea distanțării fizice de cel puțin un metru între paturi. De asemenea, instituția recomandă cazarea în aceeași cameră a studenților care au urmat schema completă sau parțială de vaccinare.

PUBLICITATE
CITEȘTE MAI MULT

Educatie

Crește numărul cazurilor de COVID în școli. Încă 323 de elevi intră în online

Andra Marinescu

Publicat

pe

14 elevi și două cadre didactice au fost depistate pozitiv cu virusul SARS-CoV-2 în ultimele 24 de ore, în județul Sibiu. Printre cazurile confirmate se numără încă un elev de la Colegiul Național “Octavian Goga” din Sibiu – după ce ieri au fost depistați doi școlari – ,precum și elevi de la Liceul Teoretic “Onisifor Ghibu”, școlile gimnaziale “I. L. Caragiale”, “Nicolae Iorga” și “Radu Selejan”.

Potrivit prof. Monica Munteanu, șeful Inspectoratului Școlar Județean Sibiu, începând de astăzi, 323 de elevi vor învăța de acasă, din cauza COVID, pentru următoarele 14 zile.
În unitățile de învățământ din județ, în ultimele 24 de ore, au fost confirmate 16 cazuri de coronavirus, după cum urmează: Colegiul Național ”Octavian Goga” Sibiu, clasa a XII-a E – elev confirmat pozitiv (30 elevi vor desfășura orele în sistem online); Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu” Sibiu, clasa a IX-a I – elev confirmat pozitiv (26 elevi vor desfășura orele în sistem online); Școala Gimnazială ”Ion Luca Caragiale” Sibiu, clasa a VI-a B – elev confirmat pozitiv (28 elevi vor desfășura orele în sistem online); Școala Gimnazială ”Nicolae Iorga” Sibiu, clasa a V-a C – elev confirmat pozitiv (27 elevi vor desfășura orele în sistem online); Școala Gimnazială ”Radu Selejan” Sibiu, clasa a II-a B, elev confirmat pozitiv (30 elevi vor desfășura orele în sistem online); Școala Gimnazială Nr. 13 Sibiu, clasa a V-a A – elev confirmat pozitiv (29 elevi vor desfășura orele în sistem online); Școala Gimnazială Nr. 13 Sibiu, clasa a VIII-a B – elev confirmat pozitiv (27 elevi vor desfășura orele în sistem online); Grădinița cu Program Prelungit ”Pinocchio” Mediaș, grupa mijlocie germană – preșcolar confirmat pozitiv (24 preșcolari vor desfășura orele în sistem online); Școala Gimnazială ”Mihai Eminescu” Mediaș, clasa a III-a B – elev confirmat pozitiv (20 elevi vor desfășura orele în sistem online); Liceul Teoretic ”Stephan Ludwig Roth” Mediaș, clasa a XII-a C – elev confirmat pozitiv (17 elevi vor desfășura orele în sistem online); Colegiul ”Școala Națională de Gaz” Mediaș, clasa a X-a Tehnician în activități economice – elev confirmat pozitiv (29 elevi vor desfășura orele în sistem online); Grădinița cu Program Prelungit Nr. 2 Copșa Mică, grupa limba română – preșcolar confirmat pozitiv (13 preșcolari vor desfășura orele în sistem online); Școala Gimnazială Blăjel, clasa a VIII-a – elev confirmat pozitiv (12 elevi vor desfășura orele în sistem online); Liceul Tehnologic ”Independența” Sibiu, clasa a XII-a A Seral – elev confirmat pozitiv (cursurile nu se suspendă); Centrul Școlar de Educație Incluzivă, clasa a VII-a – cadru didactic confirmat pozitiv (11 elevi vor desfășura orele în sistem online); Centrul Școlar de Educație Incluzivă Turnu Roșu – cadru didactic confirmat pozitiv (orele nu se suspendă);

PUBLICITATE

Inspectoratul Școlar Județean Sibiu anunță că, de la începtul noului an școlar, nu mai puțin de 30 de profesori și 66 de elevi au fost depistați cu coronavirus.
De astăzi, în județul Sibiu, sunt 1.593 de elevi (2.35% din totalul acestora) ce vor desfășura ore în sistem online.

PUBLICITATE
CITEȘTE MAI MULT
Ad
PUBLICITATE
PUBLICITATE

DELGAZ

PUBLICITATE

Subiecte

ULTIMA ORĂ

CELE MAI CITITE