Connect with us

Produs în Sibiu

Zmeura din curtea bunicii s-a „mutat” la Săliște

Andra Marinescu

Publicat

pe

Vara nu vine numai cu mult așteptata vacanță pentru copii, ci și cu redescoperirea copilăriei petrecute în curtea bunicii. Mirosul de caise, mure, afine și zmeură face un arc peste timp și ne transpune în anii în care nu aveam nicio grijă. Decât aceea de a ne juca de dimineață până seară și a ne înfrupta din bunătățile ce le găseam la fiecare pas… Astăzi vom povesti despre unul dintre gusturile copilăriei, și anume cel al zmeurii. E greu să reziști fără să “furi” măcar un astfel de fruct atunci când ai în față chiar și câțiva butași de zmeură. Dar ce faci când o plantație de aproape 20 de ari te provoacă să mănânci cât poți și să culegi pentru poftele de acasă?


Povestea noastră de astăzi face popas în Mărginimea Sibiului, acolo unde tradițiile se îmbină de minune cu bucatele ardelenești. Nu vom vorbi despre tradiționalul bulz ciobănesc și nici despre dulciurile pregătite de gospodine, ci despre plantația bio de zmeură îngrijită cu multă migală de Adrian Budrală. Se știe că sibienii iubesc produsele locale, iar când vine vorba despre o gustare ei preferă să dea o fugă la oamenii locului, acolo unde știu că vor găsi calitate și sănătate.

PUBLICITATE


Zmeura din „Capitala Spirituală a Mărginimii Sibiului”


Plantația lui Adrian se află la marginea “Capitalei Spirituale a Mărginimii”, așa cum este denumit orașul Săliște, de la aproximativ 30 de kilometri distanță de Sibiu.
Totul a început din pură pasiune și din dorul de gustul copilăriei.
“Această plantație își are originile în curtea bunicii. Aveam acolo zmeură în copilărie și de fiecare dată mă înfruptam cu drag. Până acum câțiva ani. Încă mai erau câțiva butași și culegeam zmeura pentru cei dragi. Le duceam și colegilor de serviciu, pentru că îmi tot cereau, spunând că e foarte bună. Apoi, alți colegi din alte birouri… În 2015 m-am gândit să extind plantația și să fac eu una mai mare pe terenul pe care îl aveau aici părinții mei”, povestește Adrian.
Pentru acesta, lucrul în plantația de zmeură este o relaxare, iar dacă face ce îi place nu simte că muncește nicio clipă. “Nu mi s-a părut greu deloc. Am grijă de zmeură alături de părinții mei. Noi venim de la țară și suntem obișnuiți cu munca”, a mai spus Adrian.


Copilăria, „comandată” și „livrată” acasă în aceeași zi

PUBLICITATE


De câțiva ani, livrează copilăria tuturor sibienilor care o doresc acasă. De regulă, culege și 400 de kilograme de zmeură pe sezon. Dacă 2020 a fost un an dificil pentru toate domeniile, plantația lui Adrian nu a avut de suferit. Sălișteanul a avut grijă, cum a făcut și în alți ani, de mica sa afacere, iar comenzile i-au mers înainte.
“Noi ne-am văzut de treabă și în 2020, a fost bine. Pentru copii, îndeosebi, este o mare bucurie să vină la noi. Oamenii pot veni aici și să mănânce cât vor și să culeagă așa cum făceau când erau copii. Cei mici sunt foarte fericiți când ajung la noi. E o bucurie aparte să vezi că tu poți culege direct fructul”, povestește Adrian.
Cei care cumpără zmeură fie o mănâncă proaspătă, fie o folosesc pentru dulcețuri, siropuri, compoturi ori smoothie-uri.
Conform specialiștilor, consumul de zmeură are nenumărate beneficii. În primul rând, menține sănătatea cardiovasculară, apoi are proprietăți antiinflamatoare, este bogată în vitamina C, este benefică pentru diabetici și protejează cartilajele.
Pofticioșii de zmeură pot da o fugă la Săliște pentru a-și culege singuri fructele, în urma unei discuții telefonice cu Adrian – 0742152686. La acest număr de telefon se pot face și comenzi, fie telefonic, fie prin SMS ori mesaj pe WhatAapp.
Un kilogram de zmeură costă 20 de lei, iar livrarea este gratuită în Sibiu și împrejurimi. Informații suplimentare pot fi obținute și vizitând pagina oficială de Facebook Zmeura Sibiu.

