Înmatricularea automobilelor va pleca de la Ministerul Afacerilor Interne definitiv și va intra în portofoliul Ministerului Transporturilor, prin Registrul Auto Român, dacă proiectul de lege introdus în Parlament va fi votat. În toate țările vest-europene, evidența vehiculelor și înmatricularea aacestora aparține Transporturilor, nu poliției sau Ministerului de Interne.
Procesul de înmatriculare a unui automobil ar putea fi simplificat, potrivit unui proiect de lege depus în Parlament, proiect care se bucură de susținere din partea mai multor partide parlamentare. Potrivit inițiativei legislative, Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) din MAI va transfera către Regia Autonomă Registrul Auto Român (RAR) din Ministerul Transporturilor activitățile de înmatriculare, potrivit documentului citat de profit.ro.
Dacă legea va fi votată în forma actuală, activitățile de înmatriculare vor fi transferate în competența Ministerului Transporturilor, prin RAR, începând cu data de 1 ianuarie a anului următor publicării legii, dar nu mai devreme de 6 luni de la publicarea acesteia. „De la data respectivă, RAR este desemnată ca autoritate competentă să efectueze activitatea de înmatriculare, radiere și eliberare a autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor”.
Românii vor merge la reprezentanțele teritoriale ale RAR nu doar pentru eliberările de cărți de identitate și verificări tehnice, ci și pentru toate activitățile de înmatriculare sau radiere a vehiculelor, de eliberare și evidență a certificatelor de înmatriculare și a plăcilor cu numere de înmatriculare a vehiculelor, precum și de eliberare și evidență a autorizației de circulație provizorie sau pentru probe a vehiculelor.
Proiectul prevede acces liber la baza de date a Ministerului Afacerilor Interne conținând evidența persoanelor. De asemenea, RAR va prelua arhivele, programele informatice și bazele de date aferente activității de înmatriculare a vehiculelor, pe baza de protocoale de predare-preluare. Toate procedurile vor fi reglementate prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii.
Argumentul principal al propunerii legislative este eliminarea costurilor nejustificate generate de birocrația privind înmatricularea și înființarea unei structuri mai eficiente.
În Europa, toate statele vestice asigură serviciile de înmatriculare și evidență a vehiculelor prin structuri ale Ministerului Transporturilor din fiecare țară. Apartenența la structuri militarizate, ale poliției sau ministerelor de interne sunt specifice țărilor din fostul bloc estic, sistemele de acest tip datând din perioada comunistă. În România, înmatricularea vehiculelor, dar și eliberarea de permise de conducere a fost făcut de structuri ale poliției, ulterior, în anii 2000, acestea fiind separate în cadrul MAI, dar în structuri cu caracter civil.
În ultimii 30 de ani, atât structurile MAI, de evidență a vehiculelor, cât și cele ale RAR, de verificare tehnică și eliberare de acte pentru vehicule, au fost confruntate cu cazuri de corupție, în care au fost implicate persoane ce primeau mită în schimbul încălcării procedurilor legale privind înmatricularea.