Connect with us

Produs în Sibiu

Teracota Mediaș, singura fabrică de sobe presate și pictate manual din România

Andra Marinescu

Publicat

pe

În România mai există un singur loc în care sobele sunt realizate prin presare și pictare manuală, după o “rețetă” veche ce dăinuie de acum mai bine de un secol. Adresa? Strada Stadionul nr. 55, Mediaș. Aici, în 1906, a luat ființă Teracota Mediaș, datorită sasului Gref Iulius. De atunci, mai mulți proprietari au fost la cârma fabricii, printre ei numărându-se și Statul Român. De acum cinci ani, director este George Radu, cel care ne-a făcut, recent, turul fabricii, descoperind fiecare etapă de prelucrare a cahlelor, din momentul în care lutul trece pe poartă și până când soba „pleacă către client.

Cuptorul de cahle reprezintă unul dintre cele mai reprezentative artefacte din civilizația românească, un artefact capabil să redea evenimente și schimbări petrecute la nivelul societății din punct de vedere etnic, politic, social, economic, după cum arată conducerea fabricii.

PUBLICITATE

Cu toate acestea, meșteșugul fabricării manuale a cahlelor de teracotă a fost aproape uitat la începutul secolului al XX-lea. Cu toate beneficiile pe care le oferă noile sisteme de încălzire, acestea nu au reușit să înlocuiască atât frumusețea sobelor sau șemineelor de teracotă pictată, cât și atmosfera specială transmisă de acestea.

Despre începuturi…

După un tur al fabricii, care a constituit o adevărată escapadă în lumea lutului și a cahlelor, George Radu, directorul Teracota Mediaș, ne-a povestit despre cum a început totul, acum un veac.

PUBLICITATE

Invitat special ne-a fost, de această dată, Daniela Cîmpean, președinta Consiliului Județean Sibiu.

“Ne aflăm într-un loc unic în România, la Teracota Mediaș, singura fabrică în care se prelucrează manual cahlele din teracotă. Sunt procedee de producție vechi, dar care aduc în atenția consumatorilor produse ce îmbină tradiționalul cu modernul”, spune Daniela Cîmpean.

Directorul George Radu mărturisește că povestea a început în 1906, datorită sasului Iulius Gref. “Și, ca orice poveste frumoasă de peste 100 de ani, a fost rescrisă tot de un antreprenor sas, Uwe Draser, și continuată în zilele noastre cu aceleași rețete de pământ, același meșteșug, aceeași presare și pictare manuală a cahlelor din teracotă, aceleași cuptoare vechi. Inclusiv carierele din care aducem materia sunt aceleași ca acum un secol”, spune directorul fabricii.

PUBLICITATE

“Nu a fost ușor!

Drumul Teracota Mediaș a fost, uneori, anevoios, însă implicarea și dedicarea celor care au trudit în fabrică au dus la unicitatea locului.

“De-a lungul timpului, nu a fost ușor, dar am încercat să fim puțin altfel față de ce mai este pe piața românească. Ne-am găsit o nișă pentru aceste piese presate și pictate manual. În momentul de față, suntem singura fabrică din România care presează și pictează manual cahle din teracotă, precum și cea mai veche fabrică din Mediaș care mai funcționează. Efectiv, am încercat să facem altceva, să oferim altceva clienților. În momentul în care un client dorește ceva mai deosebit, ne caută pe noi’, a mai explicat George Radu.

PUBLICITATE

Sobele realizate aici pot fi personalizate după bunul plac și gust al clienților. Aceștia au de ales dintr-o colecție bogată de cahle, reproduceri după sobe rare de la Muzeul ASTRA din Sibiu, dar pot apela și la creativitate și personalizare.

“Putem crea sobe personalizate cu blazonul familiei, cu cahle unicat, pentru care chiar și clientul poate să facă modelul respectiv și noi îl transpunem în matrițe de ispos și apoi realizăm soba. De altfel, oamenii pot veni aici să picteze ce doresc pe sobă. Am încercat să ne adaptăm timpurilor în care trăim”, a mai spus directorul companiei.

Anul 2020 a fost greu pentru majoritatea agenților economici, însă pentru fabrica de pe strada Stadionului nr. 55 a însemnat reinventare.

