-0.8 C
Sibiu
marți, noiembrie 26, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Călător prin România de Alexandra Cristian. Furnalul de la Govăjdia, cel mai vechi din Europa

Cele mai citite

Primul furnal cu flux continuu din Europa și al doilea din lume, se găsește în Govăjdia, un sat din Romania. Se spune că aici s-ar fi turnat componente din fontă folosite la construcția renumitului Turn Eiffel, simbolul Parisului. Furnalul amplasat la 20 km de Hunedoara a fost prezentat la Expoziția Universală de la Paris din anul 1889, Turnul Eiffel fiind ridicat cu ocazia acestui eveniment.


 
Acum 200 de ani cand a fost inaugurat, furnalul din Govăjdia era cel mai modern din vremea respectivă, fiind singurul care permitea realizarea procesului de topire a minereurilor de fier fără oprire. Nu era  necesară întreruperea activității pentru încărcare și descărcare. Cuptorul circular cu o înălțime de 10 m și un diametru de 2 m a avut o importanță deosebită în acea perioadă, contribuind la dezvoltarea întregii zone.
Furnalul a fost ridicat în locul unui vechi atelier de prelucrare a fierului în perioada 1806-1810, în zona Munților Poiana Ruscă, bogați în minereuri de fier. Activitatea acestuia a încetat în anul 1924 când uzinele de fier din Hunedoara au început să producă cantități mult mai mari decât la Govăjdia.
Astăzi, cladirea este deschisă, poarta neîncuiată lăsând liber accesul oricărui vizitator dorește să îi treacă pragul. În anul 2000, furnalul a fost declarat Monument de arhitectură industrială, fiind inclus pe lista monumentelor istorice din Hunedoara. Din păcate, proiectele inițiate de-a lungul timpului în scopul restaurării clădirii nu s-au materializat, costurile investiției fiind ridicate. Și astăzi există planuri de refacere a traseului de cale ferată pe care circula odinioară mocănița între Govăjdia și Hunedoara, dar și pentru introducerea furnalului în circuitul turistic.
Mocănița care lega Govăjdia de Hunedoara străbatea un traseu spectaculos de 16 km prin Ținutul Pădurenilor.  A fost una dintre primele linii de cale ferată îngustă din Transilvania, construită cu scopul de a transporta minereuri de fier și persoane. Aceasta a funcționat aproximativ 100 de ani însă odată cu declinul siderurgic a fost închisă și vanduta la fier vechi pe bucăți. Din păcate,  traseul mocăniței pe cale ferată îngustă, cu un important potențial turistic a fost distrus, din el rămânând doar ruinele podurilor, două tunele și terasamentul.
Cum ajungi la Govăjdia: Sibiu – Sebeș – Simeria – Hunedoara – Teliucu Inferior – Govăjdia (146 km)
alexandracristian.ro

Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

ULTIMA ORĂ/FOTO: Incendiu de proporții care amenință să se extindă la o casă

Pompierii sibieni intervin, luni seara, localitatea Galeș pentru stingerea unui incendiu izbucnit într-o gospodărie.Pompierii intervin cu trei autospeciale de...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect