Generația 2007 – 2019, cea care a început ciclul școlar în urmă cu 12 ani, se află la capătul unui prim eșec în educația pe care statul român ar fi trebui să le-o asigure. Așa reiese dintr-o analiză realizată de Edupedu.ro, site specializat în educație, care a pus cap la cap datele statistice și a tras o concluzie alarmantă.
În urmă cu 12 ani, la nivel național, au intrat la școală 230.000 de copii și au ajuns în clasa a XII-a cu circa 100.000 mai puțini, așa arată statisticile. Acești copii au ajuns în ani terminali și au susținut examenul de bacalaureat și ce este mai grav este faptul că trei din cinci, adică peste 60% nu l-au promovat. Calculul s-a bazat pe cifrele comunicate oficial de mai multe instituții. Jurnaliștii de la Edupedu.ro evidențiază faptul că generația care a început școala în 2007 și care anul acesta a dat Bacalaureatul a fost cea care, în 2015, a dat testul PISA care a descoperit că gradul de analfabetism funcțional în rândul copiilor de 15 ani este de 40%, România fiind pe antepenultima poziție între cele 28 de state din Europa.
Analiza realizată pe generația ce a dat „Bacul” anul acesta scoate în evidență, pentru a nu știu câte oară, ineficiența și gravele probleme ale sistemului nostru de învățământ, care între 2007 și 2019 a funcționat nereformat, greoi, inadaptat și neperformant. Dureros este că, în mijlocul acestui sistem stă generația de copii pe care noi o avem, astăzi, în față. Această generație a avut de înfruntat schimbări politice și economice amețitoare, de la boom-uri economice, la cele mai mari crize, dar a trebuit să facă față ideilor numeroșilor miniștri care s-au perindat de pe Ministerul Educație, fiecare cu viziunea lui, fiecare cu ideile lui, îndotdeuna mai bune decât ale predecesororilor. Nu mai puțin de 17 miniștri a avut Ministerul Educației, indiferent cum s-a numit acest minister, în cei 12 ani de școală. Acești ani au însemnat la fiecare început de an școlar fie lipsa manualelor sau calitatea lor slabă, fie lipsa autorizațiilor sanitare sau de funcționare pentru școli, condiții improprii în mediul rural, autorizații de protecție la incendiu lipsă, subfinanțare din partea administrației locale și centrale. Niciodată, în acest interval de timp, Educația nu a primit procentul din PIB prevăzut de lege. Iar procesul de învățământ, cel care determină la final nivelul de cunoștințe acumulat de elev, a rămas la stadiul mediocru, așa cum a fost criticat de atâtea ori de părinți și elevi.
Așa se face că, din totalul copiilor înscriși în clasa pregătitoare, în anul 2007, la fiecare examen național au fost tot mai puțini și mai puțini. Din peste 230.000 de copii înscriși în clasa pregătitoare în acel an, la finalul clasei a VIII-a, în anul 2015, la Evaluarea Națională, s-au mai înscris 163.407 de elevi și au aparticipat la evaluare 158.568, dintre care 125.782 de copii au obținut medii peste 5.
La admiterea la liceu, din 128.685 de elevi care au completat fişele de înscriere, în prima etapă au fost repartizați computerizat la liceu 124.805 elevi. În același an au fost ocupate circa 50.000 de locuri în învățământul profesional, potrivit Strategiei VET 2016.
La finalul clasei a XII-a s-au înscris la Bac 116.316 candidați din promoția curentă. Dintre ei, au reușit să ia peste media 6, adică să promoveze examenul, 85.724 de elevi. Raportat la numărul elevilor care au intrat în clasa I în 2007, absolvenții de BAC înseamnă 37,27%. Cu alte cuvinte, 62,7% dintre elevi, adică 3 din 5 copii care au început școala acum 12 ani, nu au ajuns sau nu au luat Bacalaureatul în sesiunea iulie 2019.
Citiți materialul integral pe Edupedu.ro