Connect with us

Cultura

Ovidiu Dragoman: “Scopul meu este să obţin cât mai mulţi bani pentru operatorii culturali care accesează fonduri de la Consiliul Local”

Redactia Sibiu 100%

Publicat

pe

12

Casa de Cultură a Municipiului Sibiu a lansat sesiunea de selecţie a proiectelor culturale şi sportive pentru 2011, cu finanţare de la Consiliul Local. Proiectele pot fi depuse până în 27 decembrie a. c. Despre bugetul alocat acestora, despre proiecte de succes, dar şi despre noul sediu al Teatrului de Balet Sibiu, Ovidiu Dragoman, directorul CCM Sibiu, a acceptat să ne vorbească în cele ce urmează. „Se pare că bugetul pentru 2011 nu o să ajungă până la finele acestui an să fie votat în Guvern” Bugetul alocat de Primăria Sibiu pentru agenda culturală a anului 2010 a fost de 3. 355.000 de lei, iar pentru evenimentele sportive, 1.264.000 de lei. Câţi bani se vor aloca pentru proiectele anului viitor nu se ştie deocamdată. Mai întâi, e nevoie ca proiectul de buget pentru 2011 să fie aprobat de Guvern, apoi să primească acceptul Parlamentului, după care administraţiile locale să-şi poată definitiva propriile bugete. „Scopul meu este să obţin cât mai mulţi bani pentru operatorii culturali care accesează fonduri de la Consiliul Local, dar nu eu stabilesc bugetul. Se pare că bugetul pentru 2011 nu o să ajungă până la finele acestui an să fie votat în Guvern, ca să ne alcătuim apoi propriul buget. Pot să spun că domnul primar a fost un om cu foarte multă aplicare către cultură, s-a văzut din procentele de la bugetul local alocate culturii şi avem încredere în continuare”, declară Ovidiu Dragoman. „Un proiect cştigător trebuie să respecte ghidul de finanţare şi să facă vizibil oraşul” În ce priveşte programul Sibiu Baroc Update, Dragoman mărturiseşte că nu ştie care este stadiul exact al aplicaţiei şi dacă se va desfăşura în 2011 sau se va amâna cu un an. „Este în evaluare. Dacă programul va fi acceptat şi susţinut, atunci bineînţeles că asta va fi prioritatea agendei. Sunt destul de mulţi care au întrebat şi sunt pregătiţi pentru tema aceasta, dar încă nu a prins viaţă”. În viziunea directorului CCM Sibiu, „un proiect cştigător trebuie să respecte ghidul de finanţare şi să facă vizibil oraşul, pentru că în primul rând acesta e scopul”. Pentru anul 2010, comisia de selecţie care a evaluat şi a acordat punctaj fiecărui proiect depus pentru agenda culturală şi pentru cea sportivă, conform criteriilor de evaluare stabilite prin Hotărârea Consiliului Local nr. 397/2009, a fost compusă din Mariana Susana Fritzmann – preşedintele comisiei, Stela Maria Matioc, Cristian-Dragoş Radu, Helmut Lerner, Dionizie-Marian Turcu, Călin-Gabriel Anton şi Mihaela Văduva. Festivalul Internaţional de Teatru şi Transylvania Tattoo Expo, cele mai apreciate proiecte din Sibiu, în 2010 Proiectul care a ieşit în evidenţă în anul 2010, ca de altfel în fiecare an, a fost Festivalul Internaţional de Teatru. „E categoric pe primul loc ca mărime şi vizibilitate. Este probabil şi festivalul care face lobby-ul cel mai bun Sibiului şi nouă implicit, activităţilor culturale care se desfăşoară aici. Cu ocazia festivalului, vin şi artişti şi se pot convinge de nişte realităţi”, este de părere Dragoman. Însă şi proiectele mai mici au parte de recunoaşterea succesului. Este cazul Transylvania Tattoo Expo, un proiect care a fost propus şi selectat pentru prima dată pe agenda