Alte recomandări (Pagini de Facebook)

Zmeura Gura Rîului
Plantație Zmeură Cisnădie
Zmeura din Slimnic
Gradina Cu Zmeura Broșteni

PUBLICITATE

Produs în Sibiu

Colour Sense: mâinile care creează artă, o afacere născută dintr-o pasiune descoperită din întâmplare

Publicitate

Publicat

pe

Pentru Adela Masca, pasiunea de a picta hainele a devenit o afacere veritabilă. Încercând mai multe job-uri care nu i se potriveau, aceasta și-a dat seama că trebuie să își ducă pasiunea la un nou nivel și să picteze haine și pentru cei din jur.

Colour Sense a luat naștere în urmă cu trei ani, când Adela Masca e decis ca pasiunea sa să se transforme în afacere. Dacă începutul în acest domeniu a fost unul timid, evoluția sa este una de invidiat. Adela și-a descoperit pasiunea pentru pictat în urmă cu șase ani, când și-a decorat primul tricou, iar de atunci a continuat să picteze tricourile celor apropiați, ajungând ca acum să le comercializeze.

Chiar dacă pare că s-a născut să fie în acest domeniu, antreprenoarea a încercat și alte lucruri până și-a găsit marea pasiune. Aceasta a practicat timp de opt ani gimnastică de performanță, ceea ce a făcut-o să neglijeze unele materii la școală, precum muzica și desenul, de la care era scutită. A ales să își continue studiile urmând dreptul, dar și-a dat seama după câțiva ani lucrând în domeniu că acesta nu i se potrivește. După ce a încercat câteva job-uri a ales să schimbe ceva în viața sa profesională.

“Practicând gimnastică de performanță, nu am făcut orele de educație fizică la școală, muzică sau cele de desen. Din acest motiv eu nu am știut că am o înclinație spre desen și că este atât de plăcut sau că îmi voi câștiga existența din asta”, a declarat Adela Masca.

Și-a îndreptat atenția către un domeniu apropiat de cel a creației și anume designul interior. A început să urmeze câteva cursuri de design interior, însă aceasta alegea să își deseneze proiectele, nu să le facă în programele de simulare 3D pe care trebuie să le utilizeze. Acesta a fost momentul în care și-a dat seama că poate desena cu ușurință, iar din mâinile sale iasă o artă desăvârșită. Adela nu s-a oprit aici și a urmat și câteva cursuri de pictură pentru a-și îmbunătății tehnica, iar de aici a început pentru prima dată să își expună picturile publicului larg.

Prima apariție la o expoziție

654e39e3-c9d3-4d90-a904-95358015d9bd
t5
3
3-2
414b26e7-3328-4c41-851f-d5d06d7336f4
ac84a7e3-953c-4eaa-a93b-d74240fdb9a6
5f13ad35-790f-4744-ad8b-2be4926ec53b
7c13ee01-022f-45a4-9279-6db902d6f96b
7ded54f0-5477-4503-8092-646876701506
53cad611-9a69-4be3-add7-bee58cf97866
a837c689-f2e5-4741-b8fa-1abf5ab758e1
d178fa6c-37ad-4c5f-8b51-52c58dcd12f2

Prima sa apariție publică a fost la o expoziție de produse hand-made, unde a participat timidă. Ziua aceea a fost una încurajatoare pentru viitoarea afacere, plecând de acolo cu majoritatea tricourilor vândute, spre surprinderea ei. ”Este o plăcere imensă când vin oamenii să le probeze și pleacă purtându-le”, completează aceasta. Chiar dacă are o afacere născută din pasiune, începuturile nu au fost ușoare.