PUBLICITATE

“A fost o perioadă grea. La fel ca majoritatea firmelor, o perioadă a trebuit să intrăm în șomaj tehnic. Cu toate acestea, perioada pandemiei ne-a ajutat, pentru că oamenii, stând acasă, au lucrat mai mult online. Atunci am dezvoltat partea de online, iar acum încep să se vadă rezultatele. Site-ul este mult mai vizitat, avem pagini de Facebook, Instagram”, mai spune George Radu.

“Orice piesă conține o picătură din sufletul fiecărui angajat”

Cei care dau viață cahlelor sunt oameni ce își iubesc meseria. Acum cinci ani, Teracota Mediaș număra cinci angajați, însă în prezent are aproape 20 de persoane ce se dedică pentru ca lucrurile create aici să bucure sufletele clienților.

PUBLICITATE

“Avem începând de la oameni simpli, bucuroși și fericiți de ceea ce fac, până la masteranzi, doctori în pictură și artiști plastici. Toți au ceva special. Orice piesă ieșită din fabrică – putem spune cu mâna pe inimă – conține o picătură de sudoare de la fiecare, o picătură din sufletul fiecărui angajat. Până iese din curtea fabricii, un produs este luat în mână de cel puțin 30 de ori de oamenii care îl verifică”, mai explică cei de la Teracota.

Potrivit aceleiași surse, principalele trei beneficii funcţionale datorate acestui amestec de argile sunt conductibilitatea termică ridicată, capacitatea de a acumula rapid caldură şi de a o păstra timp de mai multe ore de la stingerea focului, precum şi rezistenţa la şoc termic datorată arderii cahlelor la temperatură de vitrificare.

Cei care vor să afle mai multe informații despre Teracota Mediaș le pot vizita paginile de Facebook și Instagram, precum și site-ul oficial www.teracota.ro.

PUBLICITATE

Alte recomandări – Michael Henning – Cisnădioara

Produs în Sibiu

Colour Sense: mâinile care creează artă, o afacere născută dintr-o pasiune descoperită din întâmplare

Publicitate

Publicat

pe

Pentru Adela Masca, pasiunea de a picta hainele a devenit o afacere veritabilă. Încercând mai multe job-uri care nu i se potriveau, aceasta și-a dat seama că trebuie să își ducă pasiunea la un nou nivel și să picteze haine și pentru cei din jur.

Colour Sense a luat naștere în urmă cu trei ani, când Adela Masca e decis ca pasiunea sa să se transforme în afacere. Dacă începutul în acest domeniu a fost unul timid, evoluția sa este una de invidiat. Adela și-a descoperit pasiunea pentru pictat în urmă cu șase ani, când și-a decorat primul tricou, iar de atunci a continuat să picteze tricourile celor apropiați, ajungând ca acum să le comercializeze.

Chiar dacă pare că s-a născut să fie în acest domeniu, antreprenoarea a încercat și alte lucruri până și-a găsit marea pasiune. Aceasta a practicat timp de opt ani gimnastică de performanță, ceea ce a făcut-o să neglijeze unele materii la școală, precum muzica și desenul, de la care era scutită. A ales să își continue studiile urmând dreptul, dar și-a dat seama după câțiva ani lucrând în domeniu că acesta nu i se potrivește. După ce a încercat câteva job-uri a ales să schimbe ceva în viața sa profesională.

“Practicând gimnastică de performanță, nu am făcut orele de educație fizică la școală, muzică sau cele de desen. Din acest motiv eu nu am știut că am o înclinație spre desen și că este atât de plăcut sau că îmi voi câștiga existența din asta”, a declarat Adela Masca.

Și-a îndreptat atenția către un domeniu apropiat de cel a creației și anume designul interior. A început să urmeze câteva cursuri de design interior, însă aceasta alegea să își deseneze proiectele, nu să le facă în programele de simulare 3D pe care trebuie să le utilizeze. Acesta a fost momentul în care și-a dat seama că poate desena cu ușurință, iar din mâinile sale iasă o artă desăvârșită. Adela nu s-a oprit aici și a urmat și câteva cursuri de pictură pentru a-și îmbunătății tehnica, iar de aici a început pentru prima dată să își expună picturile publicului larg.

Prima apariție la o expoziție

654e39e3-c9d3-4d90-a904-95358015d9bd
t5
3
3-2
414b26e7-3328-4c41-851f-d5d06d7336f4
ac84a7e3-953c-4eaa-a93b-d74240fdb9a6
5f13ad35-790f-4744-ad8b-2be4926ec53b
7c13ee01-022f-45a4-9279-6db902d6f96b
7ded54f0-5477-4503-8092-646876701506
53cad611-9a69-4be3-add7-bee58cf97866
a837c689-f2e5-4741-b8fa-1abf5ab758e1
d178fa6c-37ad-4c5f-8b51-52c58dcd12f2

Prima sa apariție publică a fost la o expoziție de produse hand-made, unde a participat timidă. Ziua aceea a fost una încurajatoare pentru viitoarea afacere, plecând de acolo cu majoritatea tricourilor vândute, spre surprinderea ei. ”Este o plăcere imensă când vin oamenii să le probeze și pleacă purtându-le”, completează aceasta. Chiar dacă are o afacere născută din pasiune, începuturile nu au fost ușoare.

“La început a fost mai greu, deoarece nu achiziționasem o imprimantă și aveam nevoie de colaborări. Astfel timpul de livrare al comenzilor creștea și nu este cel mai plăcut mod de a lucra, tocmai din acest motiv am decis că este mult mai bine să achiziționăm și noi una”, a declarat Adela despre începuturile afacerii.

Pentru că nu face față comenzilor, Adela a achiziționat și o imprimantă cu ajutorul căreia reușește să transpună pe haine mult mai ușor desenele sale. Printre lucrurile pe care aceasta le crează găsim haine de diferite feluri, sacoșe, eșarfe și speră ca în viitor să se dezvolte pictând încălțăminte și alte accesorii.

“Stilul este un mod de a spune cine ești fără să spui absolut nimic”

Așa cum declară aceasta, creațiile ei se adresează publicului larg. Adela povestește entuziasmată cum unii clienții revin adeseori să achiziționeze haine de la ea și cum o parte dintre ei au devenit chiar clienți fideli. Ghidându-se după acest motto, antreprenoarea îmbracă mulți oameni în creațiile sale.

“Prețurile sunt decente pentru toate categoriile sociale, nu fac haine doar pentru anumite persoane, vreau să fie accesibile pentru oricine ne alege. Tocmai din acest motiv îmi doresc ca produsele să fie diferite și să se potrivească oamenilor interesați de produsele hand-made”.

Antreprenoarea nu își dorește totuși să se oprească aici, visând ca produsele ei să ajungă pe rafturile mai multor magazine din țară. Tocmai din acest motiv nu a stat pe gânduri, iar hainele sale se pot găsi în Cluj și speră ca până la sfârșitul anului și în Timișoara.

Creațiile Adelei Masca se pot vedea printr-o căutare rapidă a site-ului unde aceasta le expune. Antreprenoarea poate fi contactată pentru comenzi sunând la numărul de telefon40 757 897 804 – Adela sau prin intermediul adresei de mail contact@coloursense.ro .

infinit
c5
c6
d0062352-af0a-4775-8ba9-2a0b47a18655
mkp1
t1
t4
v2
v6

CITEȘTE MAI MULT

Produs în Sibiu

Lupta generației noastre: construim o comunitate din inimi & creiere

Publicitate

Publicat

pe

Un articol de Radu Vancu

O naţiune, spunea cu un secol în urmă Max Weber, e o comunitate de memorie și de sentiment. Azi se vorbește tot mai apăsat despre o epocă post-naţională sau trans-naţională, cu graniţe din ce în ce mai fluide, dar ideea lui Weber e deopotrivă la fel de admirabilă și de imperativă: e nevoie să devenim o comunitate de memorie și de sentiment. Dincolo de graniţe, dincolo de limitele inevitabile care ne despart, e nevoie tot mai urgentă să construim o memorie colectivă în care să ne recunoaștem cu toţii memoriile individuale. Și, de asemenea, să metabolizăm emoţiile colective ale lumii într-o naraţiune afectivă în care să ne recunoaștem ca personaje.

Spus mai simplu, trebuie să construim un creier colectiv al planetei – și o inimă colectivă a ei.

Arta e, probabil, cel mai eficient neurotransmiţător al acestui creier colectiv – și cel mai empatic vasodilatator al acestei inimi colective. La Sibiu, asta s-a văzut prin efectul extraordinar pe care festivaluri precum ASTRA Film Fest sau FITS l-au avut, și continuă să-l aibă, în crearea unei comunităţi. Sibiul e o comunitate și pentru că inima noastră colectivă, creierul nostru colectiv sunt alimentate, de peste două decenii, de imagini umane aduse aici de aceste două admirabile festivaluri care au agregat Sibiul într-o comunitate de inimi & creiere şi care au schimbat, odată cu inimile & creierele noastre, Sibiul însuși.

Schimbare e, de altfel, unul dintre cele mai uzate, și abuzate, cuvinte de pe pla- netă. Și la nivel politic (absolut toţi politicienii pretind că ei sunt “schimbarea”), și la nivel economic, și la nivel artistic, și la nivel climatic – oriunde ne-am uita, cuvântul de ordine e schimbarea. E de înţeles – suntem în miezul unei triple revoluţii: tehnologice (intrăm din Galaxia Gutenberg în Galaxia Zuckerberg), climatice (am pășit hotărât în Antropocen, această eră geologică a unei planete desfigurate de om; am pus Pământul în situaţia de a se lupta pentru supravieţuire) și politice (democraţia e ea însăși în plină luptă pentru supravieţuire). ASTRA Film a răspuns, așadar, spiritului imediat al timpului construind o ediţie care să documenteze exact modurile în care se produce această schimbare. Să ne schimbăm inimile & creierele – astfel încât ele să devină cu adevărat o comunitate. Asta mi se pare că e, de fapt, lupta generaţiei noastre – și, deopotrivă, a generaţiei următoare. Oricât ar părea de idealist, e singurul mod concret în care putem să ne adaptăm triplei schimbări pe care o traversăm.

Inimile & creierele noastre devenite comunitate: iată singurele instrumente concrete care pot face Pământul să supravieţuiască.

91b634d3-d5f7-4690-8e4f-2e71531c8202
banner-AFF2021_300x250px
Radu Vancu

 

CITEȘTE MAI MULT

Produs în Sibiu

Gorgandin, vinurile nobile din Apold și povestea unui vis îndeplinit de familie

Andra Marinescu

Publicat

pe

Poarta de sud-vest a Podișului Transilvaniei este recunoscută încă de acum sute de ani drept o zonă viticolă. Astăzi, tradiția este dusă mai departe de Gorgandin, vinul creat în podgoria Apold. La originea poveștii acestor vinuri stă un vis al unui om ce nu mai e printre noi, dar care a fost dus la îndeplinire de către familia sa. Mioara Barbu, sora celui care a plantat vița-de-vie din această zonă, familia ei și fratele său Mircea au transformat o dorință în realitate, iar astăzi mii de oameni se bucură de vinuri nobile, ce ajung în toată țara și nu numai.

Renașterea vinurilor de Apold a avut loc în 2007, an în care a fost inițiat un proiect de reînființare a plantației de vie. “Povestea are la bază o situație tristă. Fratele meu cel mare, Milucu, a plantat această vie. El, printr-un eveniment nefericit, a decedat. Și noi am rămas cu via. Rămânând cu via, a trebuit să ne ocupăm de ea, pentru că a fost concepută pe un program de reconversie. Trebuia să continuăm acest program, pentru că a fost supravegheat zece ani, până în 2018. Atunci, împreună cu celălalt frate al meu și familia a trebuit să intrăm în această poveste a viei despre care nu știam nimic la început. Ne-am trezit cu toții că noi cultivăm viță-de-vie. Erau 62 de hectare plantate și ne-am apucat de muncă. Nu știam în ce am intrat, a fost foarte greu, nu aveam pregătirea necesară, cunoștințele… A trebuit să o luăm de la zero, să învățăm, să ne căutăm oamenii care aveau toată baza și materialele necesare pentru a putea merge mai departe. Ne-am prins, astfel, în visul fratelui meu și am încercat să îl îndeplinim”, povestește Mioara Barbu.

Antreprenorul local mărturisește că, dacă la început a fost greu, odată cu trecerea anilor a început să se îndrăgostească de vița-de-vie. Mioara Barbu spune că vedea via ca pe un copil. “Am crescut odată cu ea. Era ca un copil care creștea și ne învăța ce trebuie să facem împreună”, spune aceasta.

