Statisticile arată că în ultimii ani, la nivelul Uniunii Europene, s-a constatat o medie de 10% a ratei de abandon școlar printre elevi. Conform studiilor Eurostat (Biroului European de Statistică), în 2016 în România rata de abandon școlar a fost de 19%. În acest context se impune găsirea de soluții pentru reducerea numărului de elevi care abandonează școala timpuriu. O soluție la îndemână este colaborarea țărilor care se confruntă cu această problemă cu instituții educaționale europene din state în care rata de abandon școlar este scăzută. În acest sens, Programul Erasmus+ sprijină proiectele europene de parteneriat inițiate de școli cu scopul dezvoltării de metodologii de succes în prevenirea și combaterea abandonului timpuriu al elevilor.
Colegiul Economic „George Barițiu” din Sibiu a făcut demersuri în acest sens prin depunerea, în cadrul Apelului național la propuneri de proiecte 2020, a Proiectului NEVER SAY NO TO SCHOOL inițiat de doamna profesoară Mihaela Răulea, responsabil al Comisiei de Proiecte Europene în cadrul colegiului, proiect care a fost aprobat de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP) pentru anul 2020-2021 și care va fi finanțat dintr-un grant în valoare de 27.250 euro alocat din fondurile aferente Programului Erasmus+, Acțiunea Cheie 1 – Proiecte de mobilitate în domeniul educației școlare.
Prin acest proiect se urmărește descoperirea de metode de îmbunătățire a comunicării cu elevii și familiile lor, astfel încât să se găsească soluții adecvate de monitorizare și de îmbunătățire a prezenței elevilor la școală și a rezultatelor acestora. Se dorește, de asemenea, identificarea unor strategii eficiente de prevenire și de stopare a fenomenului de hărțuire a elevilor, una dintre cauzele principale ale abandonului școlar, a scăderii stimei de sine și a pierderii încrederii în forțele proprii. Un alt obiectiv al colegiului este creșterea motivației elevilor pentru cursurile școlare; în era tehnologiei, când orice informație este disponibilă online, se pare că prezența la cursuri pentru însușirea de informații privind diferitele discipline școlare nu mai este o motivație suficient de puternică pentru elevi. Drept urmare, se dorește găsirea de metode atractive de pregătire a elevilor pentru dezvoltarea lor profesională și pentru facilitarea integrării acestora în societate.
Prin participarea la cursurile de perfecționare organizate de Kizanlikli Ltd Sti Egitim Danismanlik Kocluk Turizm din Izmir, Turcia, instituție cu o vastă experiență educațională în pregătirea cadrelor didactice din UE, profesorii colegiului sunt siguri că vor descoperi o varietate de metode eficiente și abordări inovative care vor aduce rezultate vizibile în prevenirea și reducerea abandonului școlar odată ce vor fi implementate în cadrul colegiului și împărtășite și altor instituții din educație. În acest sens, 9 profesori cu atribuții și responsabilități legate de tema proiectului la nivelul colegiului și directorul unității de învățământ, Roșca Daniela, se vor deplasa în Turcia pentru 10 zile în luna noiembrie 2020 (dacă actualul context al pandemiei o permite) pentru a urma cursurile de perfecționare a cadrelor didactice organizate de instituția parteneră pentru prevenirea absenteismului și a abandonului școlar.
În anul școlar 2019-2020, Colegiul Economic „George Barițiu” a mai desfășurat o serie de proiecte europene pe platforma eTwinning, proiecte derulate exclusiv online în parteneriat cu alte școli europene. Scopul acestor proiecte a fost să promoveze multiculturalitatea și importanța cunoașterii diferitelor culturi în managementul comunicării în domeniul afacerilor și să faciliteze schimbul de experiențe cultural- artistice între țările implicate precum și acela de a dezvolta abilitățile lingvistice și digitale și competențele profesionaleale elevilor și profesorilor implicați prin asigurarea schimbului de bune practici. Activitățile de proiect au necesitat colaborarea activă a elevilor colegiului cu elevi din alte state europene în cadrul proiectelor Blurring Borders (parteneriat cu Colegiul Deltion din Zwolle, Olanda), Sustainability in the kitchen: eat healthy across Europe (parteneriat cu Italia, Croația, Polonia, Bulgaria, Franța) și Artistic Mathematics and Geometry (parteneriat cu Turcia, Italia, Portugalia, Grecia, Republica Cehă). În anul școlar viitor, dacă nu vor exista impedimente de altă natură, vor avea loc schimburi de experiență ele elevilor și profesorilor cu Colegiul Arbeit und Bildung din Marburg, Germania și cu Deltion Collegedin Zwolle, Olanda existând deja parteneriate de colaborare cu aceste școli.
Colegiul Economic „George Barițiu” a colaborat în acest an școlar cu alte școli europene în alte 4 proiecte Erasmus+ de Parteneriate școlare strategice depuse pentru Acțiunea Cheie 2 din 2020: Our life in our hands (parteneriat cu Polonia, Grecia, Macedonia de Nord, Italia, Turcia) și Préservation de la biodiversité et des ressources naturelles locales: le développement durable sur deux territoires particuliers (Monbazillac et Sibiu) (parteneriat cu un colegiu din Franța)- ambele proiecte având ca obiectiv încurajarea elevilor să adopte un comportament responsabil față de mediul înconjurător, să protejeze biodiversitatea locală, să promoveze practici de reciclare prietenoase cu mediul și să încurajeze consumul cumpătat și reducerea risipei; A sustainable table for multiculturalism and inclusion (parteneriat cu Italia, Polonia, Croația, Bulgariacare vizează să promoveze un stil de viață sănătos și o alimentație sănătoasă bazată pe mâncare bio produsă din ingredient locale și să încurajeze protejarea diversității locale și a felurilor de mâncare tradiționale sănătoase) și Maths in Museum (parteneriat cu Turcia, Italia, Portugalia, Grecia al cărui scop este să încurajeze păstrarea identității naționale prin încurajarea explorării civilizaților din trecut și să dezvolte motivația elevilor pentru studiul matematicii). Deși nu am primit încă rezultatele pentru aceste proiecte, suntem optimiști și sperăm că în viitor elevii colegiului vor fi implicați în cât mai multe schimburi de experiență care nu pot decât să aducă un plus de valoare demersului didactic întreprins de cadrele didactice din școală.
Cu siguranță, astfel de proiecte europene aduc nenumărate beneficii comunităților, elevilor și cadrelor didactice implicate, dar și colegilor din alte școli de pe plan local sau regional care vor beneficia de informațiile obținute în cadrul activităților de proiect, aceste proiecte de parteneriat multinațional cu sprijin financiar de la Uniunea Europeană fiind o excelentă sursă de bune practici menite a da învățământului românesc o nouă direcție și o dimensiune europeană prin metodele inovative de predare- învățare și prin digitalizarea sistemului educațional.
Redactat de prof. Mihaela Răulea