6.1 C
Sibiu
joi, aprilie 18, 2024

Repetent în clasa I: stimulent sau stigmă?

spot_imgspot_imgspot_img
Cele mai citite

Declarațiile doamnei ministru Ecaterina Andronescu au stârnit valuri atât în rândul părinților, cât și în rândul profesorilor, privind modificarea legii educației.”Din păcate, este o prevedere legală, până în clasa a III-a nu îi pot lăsa repetenți, dar eu cred că trebuie să revenim asupra acestui aspect, pentru că iată unde suntem.” , a declarat doamna ministru. Conform acestei opinii, elevii ar trebui lăsați repetenți, indiferent de anul de studiu, dacă nu au dobândit competențele din programa școlară.

Da, statisticile sunt clare, avem analfabetism funcțional  în creștere, însă strategiile pe care se bazează sistemul nostru educațional sunt tocmai cele care nu antrenează copilul în bucuria învățării: ierarhizarea și competitivitatea. Creșterea analfabetismului funcțional este direct proporțională cu numărul de concursuri la care participă elevii încă din clasele mici. Oare acest fapt nu ne pune semne de întrebare?!

Încă din anii în care eram pe băncile școlii știam că un elev repetent era stigmatizat, iar acest lucru e încă valabil. În alte sisteme educaționale internaționale, elevii în clasele primare nu au examene sau învață preponderent bunele maniere, ca în Japonia. La noi, pentru a intra la un liceu bun, elevii dau o testare încă din clasa a IV-a. Ori, asta presupune meditații, stres, timp mai puțin pentru o copilărie în care dacă nu ești fericit, vei deveni un adult frustrat.

De asemenea, cum se va stabili cauza pentru care un copil ajunge să aibă performanțe școlare slabe? Încă sunt mulți copii în mediul rural care iarna nu au încălțări să meargă la școală. Cum vor intra acești elevi într-un program de remediere sau recuperare dacă vor rămâne repetenți? Pe de altă parte, la ora actuală 3 din 20 de elevi suferă de o tulburare de învățare precum dislexia care de cele mai multe ori e confundată cu ”puturoșenia” sau cu o capacitate intelectuală redusă. Dacă dascălul sau psihologul școlar nu sesizează la timp această afecțiune, copilul riscă să rămână repetent, când putea beneficia de o programă adaptată sau terapie.

Așadar, repetenția este o formă de ierarhizare, care vrea să stimuleze un elev cu performanțe scăzute, să-l repună în făgașul normalului general acceptat. Însă prea puțin ne gândim că la o vârstă încă fragedă un elev va dobândi competențe de bază, scrisul, cititul și calculatul, dar și valori care îl vor motiva să învețe pe tot parcursul vieții. În clasele primare, un elev va fi cu atât mai ancorat în procesul educativ cu cât va descoperi lucruri interesante, responsabilitate ce revine atât dascălului cât și părintelui. Iar pe aceștia doi nu îi lasă nimeni repetenți dacă greșesc.

spot_img
spot_img
Ultimele știri

Avertisment: Țepele continuă la telefon. „Vă sună Ionescu Alexandru”

Directoratul Național de Securitate Cibernetică a atras atenția, joi, că tentativa de fraudă în care apelanții se dau angajați...
spot_img
Shortcode field is empty!

Știri pe același subiect