Guvernul României va fi împins de Uniunea Europeană să „descurajeze” înmatricularea mașinilor mai vechi de 15 ani, după ce în ultimii 15 ani România a importat vehicule rulate din vestul Europei. Acum, ministrul mediului, dar și premierul sunt preocupați de oprirea învechirii parcului auto, care cuprinde aproape 5 milioane de mașini cu o vechime mai mare de 15 ani.
Tanczos Barna, ministrul mediului din Guvernul Cîțu, a declarat că mașinile mai vechi de 15 ani ar putea fi taxate printr-un nou sistem agreat cu Uniunea Europeană, în subsidiar aprobării Planului Național de Redresare și Reziliență. România și-a asumat prin acest plan investiții masive în infrastructură dar și în zona de mediu, iar UE vrea ca România să găsească o soluție pentru a descuraja achiziția și utilizarea de mașini poluante. Asta ar însemna că cele aproximativ 5 milioane de vehicule mai vechi de 15 ani care circulă în România să fie taxate printr-o formulă ce urmează a fi stabilită în guvern și introdusă printr-o nouă lege.
Practic, măsura ar veni în oglindă cu Programul Rabla, prin care achiziția de mașini mai puțin poluante sau cu emisii zero este subvenționată de Ministerul Mediului.
„E o propunere, practic, a Comisiei ca în contrapartidă cu investiţiile în infrastructura rutieră, România să găsească o soluţie de descurajare a înmatriculării maşinilor mai vechi de 15 ani. Este o noutate pentru toate ministerele care au fost implicate – şi pentru MIPE şi pentru Ministerul Transporturilor, dar şi pentru noi, acest lucru. Este un element pe care trebuie să-l analizăm şi va trebui să venim cu propuneri”, a declarat Tanczos Barna.
Și ministrul Proiectelor Europene, Cristian Ghinea, a vorbit despre această taxă. „Nu este decisă forma în care se va întâmpla acest lucru, dar trebuie să evităm să mai fim cimitirul de maşini vechi al Europei”. Este luată în calcul, se pare, introducerea unui impozit mărit al mașinilor poluante.
Premierul Florin Cîțu este mai nuanțat în privința introducerii unei noi taxe, dar recunoaște că România trebuie să facă ceva în sensul acesta. El a spus că nu este adeptul unei taxe ci mizează pe măsuri pozitive, care să vizeze reînnoirea parcului auto. „Acolo nu scrie taxă. Scrie o măsură de descurajare, deci pot să fie mai multe lucruri, o măsură de descurajare a înscrierii autovehiculelor care poluează în România. Şi aici trebuie să fim foarte atenţi cum facem acest lucru. Vom vedea cu ce vine Ministerul Mediului, Ministerul Finanţelor. Vedem ce soluţie vor avea. Am fost foarte clar eu şi în negocierile cu Comisia Europeană, am spus că nu sunt adeptul taxelor, nu îmi doresc taxe, chiar dacă e vorba de taxe de mediu, pentru că pozitiv putem să descurajăm oamenii să îşi cumpere maşini vechi”, a mai declarat Florin Cîțu pe acest subiect.
România a avut mari probleme în trecut din cauza vestitei taxe de poluare, numită și taxă de primă înmatriculare, introdusă de Călin Popescu Tăriceanu în perioada în care a fost prim-ministru. Ea a fost declarată ilegală de Curtea Europeană de Justiție, pentru că încălca legislația UE privind libera circulație a mărfurilor. Din acest motiv, orice formă de taxare trebuie să evite să fie aplicată la înmatriculare și să discrimineze mașinile înmatriculate în alte state ale UE.
Potrivit statisticilor MAI, DRPCIV, la 31 decembrie 2020 se aflau în circulație 4,93 milioane de autovehicule cu o vechime mai mare de 15 ani, adică 2.528.596 vehicule cu o vechime între 16 și 20 de ani și 2.404.971 vehicule mai vechi de 20 de ani.