fbpx
Connect with us

Legislație

Românii vor primi o zi liberă, plătită, pentru vaccinare

Gabriel Dogaru

Published

on

Parlamentarii au votat proiectul prin care se garantează o zi liberă plătită pentru persoanele care se vaccinează. Inițiativa fusese respinsă în Senat, dar deputații au vot decizional.

Proiectul de lege care acordă mai multe zile libere românilor care se vaccinează, pentru prima doză, pentru rapel și pentru vaccinarea copilului a fost votat de Camera Deputaților. Proiectul a fost inițiat de doi deputați ai USR PLUS și nu a fost susținut, declarativ, de reprezentanții PNL. Aceștia au motivat că zilele libere afectează economia și PIB-ul, iar Orban a explicat că proiectul nu face obiectul înțelegerilor din coaliție. Cu toate acestea, la vot toate partidele au susținut proiectul și doar cei de la AUR au votat împotrivă.

Potrivit acestui proiect de lege, cetățenii români care se vaccinează împotriva COVID-19 vor avea dreptul la o zi liberă plătită, care nu se include în durata concediului de odihnă, în ziua vaccinării. Legea se aplică atât angajaților din sistemul public, cât și celor din mediul privat.

Advertisement

Ziua liberă va fi acordată pentru ziua vaccinării, pentru rapel și pentru vaccinarea copilului, respectiv pentru copiii sub 18 ani, precum și pentru vaccinarea persoanelor cu dizabilități cu vârsta de până la 26 de ani. Elevii și studenții vor beneficia de câte o zi de scutire de la frecventarea cursurilor pentru fiecare doză de vaccin efectuată. De asemenea, cadrele militare în activitate, soldații și gradații profesioniști vor beneficia de câte o zi de permisie, pentru fiecare doză de vaccin efectuată.

Advertisement
Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Administrație

Decizie fără sens juridic: Autoritățile din Sibiu „aprobă” OUG 81 împotriva urșilor și își anulează procedurile stabilite anterior. Ce prevede “ordonanța urșilor”

Gabriel Dogaru

Published

on

Comitetul Județean pentru Situații de Urgență a adoptat o hotărâre care sfidează principiile de drept. Hotărârea stabilește la articolul 1 că se pun în aplicare măsurile stabilite de OUG 81/2021, deși era obligația autorităților să respecte acest act normativ, fără să mai fie nevoie de o aprobare în acest sens. La articolul 2, hotărârea precizează că procedura operațională pe care o aprobase anterior, în 29 aprilie, își încetează aplicabilitatea. Și această prevedere este inutilă, având în vedere puterea juridică superioară a unei ordonanțe de urgență. În cel mai fericit caz, acesta ar fi trebuit să fie singurul punct al hotărârii.

Hotărârea 55 a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Sibiu are ca scop „aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, în intravilanul localităţilor,conform OUG nr. 81/2021”. Metodele în sine sunt deja aprobate prin OUG.

Advertisement

Iată ce prevede Hotărârea 55/2021 a CJSU Sibiu:

 ART.1. Începând cu data de 26 iulie 2021 sunt puse în aplicare măsurile stabilite prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 81/2021, privind aprobarea metodelor de intervenţie imediată pentru prevenirea şi combaterea atacurilor exemplarelor de urs brun asupra persoanelor şi bunurilor acestora, în intravilanul localităţilor.

ART.2. Procedura operaţională comună privind modul de acţiune a instituţiilor responsabile cu gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de animale sălbatice periculoase mari (urs, lup), în judeţul Sibiu, adoptată în cadrul şedinţei extraordinare a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Sibiu în data de 29.04.2021 îşi încetează aplicabilitatea la data intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă nr. 81/2021.

Advertisement

 ART.3. Prezenta hotărâre se transmite membrilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Sibiu şi Comitetelor Locale pentru Situaţii de Urgenţă, prin grija Secretariatului Tehnic Permanent al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Sibiu şi se va publica pe site-ul Instituţiei Prefectului Judeţul Sibiu şi pe site-ul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Cpt. Dumitru Croitoru” al judeţului Sibiu.

Toate măsurile și procedurile pentru prevenirea și combaterea atacurilor de urs brun sunt explicate și prevăzute în OUG 81, iar autoritățile locale nu au altceva de făcut decât să le pună în aplicare.

