Connect with us

Opinii

Fișa tehnică a lucrului de mântuială

Odeta Veştemean

Publicat

pe

Bannet continental 29 aprilie

Un lanț întreg de greșeli, de la proiectare, întocmire caiete de sarcini, execuție a lucrărilor, până la calitatea materialelor folosite au ieșit la iveală în cazul lotului de autostradă cuprins între Săliște și Cunța. CNADNR a dezvăluit că acest tronson a pornit cu stângul încă din fașă, inginerii sesizând și raportând din 2011 și până în prezent aproximativ 300 de nereguli. Cheia problemei, ignorată în mai multe stadii ale construcției, de la studiu de fezabilitate la proiectare, a fost studiul geotehnic, care inițial nu a fost luat în calcul, apoi a fost făcut de mântuială și a sfârșit prin a fi ignorat cu desăvârșire. Toate astea, în condițiile în care geologii avertizau că în zonă se află „un sistem de falii tectonice active, care generează mișcarea continuă a terenului de la suprafață” și, implicit, alunecările de teren. Ajungem apoi la un constructor care, potrivit CNADNR, nu a respectat proiectul tehnic, a folosit materiale de slabă calitate, nu a făcut consolidări vitale la timp și a lucrat în condiții meteorologice necorespunzătoare. Chiar și acum, când ne-au fost detaliate toate sutele de „neconformități” situația e ținută în incertitudine. CNADNR a dispus o expertiză tehnică rapidă, ieftină, al cărei rezultat nu știm cât de concludent va fi, având în vedere că reprezentanții companiei au știut de la bun început că această construcție merge pe o pistă greșită și totuși nu au acționat în niciun fel. Numai după ce va fi dispusă o expertiză tehnică profesionistă, independentă, se va putea opta pentru cele mai bune soluții. Specialiștii consideră că probabil va mai fi nevoie de alte viaducte sau, poate, tunele. În prezent, actuala conducere a companiei susține că situația trebuie să fie rezolvată pe banii constructorului italian, iar sumele pentru remedierea erorilor se întrevăd a fi colosale. În condițiile în care constructorul Impregilo deja susține că a cheltuit zeci de milioane de euro peste valoarea prevăzută în contract, cel mai probabil se va ajunge la un litigiu între companie și constructor, riscând ca situația să rămână ani de zile blocată în instanță. Între timp, dealurile trebuie să fie stabilizate în permanență și atunci statul va trebui să intervină și să aloce bani de la bugetul național. Și mai grav este că autostrada a fost finanțată de Uniunea Europeană, care în această situație ar putea cere returnarea sumelor. De altfel, sute de milioane de euro vor fi pierdute și pentru autostrada Sebeș-Turda, unde lucrările sunt executate doar în proporție de maxim 30% și ar fi trebuit finalizate până în 31 decembrie 2015, pentru a beneficia de finanțarea europeană.
În concluzie, fără o expertiză tehnică realistă și asumarea cu discernământ și responsabilitate a crudului adevăr legat de structura solului din zona dealului Aciliu, fără închiderea temporară a traficului în zonă, nu putem rezolva pe termen lung și fără pierderi de vieți omenești problema autostrăzii Săliște – Cunța. Alfel, autoritățile se pot minți singure sau ne pot minți pe noi în continuare că problemele sunt minore, până în ziua în care dealul se va prăbuși peste autostradă.

Comentează

Scrie un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *