parintele necula site

Eveniment 15.01.2016

Interviu/ Preot Constantin Necula: România nu este un accident genetic

Coaliția pentru Familie a lansat un proiect de revizuire a Constituției, pentru definirea „căsătoriei”, drept „uniunea dintre bărbat și femeie”. Practic, noul proiect de lege urmărește revizuirea articolului 48, alineat 1 din Constituția României. Astfel, din „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între soți, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor”, noul articol constituțional se va transforma în „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor.” Autorii proiectului consideră că „soți” este un termen vag și deschis interpretărilor și pentru a proteja și sprijini nașterea și creșterea generațiilor viitoare, consideră că acesta trebuie înlocuit. Detalii despre acest proiect găsiți pe www.coalițiapentrufamilie.ro Pentru ca revizuirea constituțională să aibă succes, inițiatorii trebuie să strângă minim 500.000 de semnături în termen de 6 luni, de la cetățeni cu drept de vot, împărțiți în minim jumătate din județele țării – cel puțin 20.000 de semnături în fiecare județ. Depunerea dosarului și a semnăturilor la Parlament trebuie făcută până la data de 24 mai 2016. Următoarele etape ar presupune avizarea prealabilă a Curții Constituționale, urmată de votarea în Parlament a propunerii legislative, iar ulterior, modificarea art.48, alineat 1, de Parlamentul României. Într-un interviu pentru Sibiu 100%, preotul Constantin Necula vorbește despre importanța acestui proiect și despre rolul familiei în societatea actuală.

Părinte, faceți parte din grupul celor 16 iniațiatori ai campaniei de semnături pentru revizuirea Constituției, în sensul definirii căsătoriei drept „uniunea dintre bărbat și femeie”. În ce stadiu este acest proiect și ce sorți de izbândă credeți că va avea?

Mulțumesc că ai reținut, încă din întrebare, că nu Biserica Ortodoxă Română, „acarul Păun” al ultimelor luni în toată societatea românească, poartă fericita culpă a acestui demers. În urmă cu doar câteva zile domnul Mihai Gheorghiu, președintele Comitetului de Inițiativă, a oferit câteva lămuriri asupra informațiilor care s-au vehiculat în mass-media în ultima vreme. El a spus: „În primul rând, vreau să reiterez faptul că inițiativa pentru revizuirea Constituției aparține Coaliției pentru Familie, un grup informal care reunește zeci de ONG-uri din toată țara. Coaliția pentru Familie este activă de câțiva ani în dezbaterile societății civile din țara noastră, fiind prezentă cu un punct de vedere și la consultările constituționale din Parlament, de acum doi ani. În ceea ce privește campania în sine, menționez că semnăturile sunt strânse cu ajutorul a peste 70.000 de voluntari de toate confesiunile: ortodocși, catolici, greco-catolici, baptiști, penticostali, creștini după evanghelie, adventiști și reformați. Deci nu este inițiativa unei singure instituții sau a unei singure persoane, așa cum s-a afirmat. Este perfect adevărat că ne bucurăm de sprijinul bisericilor și confesiunilor ai căror membri fac parte din Comitet și din corpul voluntarilor care strâng semnături în aproape două treimi din județele țării la momentul actual”. Iată un prim mit media spulberat. Suntem toți, mult mai mulți decât se așteptau, într-un exercițiu de civism și ecumenicitate, de unitate pe un subiect grav al moralei lumii de astăzi. Așa am fost și la momentul interogării orei de religie, nimeni din presa mare nu a analizat rezultatele, ci doar a chibițat în timpul „meciului” cu seculariștii umaniști- cum au spus ei, noi acceptând să fim provocați constituțional la un act de democrație educațională. Acum nu mai e valabilă „încântarea democratică”. E ca și cum democrația ar avea un singur sens, în favoare demagogiilor și anarhiei. Al doilea mit media spulberat. La finalul lunii noiembrie, în Monitorul Oficial a fost publicat proiectul de lege prin care se propune modificarea actualului art. 48, alin. 1, al legii supreme a statului cu formularea următoare: „Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimțită între un bărbat și o femeie, pe egalitatea acestora și pe dreptul și îndatorirea părinților de a asigura creșterea, educația și instruirea copiilor”. Deci la finalul lunii noiembrie nu după ce Grecia a aprobat, prin parlamentari socialiști, căsătoria dintre persoane de același sex. Și un al treilea mit, așa cum reiese din textul propus, nu este un text împotriva cuiva, fie persoană, fie minoritate sexuală, ci în favoarea reitărării unor principii fundamentale de viață în care s-a fundamentat și s-a dezvoltat cultura și viața românească. Etapa la care ne aflăm, strângerea de semnături, este cea mai importantă pentru că exprimă atașamentul unor oameni față de valori comune. 70.000 de voluntari sprijină strîngerea de semnături, printre ei și preoți, dar numai ei au fost analizați și batjocoriți de media. Nu de oameni. Recordul de semnături înregistrat în această fază a demersului democratic este încurajator pentru etapele care urmează.

Vara trecută, CEDO a decis că fiecare stat european trebuie să recunoască pentru cetățeni, indiferent de orientarea sexuală, o formă de uniune: căsătorie sau parteneriat civil. În prezent, căsătoria între persoane de acelaşi sex este permisă în mai multe state din lume, cele mai multe fiind din Europa. Tot în Europa, alte zeci de țări, cărora li s-a adăugat recent și Grecia, recunosc parteneriatele civile pentru persoanele de același sex . Credeți că va putea România să reziste acestei presiuni externe?

Recent, Slovenia a decis, prin referendum, respingerea căsătoriilor între persoane de același sex, după ce Parlamentul adoptase o lege în acest sens. Un număr de 13 state europene nu permit căsătoria între persoane de același sex. Acesta este adevărul. Restul este informație manipulată, prezentată cu obstinație de cei care au propriul adevăr. Reacția Sloveniei, care a anulat o lege ce părea bătută în cuiele democrației impuse cu orice preț, dovedește că sloganul nu ține loc de adevăr. Nu știu dacă România va rezista, cert este că istoria ne dovedește că rădăcina morală a Țării nu sunt legendele Olimpului sau legenda lui Romulus și Remus, cu brizele lor pseudomorale, ci Evanghelia. Eu cred că în fața valului islamizării Europei, singura ei șansă este redescoperirea valorilor sale religioase, mare parte creștine.

Care credeți că este motivul pentru care se dorește legalizarea aceasta în ritm alert a căsătoriilor între persoane de același sex? Este numărul acestui tip de parteneriat în creștere?

Nu m-am gândit niciodată. Nu sunt adeptul comploturilor ori scenariilor. Probabil că încurajarea libertăților sexuale și a comportamentelor sexuale liberale duce la dezvoltarea unei mentalități în această direcție. Eu cred că se exagerează importanța acestui tip de parteneriat. Face parte dintr-o hartă a mentalității noului marxism cultural trasată cu grijă de o presiune a politicului asupra mentalității cetățeanului de rând. Remarcați că textul Constituției insistă asupra dreptului familiei asupra creșterii, instruirii și educației copiilor. Aici se încearcă vulnerabilizarea societății românești. De un an de zile Școala nu e capabilă, Biserica e dușmanul poporului, Ministerul e corupt și se insistă pe faptul că nici Familia nu are ce căuta în educația copiilor. Avem, spun adepții ong-izării educației, părinți prost instruiți, needucați și retrograzi că nu admit noile reforme propuse tot prin via Bruxelles, printre care educația în acceptarea unor aspecte de educație sexuală îndoielnice ocupă un loc prioritar.

În societatea actuală, conceptul tradițional de familie este tot mai atacat, considerându-se că nu mai răspunde așteptărilor oamenilor zilelor noastre. Cum credeți că ar putea fi protejată?

Sprijinind dezvoltarea economică a societății, acordând atenție sporită educației, dezvoltând proiecte în care familia să nu fie folosită doar pe post de element de propagandă socio-politică. Eu mă întreb cum poate socoti cineva că nu mai corespunde conceptul tradițional al familiei cerințelor tineretului când acesta continuă să se cunune, să ceară familiilor să-i sprijine să facă nuntă. Văd cum tinerii își doresc în continuare copii. Văd cum ajunsă peste hotare, familia românească aduce încă prunci pe lume. Cine a umblat printre românii de dincolo de granițe a descoperit o rată a natalității mare, semn că oamenii au nevoie de siguranță ca să se simtă familie. Proiectul Bisericii este și el important. Strânge oamenii, adună marea familie care este Biserica, o așază dinaintea lui Dumnezeu. Unii cred că asta nu e important. Eu cred că aceasta este fundamental, să relegăm familia la rădăcina ei, Biserica, la Hristos Dumnezeu.

Credeți că modificarea Constituției pe care o vizați prin proiect va avea o contribuție la întărirea instituției familiei?

Cred că este un exercițiu de recunoaștere între membrii aceleiași familii, creștinismul românesc. Într-o lume deznădăjduitor de opacă la bine, care trăiește din bârfă și jignire permanentă o fericire insalubră sufletește, să respui lumii povestea adevăratei familii poate părea desuet. Eu zic că este mântuitor. Inclusiv cei care încearcă să ne lămurească asupra familiei mono-sexuale sunt născuți tot dintr-un tată și o mamă. Adică fundamentul demersului nostru face parte din viața lor. Sper să înțeleagă că nu facem nimic altceva decât să le respectăm părinții, bunicii, strămoșii. România nu este un accident genetic.

Dumneavoastră cum i-ați încuraja pe tineri să își formeze familii?

Spunându-le că Nunta este Mucenicie. Că nu există viață în roz și că adevărata viață înseamnă sacrificiu și respect pentru sacrificiul celuilalt. Că nu te poți bucura de viață dacă nu o trăiești după darul Evangheliei.

Ad

Politica 23.09.2016

Ne pregătim de alegeri parlamentare: PSD si PNL si-au anuntat candidatii

PSD și PNL și-au prezentat deja candidații pentru Camera Deputaților și Senat

În 11 decembrie vom avea alegeri parlamentare pentru a stabili care va fi componența Parlamentului României în următorii patru ani. Marile partide și-au definitivat listele de candidați și au început să strângă semnăturile necesare depunerii candidaturilor. PSD și PNL Sibiu i-au prezentat deja pe cei pe care-i vor trimite în cursa electorală. Luni, 19 septembrie, PSD Sibiu și-a anunțat lista, în fruntea acesteia afându-se președintele organizației, Ioan Cindrea, iar vineri, 23 septembrie, și organizația PNL i-a prezentat pe cei cu care vine să ceară votul sibienilor. La PNL, lista este condusă de Raluca Turcan, președintele PNL Sibiu.

Fiecare dintre cele două partide vine în fața sibienilor cu liste complete de candidați, asta însemnând șase posturi pentru Camera Deputaților și trei pentru Senat.

Lista PSD, deschisa de Ioan Cindrea

Silvana Armat

Pe lista PSD pentru Senat sunt Ioan Terea (director Direcția Silvică Sibiu), Cornel Dinică (administrator al unei societăți comerciale) şi Iulia Crăciun (lector universitar). Lista PSD pentru Camera Deputaților este deschisă de Ioan Cindrea (fost președinte al Consiliului Județean, cu o experiență de aproape 10 ani în Parlamentul României, președintele PSD Sibiu din 1996), Radu Lucian (fost subprefect), Manuela Rascarache (consilier juridic), Adelaida Fulea (avocat), Elena Colceriu (profesor) şi Beneamin Presecan (inginer).

Vreau să vă spun că această listă nu este definitivă! Decizia finală pentru candidaţii fiecărei organizaţii, conform statutului PSD, o va avea Comitetul Executiv Naţional. Eu cred că este o echipă competitivă, profesională şi care poate reprezenta diversele categorii sociale şi de vârstă la nivelul judeţului Sibiu”, a declarat preşedintele PSD Sibiu, Ioan Cindrea, într-o conferință de presă.

Acesta a explicat motivele care l-au determinat să candideze din nou pentru Camera Deputaților: „În primul rând, îmi doresc să fac parte din Comisia de Muncă şi Protecţie Socială, iar cele patru obiective sunt: flexibilizarea angajărilor şi asigurarea unui echilibru între cel care angajează şi cel care lucrează, legea dialogului social pentru îmbunătăţirea cadrului de dialog social, modificarea legii pensiilor şi asigurarea unui raport minim între valoarea punctului de pensie şi salariul mediu brut pe economie și o creştere mai accelerată a salariului minim, care trebuie să asigure o corelare cu coşul minim de consum”.

Potrivit lui Cindrea, 45% dintre candidații propuși de către PSD sunt femei, iar 33% sunt tineri. PSD Sibiu își propune să obțină 33% din voturile exprimate la alegerile din decembrie.

Tot luni, PSD a început strângerea de semnături necesare depunerii candidaturilor, 15.000 fiind minimul de semnături necesare.

Lista PNL, deschisa de Raluca Turcan

Lista PNL Sibiu pentru Senat este compusă din Mircea Cazan (deputat), Virgil Popa (fost viceprimar al municipiului Sibiu, cu o experiență de 9 ani în această funcție) și Ioan Tămâian (deputat). La Camera Deputaților, lista este deschisă de Raluca Turcan (deputat, cu o experiență de 12 ani în Camera Deputaților, actual președinte al PNL Sibiu) urmată de Nicolae Neagu (senator), Constantin Șovăială (fost vicepreședinte al Consiliului Județean), Florin Neag (director societate), Diana Pavelescu (inginer) și Andreea Vasiu (expert comunicare).

Aceste alegeri nu sunt despre candidați, nu sunt nici măcar despre PNL. Aceste alegeri sunt depre sibieni și președintele României care are nevoie de susținere în Parlament. În aceste alegeri, miza o reprezintă echipa pe care se va putea bizui președintele pentru a-și îndeplini proiectul pentru români”, a declarat Raluca Turcan, președintele organizației PNL Sibiu, într-o conferință de presă.

Raluca Turcan a explicat că a ales să candideze „acolo unde e bătalia mai mare”.

Voi candida acolo unde e bătalia mai mare si unde se pot pierde mai multe voturi. De fiecare dată am avut convingerea că drumul drept mă va face să țin fruntea sus. Îmi asum responsabilități pentru binele comun și nu al meu personal. Am avut proiecte pentru sibieni și pentru reprezentanții lor în fruntea comunităților, adică pentru primari”, a mai declarat Raluca Turcan.

Potrivit acesteia, lista PNL pentru alegerile din decembrie cuprinde „oameni cu experiență și dornici de implicare”. De asemenea, 30% dintre candidați sunt femei și 30% nu au mai candidat niciodată. La alegerile din acest an, PNL Sibiu își propune să obțină cel puțin 42% cât are în acest moment.

Și PNL a început în această săptămână strângerea de semnături necesare depunerii candidaturilor.

Georgian Fulea

Diana Stancovici

Scoala Primara Finlandeza Sibiu
Foto credit: Scoala Primara Finlandeza Sibiu

Educatie 23.09.2016

Antrenorul de genii: Profesorii trebuie să-și recupereze sufletul

Profesorul Florian Colceag, cunoscut de toată lumea ca „antrenorul de genii” după ce a școlit peste trei sute de olimpici, a participat recent, la Sibiu, la o conferință despre educație, organizată cu ocazia deschiderii Școlii Primare Finlandeze. Într-un interviu acordat ziarului Sibiu 100%, el vorbește despre viitorul învățământului românesc și ce putem face pentru a avea un viitor. „Profesorii trebuie să-și recupereze sufletul” – este crezul principal al dascălului care susține că înțelepciunea și bunul simț sunt primordiale.

6i8a0176Un om extraordinar, cu o minte strălucită și un mod cald de a-și transmite ideile, Florian Colceag este un om spiritual. Crede în puterea fiecărui copil de a-și găsi propriul talent și în faptul că oricine poate să devină geniu, cu destulă libertate. Colceag are mai mult de 20 de ani de experiență în lucrul cu copiii supradotați, iar medaliile de aur obținute la competiţiile internaţionale de către acești copii îi stau mărturie.

 

 

Copiii se nasc extraordinari. Societatea îi distruge”

L-am întrebat de ce a ales, din mii și mii de meserii, tocmai să își dedice viața pentru a descoperi geniul din fiecare copil. Și-a început pledoaria simplu – „Dumnezeu ne dă fiecăruia câte un drum. Și, știți, asta este partea cea mai fantastică – Copiii se nasc extraordinari. Societatea îi distruge”.

Totodată însă, a adăugat că „noi trebuie să facem ca societatea să nu îi distrugă, pentru că ei vor deveni societatea nouă. Dacă punem sămânța binelui în ei, societatea viitoare va fi bună. Dacă punem sămânța înțelepciunii în ei, societatea viitoare va fi înțeleaptă. Deci, ce punem în ei, vom avea în viitor. Dacă nu avem grijă de noua generație, nu avem cum să avem viitor”.

Florian Colceag spune că nu doar copiii sunt în pericol de a fi distruși, ci și părinții, angrenați mecanic în munca lor în multinaționale.

Ei nu mai au inițiativă proprie pentru că lucrează în multinaționale care le seacă orice urmă de viață și de energie, orice speranță, orice orizont și disperarea se transmite în copii. Apar generații tot mai chinuite și mai disperate și ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru noi. Lumea aceasta trebuie schimbată, ca să mai existe și un poimâine”, mai spune antrenorul de genii.

Cât de multă libertate este destulă libertate și totuși nu prea multă?

Profesorul vorbește cu multă însuflețire despre nevoia copilului de libertate. Totuși, o întrebare firească îmi apare pe buze – „Cât de multă libertate este destulă libertate și totuși nu prea multă?”

Florian Colceag alege să îmi răspundă cu o altă întrebare: Dumneavoastră ați mâncat cireșe din copac? Când o să aveți copii, să aveți grijă să mănânce cireșe din pom, pentru că, în orașe, trei sfeturi dintre copii au văzut un pom, au auzit despre el, dar nu s-au urcat niciodată într-unul să mănânce cireșe. Deci, pentru ei, natura este o chestie străină. Dacă văd un gândac se sperie, iar o găină au văzut-o doar într-o pungă de plastic sau pe tabletă. Noi ne-am făcut o lume artificială în care ne e foarte greu să supraviețuim și trebuie să ajungem înapoi la valorile naturale. Trebuie să ne reamintim cine suntem de fapt”.

Antrenorii de genii ar trebui să existe la scară largă

Orice părinte își dorește ca micuțul lui să crească și să ajungă un geniu. Pentru aceasta însă, trebuie ca întâi el însuși să învețe cum să fie „antrenor de genii”. Florian Colceag spune că ideea de antrenori de genii ar trebui să ajungă să fie răspândită la scară largă.

Toți profesorii care obțin rezultate de performantă sunt antrenori de genii. Ar trebui să fie o organizație a antrenorilor de genii, care să facă schimb de bune practici, să dea mai departe și în rândul profesorilor cum au reușit ei această performanță. Asta este un lucru de bun simț. În loc să păstreze pentru ei, să dea mai departe. Așa se vor mobiliza și energiile din sistem”, explică profesorul.

Mai mult decât atât, procesul merge mai departe. Profesorul trebuie să își recupereze dragostea pentru copii și pentru predat, pentru ca totul să meargă cum ar trebui.

Trebuie să își recupereze sufletul și dragostea pentru copii și să înțeleagă că nu porunca de sus este cea care trebuie să le mâne destinul, ci este cea din sufletul lor. Aici este problema, că, supunându-se literei, și-au pierdut spiritul”, arată Colceag.

El afirmă că „înțelepciunea, bunul simț românesc, autentic, tradițional și respectul pentru copii”, sunt cheia succesului în învățământ.

Crede cu tărie că „binele se întoarce de zece ori”, așa că în Educație, dar și în viață, are următorul sfat: „Dă mai departe! Binele se întoarce de zece ori. Ai făcut bine, ți se întoarce bine. Ai primit bine, dă-l mai departe. Ajută-l pe cel de lângă tine”.

Eu sunt pentru emanciparea personalității”

Profesorul explică faptul că există nenumărate definiții ale educației și că e nevoie de o redefinire a ei, pentru ca lumea să revină la o stare de normalitate. Care este propria lui definție?

Eu sunt pentru emanciparea personalității. Consider că singura educație adevărată pe care o poate da un om este educarea capacităților proprii de a-și dezgropa darurile de la Dumnezeu și de a le folosi în binele celorlalți, de a scoate la lumină diamantele pe care Dumnezeu le-a așezat în mintea și în sufletul fiecăruia. Asta este, de fapt, educația”.

Când vine vorba despre geniu… Ei bine, aici alege să-l citeze pe Stephen Hawkin: Avea dreptate Stephen Hawking când spunea «Oamenii sunt geniali, dar nu știu asta». Dacă descoperă acest geniu în ei, oamenii se schimbă. E atât de mult scufundat sub noroi existențial, încât dacă acest ceva se ridică, omenirea devine, într-adevăr, un loc în care poți trăi liniștit și cu speranța de viitor pentru copii”.

Pentru că a participat la conferința de deschidere a unei școli organizate după sistem finlandez, Florian Colceag a făcut o paralelă între cele două state. În 1990 Constituția celor două țări era identică. Finlanda este astăzi unde este, iar România este, de asemenea, unde o știm.

Transferul de bune practici este soluția pe care trebuie să o adoptăm. Înțelepciunea și bunul simț al finlandezilor, transpuse în Educație, Economie și mediul natural sunt primordiale. Sistemul lor de educație este performant, fără a fi inuman. Asta dă dovadă de înțelepciune și bun simț, de grijă față de copii”, susține Florian Colceag.

Acesta consideră că doar dacă vom pregăti „oameni întregi” vom avea, cu adevărat, un viitor.

Ad
Romania Actualitati
Foto credit: Romania Actualitati

Cultura 23.09.2016

PS Siluan: Creștinismul, încă de la Hristos, a fost și este în continuare în pericol (II)

S-a născut la Gura Rîului, fiind al patrulea copil din cei şase ai preotului Gheorghe Şpan şi ai preotesei Emilia. Ciprian Şpan a absolvit Facultatea de Teologie „Andrei Şaguna” din Sibiu în anul 1993, fiind hirotonit în 1994 preot celib, iar în 2001 este tuns în monahism, primind numele de Siluan. Din anul 1994 a părăsit România, slujind mai întâi românilor pribegi din Franţa, apoi ca episcop vicar responsabil de parohiile din Spania, Portugalia şi sudul Franţei. În anul 2008, PS Siluan devine primul Episcop Ortodox Român al Italiei, coordonând direct activitatea a aproape 250 de preoţi români ce au grijă de sufletele celor peste un milion de români înregistraţi oficial în această ţară. Astfel, PS Siluan veghează ca românii nevoiți să „cânte cântare Domnului în pământ străin” (Psalmul 136, 4) să poată avea o viaţă spirituală, în credinţa strămoşească, şi dincolo de hotarele ţării noastre. Într-un interviu acordat în exclusivitate ziarului Sibiu 100%, PS Siluan vorbeşte despre modul în care preoţii români colaborează cu semenii noştri plecaţi în străinătate, despre păstrarea valorilor creştine într-o societate tot mai digitalizată, dar şi despre tainele redescoperirii credinţei de către cei care L-au uitat sau nu-L cunosc pe Hristos.

Şi-au păstrat românii din străinătate identitatea naţională şi religioasă sau, dimpotrivă, au fost asimilaţi de Occident inclusiv pe linie de credinţă, renunţând la viaţa spirituală?

Depinde de ce categorie de români este vorba. Eu îndrăznesc să cred, și sper să nu mă înșel, că majoritatea românilor își păstrează identitatea, atât pe plan religios, cât și pe plan etnic. Am pus anume religiosul înaintea etnicului, pentru că am observat legătura ce există între păstrarea identității de creștin și cea de român. Cu cât se păstrează și se aprofundează identitatea de creștin, cu atât se trăiește și se apreciază, mai în autenticul ei, identitatea de român. Odată cu pierderea credinței, se constată și pierderea identității de român sau reducerea ei doar la sarmale și cozonaci, de sărbători. Omul credincios are capacitatea, pe lângă aceea de a-și păstra propria identitate etnică, de a asimila ceea ce este prețios și vrednic de însușit din valorile poporului și a zonei unde își petrece viața. Cel care nu își trăiește credința, nu numai că nu-și trăiește nici identitatea de neam, dar riscă uneori să mimetizeze, cu mai mult sau mai puțin talent, ceea ce trăiește și primește în societatea în care își petrece viața, devenind una cu ea.

Se deosebesc credincioşii din străinătate faţă de cei din ţară?

Nu sunt în măsură să fac comparații și nu cred că e cazul să o fac, nemaitrăind efectiv în România din 1994… Dar ce pot spune este că mă bucură râvna celor care vin la biserică, deși sunt în străinătate, și atașamentul lor față de valorile noastre tradiționale creștine și românești, și dorința de a cunoaște mai mult și de a crește în credință. Cei care sunt credincioși mi se par tot mai conștienți de valoarea credinței pe care o au, devenind și mai deplin „oameni de omenie”.

Credeţi că ortodoxia mai poate răspunde nevoilor şi aşteptărilor omului modern?

Cred tot mai mult că Ortodoxia, fiind trăirea „firească” a omului, așa cum l-a creat Dumnezeu și cum ni l-a revelat Dumnezeu-Omul, Iisus Hristos, este răspunsul ce corespunde la strigătul de disperare tot mai adâncă al omului modern, care SE caută și caută sens vieții sale, sens ce nu se poate reduce la a mânca, a dormi și a merge la serviciu. Dovada cea mai grăitoare a validității a ceea ce afirm este că toți cei care au încercat și reușit să trăiască conform credinței revelate de Dumnezeu Care S-a făcut Om, Iisus Hristos, nu numai că au aflat rostul propriei vieți, dar au aflat sens și suferinței, și morții, făcând din plecarea din lumea aceasta PAȘTI! Problema este că ortodocșii nu-și apreciază suficient credința la adevărata ei valoare și nu și-o cunosc în toată bogăția și frumusețea ei. De aceea, mulți o trăiesc superficial și o reduc la mici gesturi și îndatoriri interesate, folosind-o, din păcate, mai mult ca pretext pentru a banchetui, de ziua onomastică, la botez sau la cununie.

Cum pot fi atraşi astăzi oamenii spre redescoperirea valorilor ortodoxiei?

Valoarea Ortodoxiei se descoperă pe măsură ce se cunoaște și se trăiește potrivit principiilor ei. Din păcate, lipsesc „chipurile” sfințeniei la care îi duce Ortodoxia pe cei care o trăiesc. Deci noi, cei care ne numim „credincioși”, suntem chemați, mai mult ca oricând, să fim sfinți, să trăim frumos, pentru a arăta, prin viața noastră, că avem marele privilegiu de a cunoaște Ortodoxia și pentru a le fi modele celor mici și tuturor celor din jurul nostru. Aceasta „atrage” spre Ortodoxie. Și nu puțini sunt cei dintre localnicii din Occident, care, pierzând credința, au ajuns la insatisfacție, în ciuda dobândirii celor materiale, și au aflat în Ortodoxie răspunsul la setea după acel „altceva” de care are nevoie sufletul pentru a se împlini și a fi fericit.

Care este situaţia în Europa după valul de refugiaţi islamişti care au sosit în ultimul an pe continentul nostru, credeţi că este creştinismul în pericol?

Creștinismul, încă de la întruparea lui Hristos, a fost și este în continuare „în pericol”. Aceasta este condiția adevărului în fața culturii minciunii și a „puterii omului”, care nu au nevoie de Dumnezeu și de adevăr, pentru că fac contrast cu ele și le demască vanitatea și inconsistența. Dar condițiile vitrege credinței au constituit totdeauna o provocare benefică pentru creștini, determinându-i să-și trăiască propria credință la un nivel mai responsabil și mai înalt. Doar perioadele de prosperitate și de confort sunt dăunătoare sufletului. Ca dovadă, Occidentul a devenit mai repede ateu și descreștinat, prin „materialismul practic”, decât Răsăritul supus dictaturii „materialismului dialectic”. Dar ultimii 25 de ani arată că materialismul practic face daune serioase și la cei care au scăpat de materialismul dialectic, nefiind pregătiți să gestioneze în mod benefic și eficient libertatea fără limite și fără repere ce li s-a propus. Eu am nădejde în lucrarea lui Dumnezeu în istorie, în inimile celor care caută și doresc binele și adevărul, ce nu se limitează doar la „a mânca, a bea și a se îmbrăca”.

Creştinismul este lovit nu doar de valul de islamizare şi radicalizare, ci şi prin noile revendicări globaliste precum demonstraţii pentru legiferarea căsătoriei între persoanele de acelaşi sex. Cum vedeţi evoluţia acestor tendinţe?

Lumea și tendințele ei sunt într-o fază de galopantă degradare, vizibilă și perceptibilă mai ales în ultimii 25 de ani. Pentru cei credincioși, e vorba de un fenomen „firesc”, ținând cont de „autonomia” de a fi și de a gândi a omului modern. Omul vrea să trăiască așa cum i se pare lui că e bine, fără a mai vrea să „depindă” de „cineva”. Boala aceasta a început încă din Rai, din momentul în care omul a vrut să gândească și să fie „independent” de Creatorul său. Și, de atunci, omul „căzut” din relația de ascultare și de supunere față de Dumnezeu continuă să cadă și să se degradeze. Și a ajuns să confunde întunericul cu lumina și minciuna cu adevărul. Din dorință de libertate fără Dumnezeu, s-a ajuns la un alt fel de dictatură: dictatura „propriei voi”. Ce vreau eu și ce cred eu că e bine, aceea trebuie să vrea și să creadă toți cei din jurul meu. Ceilalți nu au voie la „opinie separată”, că sunt considerați „intoleranți”. Evanghelia are principiul libertății enunțat de însuși Domnul: DACĂ voiește cineva să vină după Mine. Acum am ajuns la vremea alegerii între Calea cea care duce la Viața cea adevărată și veșnic fericită și calea morții. Ce alegi aceea culegi. Datoria noastră, a creștinilor, e să ne rugăm pentru toți oamenii ca să nu regrete, nici în viața aceasta și nici în veșnicie, alegerea de viață pe care o fac. Că libertatea de a fi, fără Dumnezeu, duce la autodistrugere.

Odată pierdute reperele spirituale de către bunici, părinţi, mai pot fi acestea imprimate în conştiinţa noilor generaţii?

Din fericire, fiecare generație are oportunitatea de a se „regenera”. Prin Botez, „renaștem”, ne naștem din nou, din apă și din Duh (cf. Evanghelia după Ioan, 3, 5), ambele fiind generatoare de viață. Dumnezeu îl întâmpină „pe tot omul care vine în lume” cu aceeași iubire și cu aceeași disponibilitate de a-i împărtăși ceea ce El ESTE: Viața, Iubirea, Adevărul, Pacea, Lumina cea neapusă, Fericirea, etc. De aceea e atât de mare responsabilitatea noastră a celor care știm despre aceste Valori, chiar dacă noi nu am gustat sau nu gustăm din ele decât foarte puțin. Deja dacă le „predăm” copiilor noștri și contemporanilor noștri, le dăm posibilitatea de a face o alegere, sperând că ceea ce ne văd pe noi făcând și trăind, să-i determine să facă alegerea cea aducătoare de pace și de fericire. Dar conștient fiind de „slăbiciunea” exemplului pe care noi îl dăm, i-aș îndemna pe tineri (și nu numai) să-L caute pe Dumnezeu, să-L cheme în ajutor, să citească cuvântul Scripturii, mai ales al Noului Testament, începând cu Evangheliile, și să citească cum au trăit și cum și-au sfârșit viața Sfinții. Și dacă o vor face cu inimă deschisă și sinceră, vor avea numai de câștigat. Trăsătura principală a tinereții este dorința de cunoaștere. De aceea,îi îndemn pe tineri să-L cunoască pe Dumnezeu. Noi facem cateheză și cu cei mici, și cu cei mari, tocmai pentru că suntem conștienți că nu dispun de cunoștințele necesare pentru a se folosi în mod eficient de propria lor credință pentru a face alegerile cele mai bune în viață.

(va urma)

Iohannis la Sibiu Open

Eveniment 25.09.2016

VIDEO: Preşedintele Klaus Iohannis în tribune la finala Sibiu Open

Preşedintele Klaus Iohannis a fost prezent la finala Sibiu Open ce s-a disputat între olandezul Robin Haase şi italianul Lorenzo Giustino. Şeful statului a fost insoţit de soţia sa, Carmen, iar împreună au urmărit cu atenţie meciul de tenis.

Preşedintele şi soţia sa au fost întâmpinaţi la sosire de soţii Vecerdea iar apoi aceştia i-au condus în tribune. Înainte de meci, Klaus Iohannis a declarat că a ales să participe la această competiţie de tenis pentru că a contribuit şi el la înfiinţarea ei, în urmă cu mai mulţi ani. “Competiţia asta îmi place. Cred că am lucrat un pic la înfiinţarea acestei competiţii acum câţiva ani şi atunci când am ocazia vin, astăzi s-a potrivit că am ajuns chiar la finală, sper să fie un meci frumos.” a declarat presedintele, Klaus Iohannis

Întrebat şi despre cutremurul ce s-a produs ieri noapte, preşedintele a declarat că nu a simţit nimic însă a fost informat iar pentru oamenii care locuiesc în clădiri care pot fi afectate de cutremure, preşedintele a spus că trebuie găsite soluţii pentru ca acestea să fie consolidate. “Recunosc că nu am simţit nimic dar am aflat imediat, bine că nu s-a întâmplat nimic grav. Este foarte important să se facă paşi puţin mai concreţi în direcţia consolidării acestor clădiri. Există şi bulina roşie, există între timp şi o discuţie în spaţiul public destul de serioasă dar cred că Guvernul trebuie să găsească metode pentru a pune ceva mai concret în aplicare şi pentru a-i sprijini pe oameni să-şi consolideze imobilele, este un lucru necesar.” a spus preşedintele

Apoi preşedintele a urcat în tribune de unde a urmărit până la final meciul de tenis. Acesta a fost câştigat de olandezul Robin Haase iar Klaus Iohannis a spus că a fost un meci bun.

Ad