OUG 81/2021 a fost aprbată pentru a stabili care sunt procedurile în cazurile de atac ale urșilor asupra oamenilor. Potrivit acestei ordonanțe, în cazul atacurilor unor exemplare de urs brun, în interiorul localităților, autoritățile locale trebuie să intervină imediat. Metodele de intervenție se adaptează fiecărei situații în parte și pot varia de la alungarea, tranchilizarea și relocarea ursului periculos până la împușcarea acestuia.

Advertisement

În mod concret, OUG nr. 81/2021, publicat în Monitorul Oficial nr. 732/2021, stabilește “intervenția imediată asupra exemplarelor de urs în intravilanul localităților”. Intervenția se face gradual, în funcție de situație, prin următoarele metode:

  • alungarea prin diverse mijloace;
  • tranchilizarea și relocarea;
  • extragerea prin eutanasiere sau împușcare.

Astfel, în primă fază, se încearcă alungarea ursului din localitate și, în cazul în care această acțiune nu are rezultatul scontat, iar ursul revine, în mod repetat, în localitate, acesta va fi tranchilizat și mutat într-o zonă (nu neapărat din același județ) nelocuită sau aflată la mai mare distanță de orice localitate.

Cel mai drastic mod de intervenție asupra urșilor care obișnuiesc să intre în localități și să pună astfel în pericol sănătatea și viețile oamenilor, respectiv extragerea acestora prin eutanasiere sau împușcare, se va folosi doar în următoarele situații:

1. dacă intervențiile prin metoda îndepărtării și tranchilizării/relocării nu dau rezultate și gradul de risc crește;

Advertisement

2. dacă siguranţa şi securitatea cetăţenilor sau a bunurilor de orice fel aparţinând acestora sunt puse în pericol;

3. dacă siguranţa şi securitatea membrilor echipei de intervenţie sunt puse în pericol;

4. în cazul în care exemplarul în cauză este rănit în cursul acțiunii de intervenție și nu sunt identificate alte soluții;

Advertisement

5. dacă exemplarul în cauză este prins într-o capcană neautorizată și nu sunt identificate alte soluții;

6. dacă exemplarul în cauză prezintă răni incompatibile cu viața.

Tranchilizarea și eutanasierea se efectuează de către medicul veterinar împuternicit, cu ajutorul echipei de intervenție, iar arma de vânătoare poate fi folosită exclusiv de către personalul tehnic de specialitate angajat al administratorului fondului de vânătoare sau de Echipa de intervenție va fi formată din primarul sau viceprimarul localității unde s-a produs evenimentul, care va fi, de fapt, conducătorul echipei, din jandarmi, din angajați ai administratorului fondului de vânătoare și dintr-un medic veterinar.

Advertisement

Potrivit OUG-ului publicat, cei care împiedică o astfel de intervenție imediată pot fi sancționați cu amenzi între 7.000 și 10.000 de lei. Totuși, amenzile se vor putea aplica din 5 august 2021, nu mai devreme.

Advertisement
Continue Reading

Fapt Divers

Noile buletine cu cip ar trebui emise peste o săptămână, dar Imprimeria Națională nu are încă materialele necesare

Gabriel Dogaru

Published

on

Începând din 2 august, România ar trebui să elibereze primele cărți de identitate cu caracteristici suplimentare, electronice. Este imposibil însă, pentru că Imprimeria Națională abia acum lansează licitația pentru materialele de care are nevoie.

Potrivit legislației europene, toate statele membre trebuie să adopte acte de identitate electronice pentru cetățenii săi, care să poată stoca informații diverse, de la semnătură, la date biometrice. Aceste acte vor fi singurele care vor fi acceptate la trecerea dintr-un stat membru în altul, pe lângă pașapoarte. Vechile cărți de identitate și versiunile fără cip ale noilor buletine vor putea fi folosite doar în interiorul țării, de cetățenii care nu sunt de acord să folosească acte de identitate electronice.