“La început a fost mai greu, deoarece nu achiziționasem o imprimantă și aveam nevoie de colaborări. Astfel timpul de livrare al comenzilor creștea și nu este cel mai plăcut mod de a lucra, tocmai din acest motiv am decis că este mult mai bine să achiziționăm și noi una”, a declarat Adela despre începuturile afacerii.

Pentru că nu face față comenzilor, Adela a achiziționat și o imprimantă cu ajutorul căreia reușește să transpună pe haine mult mai ușor desenele sale. Printre lucrurile pe care aceasta le crează găsim haine de diferite feluri, sacoșe, eșarfe și speră ca în viitor să se dezvolte pictând încălțăminte și alte accesorii.

“Stilul este un mod de a spune cine ești fără să spui absolut nimic”

Așa cum declară aceasta, creațiile ei se adresează publicului larg. Adela povestește entuziasmată cum unii clienții revin adeseori să achiziționeze haine de la ea și cum o parte dintre ei au devenit chiar clienți fideli. Ghidându-se după acest motto, antreprenoarea îmbracă mulți oameni în creațiile sale.

“Prețurile sunt decente pentru toate categoriile sociale, nu fac haine doar pentru anumite persoane, vreau să fie accesibile pentru oricine ne alege. Tocmai din acest motiv îmi doresc ca produsele să fie diferite și să se potrivească oamenilor interesați de produsele hand-made”.

Antreprenoarea nu își dorește totuși să se oprească aici, visând ca produsele ei să ajungă pe rafturile mai multor magazine din țară. Tocmai din acest motiv nu a stat pe gânduri, iar hainele sale se pot găsi în Cluj și speră ca până la sfârșitul anului și în Timișoara.

Creațiile Adelei Masca se pot vedea printr-o căutare rapidă a site-ului unde aceasta le expune. Antreprenoarea poate fi contactată pentru comenzi sunând la numărul de telefon40 757 897 804 – Adela sau prin intermediul adresei de mail contact@coloursense.ro .

infinit
c5
c6
d0062352-af0a-4775-8ba9-2a0b47a18655
mkp1
t1
t4
v2
v6

CITEȘTE MAI MULT

Produs în Sibiu

Lupta generației noastre: construim o comunitate din inimi & creiere

Publicitate

Publicat

pe

Un articol de Radu Vancu

O naţiune, spunea cu un secol în urmă Max Weber, e o comunitate de memorie și de sentiment. Azi se vorbește tot mai apăsat despre o epocă post-naţională sau trans-naţională, cu graniţe din ce în ce mai fluide, dar ideea lui Weber e deopotrivă la fel de admirabilă și de imperativă: e nevoie să devenim o comunitate de memorie și de sentiment. Dincolo de graniţe, dincolo de limitele inevitabile care ne despart, e nevoie tot mai urgentă să construim o memorie colectivă în care să ne recunoaștem cu toţii memoriile individuale. Și, de asemenea, să metabolizăm emoţiile colective ale lumii într-o naraţiune afectivă în care să ne recunoaștem ca personaje.

Spus mai simplu, trebuie să construim un creier colectiv al planetei – și o inimă colectivă a ei.

Arta e, probabil, cel mai eficient neurotransmiţător al acestui creier colectiv – și cel mai empatic vasodilatator al acestei inimi colective. La Sibiu, asta s-a văzut prin efectul extraordinar pe care festivaluri precum ASTRA Film Fest sau FITS l-au avut, și continuă să-l aibă, în crearea unei comunităţi. Sibiul e o comunitate și pentru că inima noastră colectivă, creierul nostru colectiv sunt alimentate, de peste două decenii, de imagini umane aduse aici de aceste două admirabile festivaluri care au agregat Sibiul într-o comunitate de inimi & creiere şi care au schimbat, odată cu inimile & creierele noastre, Sibiul însuși.