Își amintește că în 2016 recolta a fost una bogată. Împreună cu familia, a reușit să facă, în acel an, un vin tradițional, din struguri zdrobiți cu teascul, “așa cum făcea tata în curte”, după cum mărturisește. Acel vin, mai adaugă aceasta, ieșise foarte aromat, cantitatea mică de struguri folosită fiind de bun augur.

Ulterior, antreprenorii au închiriat o cramă și au început să vinifice la nivel mai înalt, ieșind, cu pași timizi, pe piață.

Această reușită a venit, însă, cu o dilemă: ce nume va purta vinul produs la Apold? Ei bine, dealurile pe care se întinde plantația se numesc Fața Mare (unde sunt 32 de hectare de viță-de-vie) și Gorgan (unde sunt găzduite 30 ha). Dintr-un joc de cuvinte ce îmbină denumirea celui de-al doilea deal și termenul “vin”, le-a ieșit “Gorgandin”.

Apoi, au trebuit să își aleagă etichetele pentru cele cinci soiuri ale vinului. “Fiul nostru cel mare are o prietenă designer, franțuzoaică din Bordeaux căsătorită în România. A venit în vie și a rămas îndrăgostită de acest peisaj. A văzut și animalele ce trăiesc acolo și a spus că va personaliza fiecare soi cu câte un animal. Astfel, am ajuns la eticheta de astăzi. Dacă punem sticlele apropiate, vom vedea dealul de la Apold și animăluțele sale, printre care căprioara, șoricelul, viespea și cucuveaua”, povestește Mioara Barbu.

Echipa, secretul unei reușite

Aceasta mărturisește că secretul unei afaceri de succes este echipa. Cu toate acestea, nu a găsit localnici care să se alăture acestui proiect, astfel că angajații Gorgandin au provenit din sudul țării. Aceștia veneau în perioada februarie – noiembrie pentru a avea grijă de vie.

Pentru că lucrurile începuseră să fie din ce în ce mai grele, anul trecut Gorgandin a vândut plantația de la Apold. Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca a fost cea care a cumpărat cele 62 de hectare, pentru a le fi de ajutor studenților să facă cercetări.

“Universitatea a vrut să cumpere pentru a face un fel de institut de cercetare acolo. Noi am considerat că, prin această vânzare, înnobilăm via și facem un lucru grozav pentru fratele nostru. E ceva mai mult decât am fi putut face noi. Am înțeles că studenții vor planta și alte soiuri, pentru a realiza mai multe lucrări de cercetare. Noi vom produce vinuri în continuare, vom cumpăra de la Universitate strugurii, pentru că așa a fost înțelegerea”, spune Mioara Barbu, adăugând că, deși a fost o decizie grea, consideră că e o hotărâre înțeleaptă: “Via este extraordinară. Te îndrăgostești dacă stai în ea… Noi suferim după ea, dar în viață trebuie să iei și decizii cu părere de rău. Ne era prea greu să avem grijă și de vie și să producem și vin…”.

Cum a fost 2020

În ceea ce privește anul trecut, când pandemia de coronavirus a afectat numeroase sectoare, la Gorgandin aceasta a venit cu o scădere a vânzărilor în domeniul HoReCa, dar cu o creștere în mediul online și în rândul persoanelor fizice. “Am avut multe comenzi de la persoane fizice. Mergeam la domiciliul lor pentru a le livra vinurile”, spun reprezentanții Gorgandin.

Vinurile Gorgandin pot fi cumpărate atât din magazinul de pe strada Bielz nr. 6, deschis de luni până vineri între orele 8 – 16, precum și online, de pe site-ul oficial www.gorgandin.ro. De asemenea, informații suplimentare și detalii despre livrare (chiar și în weekend) se pot obține apelând numărul de telefon 0722310006.

Alte recomandări: 

Vinăria SA

gorgandin (1)
gorgandin (7)
gorgandin (6)
gorgandin (5)
gorgandin (4)
gorgandin (3)
gorgandin (2)

CITEȘTE MAI MULT
PUBLICITATE
PUBLICITATE
PUBLICITATE

DELGAZ

PUBLICITATE

Subiecte

ULTIMA ORĂ

CELE MAI CITITE