Advertisement

România a amânat introducerea noilor documente de identitate de mai multe ori, inclusiv din cauza absenței prevederilor legislative necesare. Legislația adoptată în urmă cu un an a finalizat acest proces, din punct de vedere legal, însă mai era nevoie ca producerea noilor documente să poată fi făcută fizic, la Imprimeria Națională. Și pentru că suntem în România, Imprimeria Națională a demarat abia acum licitația pentru materialele de care va avea nevoie la noile acte. Este vorba despre elementele de securizare ale actelor, care trebuie aplicate pe acestea. Se numesc DOVID (Diffractive Optically Variable Image Devices (DOVIDs) fiind folosite în mod uzual pe bancnote, acte de identificare diverse, pașapoarte etc. Imprimeria impune un contract cadru, care va fi derulat pe cinci ani, cu contracte subsecvente pentru fiecare an, în funcție de numărul de elemente furnizate și aplicate. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este de 30 august, la aproape o lună de la data la care România este obligată să emită noile cărți de identitate. Potrivit caietului de sarcini, cantiteatea pe care o estimează Imprimeria Națională pentru aceste elemente de securizare este de minim 2 milioane și maxim 8 milioane, cu o medie estimată de 500.000 de bucăți pe an. Prețul estimat pentru contractul cadru este de 1,76 milioane de euro.

Potrivit legislației, noile cărți de identitate vor conține, pe lângă datele tipărite (nume prenume, nume părinți), și alte informații și date. Printre altele este vorba despre certificatul pentru semnătura electronică, datele biometrice și chiar date necesare pentru a înlocui cardul de sănătate.

România este obligată de Regulamentul (UE) 2019/1157 să emită cartea electronică de identitate începând cu data de 2 august 2021.

Advertisement

Imprimeria Națională a demarat de asemenea o procedură de achiziție și pentru sistemele de preluare a datelor, ce vor fi distribuite la nivel național, care includ aparatura specifică (computer, imprimantă, monitor, cameră, cititor de amprente, cititor de card, pad de semnătură și scaner documente).

Noile cărți electronice de identitate vor permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a guvernului, se vor putea autentifica online, pentru servicii bancare, fiscale etc.

Advertisement
Continue Reading

Eveniment

Legea a fost promulgată: cine se vaccinează primește zile libere

Avatar

Published

on

Legea potrivit căreia persoanele care se vaccinează împotriva COVID-19 beneficiază de zile libere a fost promulgată de președinte. Zilele libere nu se includ în durata concediului de odihnă.

Președintele Klaus Iohannis a promulgat legea prin care îi încurajează pe cetățeni să se vaccineze. Este vorba despre acordarea unor zile libere la cerere, aferente dozelor de vaccin. Astfel, pentru fiecare doză de vaccin pe care o face o persoană va primi câte o zi liberă la cerere. Aceste zile acordate nu vor fi incluse în perioada concediului de odihnă.

Advertisement

Zilele libere pentru vaccinare nu sunt valabile doar pentru angajați, ci și pentru studenți și elevi. Aceștia, la rândul lor, pot beneficia de zile libere la cerere după efectuarea vaccinului. Important este și faptul că aceste dispoziții nu se aplică dacă angajații se vaccinează la locul de muncă prin grija angajatorului. Dreptul la zile libere se acordă pe baza adeverinței de vaccinare.

,,Persoanele care se vaccinează împotriva COVID-19 beneficiază, la cerere, de următoarele drepturi: câte o zi liberă plătită, care nu se include în durata concediului de odihnă, pentru fiecare doză de vaccin efectuată, în cazul angajaţilor din sistemul public şi privat, câte o zi de scutire pentru frecventarea cursurilor, pentru fiecare doză de vaccin efectuată, în cazul elevilor şi studenţilor, câte o zi de permisie, pentru fiecare doză de vaccin efectuată, în cazul cadrelor militare în activitate şi a soldaţilor şi gradaţilor profesionişti” scrie în noua lege.

Legea adaugă prevederi și în ceea ce privește părinții sau reprezentantul legal al persoanelor cu dizabilități. Beneficiază de aceste drepturi şi unul dintre părinţi sau reprezentantul legal al copilului cu vârsta de până la 18 ani, precum şi al persoanei cu dizabilităţi cu vârsta de până la 26 de ani, în ziua vaccinării copilului, respectiv a persoanei cu dizabilităţi.

Advertisement

Continue Reading
Advertisement
Advertisement
Advertisement

DELGAZ

Advertisement

Subiecte

ULTIMA ORĂ

CELE MAI CITITE