Serviciul Inspecție Socială din cadrul Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Sibiu a prezentat, în ședința Colegiului Prefectural, rezultatul controalele tematice efectuate în semestrul I din anul 2024. Informarea a fost realizată de Camelia Conțiu, șef serviciu Inspecție Socială.
Activitatea de inspecție socială la nivelul județului Sibiu se realizează de către Agenția Județeană pentru Plăți și Inspecție Socială Sibiu, prin inspectorii sociali și are menirea de a asigura respectarea drepturilor sociale ale persoanelor sau grupurilor aflate în situații de dificultate sau risc de excluziune socială. Primul semestru al anului 2024 a fost marcat în ceea ce privește activitatea de control a inspecției sociale de promulgarea Legii 100/2024 care reformează întregul sistem de asistență socială.
În județul Sibiu funcționează 141 de servicii sociale licențiate. În funcție de categoria de beneficiari cărora se adresează, situația este următoarea: 49 servicii sociale destinate protecției copilului și/sau familiei; 49 servicii sociale destinate protecției persoanelor vârstnice și adulte în dificultate; 37 servicii sociale destinate protecției persoanelor adulte cu dizabilități și 6 servicii sociale destinate protecției victimelor violenței domestice.
În perioada ianuarie-iulie 2024 s-a desfășurat campania: „Verificarea respectării de către serviciile publice de asistență socială a prevederilor legale cu privire la monitorizarea modului de creștere și îngrijire a copilului cu părinți plecați la muncă în străinătate și serviciile de care aceștia pot beneficia”.
La cele 7 unități administrativ teritoriale verificate au fost identificate 466 cazuri de familii/persoane care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului/copiilor cu părinte/părinți plecat/plecați la muncă în străinătate respectiv 591 cazuri de copii cu părinți/părinte plecat/plecați la muncă în străinătate. Ponderea cea mai mare o reprezintă familiile în care un părinte este plecat la muncă în străinătate: 66,52%. Pentru remedierea deficiențelor constatate au fost dispuse un număr total de 32 de măsuri care au fost îndeplinite cu respectarea termenelor impuse de inspectorii sociali.
Derulată în perioada martie 2024 – mai 2024, campania a vizat 7 unități administrativ-teritoriale 2 din mediul urban și 5 din mediul rural, cu cele mai multe cazuri de copii aflați în situație de risc, prin plecarea părinților la muncă în alte state.Nu au fost identificate situații care să impună aplicarea de sancțiuni contravenționale sau sesizarea altor organe cu atribuții de control.
Sesizări duble
În ceea ce privește situația sesizărilor și petițiilor adresate instituției sibiene referitoare la respectarea drepturilor persoanelor vulnerabile la măsuri de asistență socială, numărul acestora s-a dublat raportat la aceeași perioadă aferentă anului 2023. Astfel, în această perioadă inspecția socială a soluționat un număr de 20 de sesizări întocmind 16 procese verbale de control și 4 note de constatare (acolo unde aspectele sesizate nu s-au confirmat). Aspectele sesizate au vizat cu precădere neacordarea beneficiilor sociale, protecția drepturilor persoanelor cu dizabilități și accesibilizarea mediului fizic pentru persoane cu patologie neurologică/locomotorie.
Alte două note de constatare au fost întocmite cu ocazia unui control inopinat privind acreditarea unui furnizor de servicii sociale și a întâlnirii de lucru care a avut loc cu reprezentanții DGASPC Sibiu și CJ Sibiu în vederea soluționării situației unui beneficiar de indemnizație de handicap.
În primul semestru al anului 2024 inspecția socială Sibiu a aplicat un număr de 5 sancțiuni pentru neregulile constatate, un avertisment și 4 amenzi în valoare de 66.000 lei.
În contextul noilor modificări legislative atribuția de informare și îndrumare a inspectorilor sociali își regăsește și mai mult utilitatea. Această activitate este realizată de către inspectorii sociali în cadrul misiunilor de inspecție precum și în situații de solicitare a unor informații de către cetățeni, persoane fizice, juridice sau instituții.