culturală a CCM Sibiu şi care a atras un număr mare de turişti. Sumele alocate fiecărui proiect nu apar însă pe site. Referitor la această chestiune, Ovidiu Dragoman declară că „sunt proiecte care nu dispun neapărat de o finanţare în bani, ci de parteneriate, punerea la dispoziţie a domeniului public fără plata taxei domeniului public, probabil de aceea nu apar”. Totuşi, atât în agenda culturală a anului 2010, cât şi în cea sportivă apar evenimentele enumerate doar cu denumirea, fără a se preciza sumele alocate, iar o arhivă cu agendele anilor trecuţi nu există pe site-ul CCM Sibiu. Teatrul de Balet Sibiu are sediu nou, din 2011 Din februarie 2011, Teatrul de Balet Sibiu se va muta în casă nouă, în clădirea fostului Liceu C.F.R., unde Ovidiu Dragoman vrea să mute şi sediul CCM Sibiu, care în momentul actual beneficiază de un spaţiu destul de restrâns la Teatrul de vară, în Parcul Tineretului. Proiectul cel mai important al CCM Sibiu rămâne Teatrul de Balet, iar Dragoman speră că acesta va deveni o instituţie independentă, capabilă să se susţină singură. Următorul spectacol de balet la care se lucrează pentru 2011 este „Romeo şi Julieta”, un balet clasic în ceea ce priveşte paşii şi modalitatea de exprimare, dar cu o punere în scenă contemporană, în maniera în care a fost gândit şi „Giselle”. „Cred că a trecut vremea în care spectacolele erau în patru acte şi te ţineau 3-4 ore în teatru. Lumea de azi e mai dinamică, sunt mai multe oferte decât înainte. Trebuie să te adaptezi, trebuie să vii aproape de public. Ne străduim să păstrăm linia clasică şi ceea ce au vrut autorii să exprime prin spectacolul respectiv, dar retrăgând anumite părţi care nu sunt suficient de dinamice şi care nu afectează cursul poveştii, cred că nu facem o mare pagubă. Conservatoriştii ne arată cu degetul şi sunt supăraţi pe noi, însă trebuie să te adaptezi vremurilor”. Regizorul acestui proiect este Pavel Rotaru, acelaşi care a realizat coregrafia pentru „Giselle”. Despre Pavel Rotaru, Ovidiu Dragman susţine că face parte din „pleiada marilor artişti români”. Fost prim-balerin al Operei din Bucureşti în anii ’60-’70, apoi al Operei din Zagreb, acesta şi-a înfiinţat în anii ’80, în S.U.A., o şcoală de balet numită „International Ballet Rotaru” şi o companie de dans sub numele „Ballet Du Soleil”, în Atlanta. Pentru noua stagiune, Dragoman îşi doreşte mai mulţi dansatori, mai ales dansatori români, deşi îi critică dur pentru lipsa de etică profesională. „Unul după altul se retrag pentru că noi nu muncim «româneşte» şi atunci, pentru unii, probabil că e mai cald un teatru, undeva, unde boem te duci la serviciu, din când în când ai câte un spectacol, câteva repetiţii, antrenamente puţine. Iniţial am vrut să am dansatori străini în trupă, pentru a fi un exemplu românilor, dar mi-aş dori să am mai mulţi dansatori români”. BIO: Născut: 10 iunie 1961 Studii: Liceul de Artă „G. Enescu” Bucureşti, Balet, Coregrafie Facultatea de Drept Program de perfecţionare în Managementul serviciilor publice, Ministerul Culturii Facultatea de Regie Coregrafică Parcurs profesional: solist în ansamblul Teatrului Naţional Sârb, Novisad, solist în ansamblul Teatrului Naţional Sloven, Lublijana, Director Casa de Cultură a Municipiului Sibiu, Vicepreşedinte Asociaţia Aşezămintelor Culturale. Ioana Mălău

Comentează

Scrie un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *