19.1 C
Sibiu
miercuri, mai 1, 2024

Adio, troleibuze!

Publicitate

spot_imgspot_imgspot_img

Publicitate

Cele mai citite
Publicitate

După 26 de ani de funcţionare, troleibuzele din Sibiu vor fi desfiinţate în 15 noiembrie anul acesta. Primul troleibuz, aşa cum îl cunoaştem, a circulat la Sibiu în 17 august 1983. Mai întâi au fost date în folosinţă două linii T1 şi T2. Apoi treptat proiectul a fost extins pe mai multe linii. ,,Lucram pe vremea aceea la instalat cabluri. Se lucra până seara târziu să dăm lucrarea gata. Eram aşa de mândri. Păcat că acum totul va fi desfiinţat”, îşi aminteşte nea Nelu, fost angajat al Tursib. Joi, Consilierii Locali au votat desfiinţarea tuturor liniilor de troleibuz şi înlocuirea lor cu autobuze. „Starea tehnică a parcului de troleibuze este precară datorită vechimii de peste 20 de ani şi rulajul mare”, motivează cei de la Tursib această înlocuire. Fanii troleibuzelor contra-atacă Asociaţia Transira se opune vehement înlocuirii troleibuzelor din Sibiu „Proiectul consfiinţeşte distrugerea transportului ecologic cu troleibuze, distrugere începută încă din anul 2006, asupra căreia am atras atenţia în mod repetat”, declară pe site-ul asociaţiei, preşedintele acesteia, Silviu Sîntea (foto). La ora actuală reţeaua de troleibuze din Sibiu măsoară cca 24 km cale simplă de rulare. Aceeaşi lungime a reţelei de troleibuze o are Timişoara. Diferenţa constă în faptul că în municipiul de pe Bega circulă 50 de troleibuze noi şi se doreşte extinderea reţelei de troleibuze şi achiziţionarea a cel puţin încă 10 troleibuze, iar în municipiul de pe Cibin circulă 7 troleibuze. ,,Se aminteşte de faptul că o comisie tehnică din cadrul pri­măriei a consta­tat că troleibuze­le actuale sunt vechi, că starea reţelei electrice şi a substaţiilor de redresare este nemulţumitoare şi că troleibuzele produc blocaje în trafic. Chiar dacă aceste constatări ar fi corecte se naşte o întrebare firească: de ce nu s-au luat măsurile corespunzătoare pentru a nu se ajunge la starea precară a transportului electric sibian? Ce este mai viabil: să desfiinţăm infrastructura existentă (valoarea acesteia, finanţată cu bani publici, este de cca 1 milion euro) sau să alocăm fonduri pentru modernizarea infrastructurii?”, se întreabă Sîntea. Pe forumul asociaţiei se poartă discuţii intense despre salvarea sistemului de troleibuze la Sibiu de specialişti şi fani ai acestor mijloace de transport din toată România. 7 noiembrie La această dată susţinătorii troleibuzelor vor veni la Sibiu pentru a circula o ultimă dată cu acest mijloc de transport la Sibiu. „Datorită faptului că ne mai despart puţine zile până la sfârşitul troleibuzului sibian, m-am gândit să lansez o invitaţie doritorilor de plimbare cu troleibuzul! Data cea mai bună am stabilit-o pentru 7 noiembrie. Asta este exact penultima sâmbătă cu troleibuz în Sibiu! Putem să ne plimbăm cu troleibuzul pe cele 2 trasee rămase (oarecum şi trasee istorice)”, aşa sună invitaţia adresată fanilor. Istoria troleibuzelor în judeţul Sibiu În data de 17 august 1983, datorită eforturilor directorului de atunci, Căpraru, se introduce troleibuzul, acesta circulând pe două rute, fiind aduse din Bucureşti (ITB) 20 bucăţi troleibuze de culoare albastră, cu numerele de inventar cuprinse între 228-247. Reţeaua de troleibuze se va extinde treptat, fiind aduse la Sibiu troleibuze articulate noi, dotate cu trăgătoare. Se mai aduc şi troleibuze uzate IT Bucureşti. Pe măsură ce troleibuzele învechite se casează, echipa de troleibuze a IJTL Sibiu (fosta IT Sibiu) se înnoieşte continuu. Autobuzele şi troleibuzele vechi erau trecute în conservare, pentru piese de schimb, într-un depou situat pe str. Preot Baca. Acest loc este acum teren arabil. Trebuie menţionat faptul că în 1989 se dă în folosinţă prima linie de troleibuz din municipiul Mediaş, judeţul Sibiu, T1 Gară – Automecanica. Se aduc de la Sibiu câteva troleibuze vechi de probă şi mai apoi 4 troleibuze uzate IT Bucureşti, vop­site portocaliu în­chis, păstrându-se numerotarea prac­ticată la Sibiu. Alte troleibuze sibiene care au luat drumul Me­diaşului sunt în cir­culaţie şi astăzi, cu acelaşi număr de inventar. După eveni­men­tele din de­cem­­brie 1989 acti­vitatea de tran­sport urban din municipiul Sibiu cunoaşte un declin accentuat, la fel ca toate regiile de transport din ţa­ră: mijloace de tran­sport vechi, lip­­sa investiţiilor, tra­­see anulate. După tergiversări, se în­fiinţează actuala so­cietate TUR­SIB (aflată în subordinea Con­siliului Local) care, treptat-treptat se va pune pe picioare. Au fost achiziţionate din Weimar 5 troleibuze Skoda 14Tr03. A fost adus şi un troleibuz din Geneva (GENF). ªi-au făcut apariţia troleibuzele româneşti moderne, troleibuze ar­ti­cu­late şi nearticulate ROCAR. Se primesc şi 4 troleibuze Volvo FBW donaţie de la TL Lausanne. Aceste troleibuze moderne, deşi având ani buni în cârcă, au păstrat multă vreme numerele de inventar din Lausanne (chiar şi tăbliţele cu traseele originale, de exemplu 1 La Maladiere – Bellevaux). Apar după o vreme troleibuzele din Biel (Bienne), dar şi autobuzele din Belarus de tip MAZ, achizi­ţionate în leasing de la S.C. Dunărea Galaţi. S-a realizat şi înlocuirea unei părţi a reţelei de troleibuz din Sibiu (tronsonul Calea Dumbrăvii – Gară) cu componente Siemens ale reţelei de troleibuz din Kapfenberg. Cei din Kapfenberg au mai colaborat cu România, troleibuzele lor fiind aduse la Mediaş, dar şi în Sarajevo. „În majoritatea ţărilor europene se luptă pentru transportul electric, că este ecologic. Iar noi vrem să scoatem din Sibiu singurul mijloc de transport care nu poluează. Ar fi un afront pentru toţi cetăţenii oraşului dacă ar retrage transportul electric”, a declarat presei Vasile Cinăzan, şoferul troleibuzului nr. 237 din Sibiu. Călin Blaga

Publicitate

Publicitate

spot_img

Publicitate

spot_img
Ultimele știri

FOTO: S-a turnat primul strat de asfalt pe strada Viitorului

Lucrările pe strada Viitorului din Sibiu continuă în această perioadă, iar miercuri s-a turnat primul strat de asfalt."Pe strada...

Locuri de muncă

spot_img
Shortcode field is empty!

Știri pe același subiect