Schimbare e, de altfel, unul dintre cele mai uzate, și abuzate, cuvinte de pe pla- netă. Și la nivel politic (absolut toţi politicienii pretind că ei sunt “schimbarea”), și la nivel economic, și la nivel artistic, și la nivel climatic – oriunde ne-am uita, cuvântul de ordine e schimbarea. E de înţeles – suntem în miezul unei triple revoluţii: tehnologice (intrăm din Galaxia Gutenberg în Galaxia Zuckerberg), climatice (am pășit hotărât în Antropocen, această eră geologică a unei planete desfigurate de om; am pus Pământul în situaţia de a se lupta pentru supravieţuire) și politice (democraţia e ea însăși în plină luptă pentru supravieţuire). ASTRA Film a răspuns, așadar, spiritului imediat al timpului construind o ediţie care să documenteze exact modurile în care se produce această schimbare. Să ne schimbăm inimile & creierele – astfel încât ele să devină cu adevărat o comunitate. Asta mi se pare că e, de fapt, lupta generaţiei noastre – și, deopotrivă, a generaţiei următoare. Oricât ar părea de idealist, e singurul mod concret în care putem să ne adaptăm triplei schimbări pe care o traversăm.

Inimile & creierele noastre devenite comunitate: iată singurele instrumente concrete care pot face Pământul să supravieţuiască.

91b634d3-d5f7-4690-8e4f-2e71531c8202
banner-AFF2021_300x250px
Radu Vancu

 

CITEȘTE MAI MULT

Produs în Sibiu

Gorgandin, vinurile nobile din Apold și povestea unui vis îndeplinit de familie

Andra Marinescu

Publicat

pe

Poarta de sud-vest a Podișului Transilvaniei este recunoscută încă de acum sute de ani drept o zonă viticolă. Astăzi, tradiția este dusă mai departe de Gorgandin, vinul creat în podgoria Apold. La originea poveștii acestor vinuri stă un vis al unui om ce nu mai e printre noi, dar care a fost dus la îndeplinire de către familia sa. Mioara Barbu, sora celui care a plantat vița-de-vie din această zonă, familia ei și fratele său Mircea au transformat o dorință în realitate, iar astăzi mii de oameni se bucură de vinuri nobile, ce ajung în toată țara și nu numai.

Renașterea vinurilor de Apold a avut loc în 2007, an în care a fost inițiat un proiect de reînființare a plantației de vie. “Povestea are la bază o situație tristă. Fratele meu cel mare, Milucu, a plantat această vie. El, printr-un eveniment nefericit, a decedat. Și noi am rămas cu via. Rămânând cu via, a trebuit să ne ocupăm de ea, pentru că a fost concepută pe un program de reconversie. Trebuia să continuăm acest program, pentru că a fost supravegheat zece ani, până în 2018. Atunci, împreună cu celălalt frate al meu și familia a trebuit să intrăm în această poveste a viei despre care nu știam nimic la început. Ne-am trezit cu toții că noi cultivăm viță-de-vie. Erau 62 de hectare plantate și ne-am apucat de muncă. Nu știam în ce am intrat, a fost foarte greu, nu aveam pregătirea necesară, cunoștințele… A trebuit să o luăm de la zero, să învățăm, să ne căutăm oamenii care aveau toată baza și materialele necesare pentru a putea merge mai departe. Ne-am prins, astfel, în visul fratelui meu și am încercat să îl îndeplinim”, povestește Mioara Barbu.

Antreprenorul local mărturisește că, dacă la început a fost greu, odată cu trecerea anilor a început să se îndrăgostească de vița-de-vie. Mioara Barbu spune că vedea via ca pe un copil. “Am crescut odată cu ea. Era ca un copil care creștea și ne învăța ce trebuie să facem împreună”, spune aceasta.

Își amintește că în 2016 recolta a fost una bogată. Împreună cu familia, a reușit să facă, în acel an, un vin tradițional, din struguri zdrobiți cu teascul, “așa cum făcea tata în curte”, după cum mărturisește. Acel vin, mai adaugă aceasta, ieșise foarte aromat, cantitatea mică de struguri folosită fiind de bun augur.

Ulterior, antreprenorii au închiriat o cramă și au început să vinifice la nivel mai înalt, ieșind, cu pași timizi, pe piață.

Această reușită a venit, însă, cu o dilemă: ce nume va purta vinul produs la Apold? Ei bine, dealurile pe care se întinde plantația se numesc Fața Mare (unde sunt 32 de hectare de viță-de-vie) și Gorgan (unde sunt găzduite 30 ha). Dintr-un joc de cuvinte ce îmbină denumirea celui de-al doilea deal și termenul “vin”, le-a ieșit “Gorgandin”.

Apoi, au trebuit să își aleagă etichetele pentru cele cinci soiuri ale vinului. “Fiul nostru cel mare are o prietenă designer, franțuzoaică din Bordeaux căsătorită în România. A venit în vie și a rămas îndrăgostită de acest peisaj. A văzut și animalele ce trăiesc acolo și a spus că va personaliza fiecare soi cu câte un animal. Astfel, am ajuns la eticheta de astăzi. Dacă punem sticlele apropiate, vom vedea dealul de la Apold și animăluțele sale, printre care căprioara, șoricelul, viespea și cucuveaua”, povestește Mioara Barbu.

Echipa, secretul unei reușite

Aceasta mărturisește că secretul unei afaceri de succes este echipa. Cu toate acestea, nu a găsit localnici care să se alăture acestui proiect, astfel că angajații Gorgandin au provenit din sudul țării. Aceștia veneau în perioada februarie – noiembrie pentru a avea grijă de vie.

Pentru că lucrurile începuseră să fie din ce în ce mai grele, anul trecut Gorgandin a vândut plantația de la Apold. Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca a fost cea care a cumpărat cele 62 de hectare, pentru a le fi de ajutor studenților să facă cercetări.

“Universitatea a vrut să cumpere pentru a face un fel de institut de cercetare acolo. Noi am considerat că, prin această vânzare, înnobilăm via și facem un lucru grozav pentru fratele nostru. E ceva mai mult decât am fi putut face noi. Am înțeles că studenții vor planta și alte soiuri, pentru a realiza mai multe lucrări de cercetare. Noi vom produce vinuri în continuare, vom cumpăra de la Universitate strugurii, pentru că așa a fost înțelegerea”, spune Mioara Barbu, adăugând că, deși a fost o decizie grea, consideră că e o hotărâre înțeleaptă: “Via este extraordinară. Te îndrăgostești dacă stai în ea… Noi suferim după ea, dar în viață trebuie să iei și decizii cu părere de rău. Ne era prea greu să avem grijă și de vie și să producem și vin…”.

Cum a fost 2020

În ceea ce privește anul trecut, când pandemia de coronavirus a afectat numeroase sectoare, la Gorgandin aceasta a venit cu o scădere a vânzărilor în domeniul HoReCa, dar cu o creștere în mediul online și în rândul persoanelor fizice. “Am avut multe comenzi de la persoane fizice. Mergeam la domiciliul lor pentru a le livra vinurile”, spun reprezentanții Gorgandin.

Vinurile Gorgandin pot fi cumpărate atât din magazinul de pe strada Bielz nr. 6, deschis de luni până vineri între orele 8 – 16, precum și online, de pe site-ul oficial www.gorgandin.ro. De asemenea, informații suplimentare și detalii despre livrare (chiar și în weekend) se pot obține apelând numărul de telefon 0722310006.

Alte recomandări: 

Vinăria SA

gorgandin (1)
gorgandin (7)
gorgandin (6)
gorgandin (5)
gorgandin (4)
gorgandin (3)
gorgandin (2)

CITEȘTE MAI MULT
PUBLICITATE
PUBLICITATE
PUBLICITATE

DELGAZ

PUBLICITATE

Subiecte

ULTIMA ORĂ

CELE MAI CITITE