Începând din 2 august, România ar trebui să elibereze primele cărți de identitate cu caracteristici suplimentare, electronice. Este imposibil însă, pentru că Imprimeria Națională abia acum lansează licitația pentru materialele de care are nevoie.
Potrivit legislației europene, toate statele membre trebuie să adopte acte de identitate electronice pentru cetățenii săi, care să poată stoca informații diverse, de la semnătură, la date biometrice. Aceste acte vor fi singurele care vor fi acceptate la trecerea dintr-un stat membru în altul, pe lângă pașapoarte. Vechile cărți de identitate și versiunile fără cip ale noilor buletine vor putea fi folosite doar în interiorul țării, de cetățenii care nu sunt de acord să folosească acte de identitate electronice.
România a amânat introducerea noilor documente de identitate de mai multe ori, inclusiv din cauza absenței prevederilor legislative necesare. Legislația adoptată în urmă cu un an a finalizat acest proces, din punct de vedere legal, însă mai era nevoie ca producerea noilor documente să poată fi făcută fizic, la Imprimeria Națională. Și pentru că suntem în România, Imprimeria Națională a demarat abia acum licitația pentru materialele de care va avea nevoie la noile acte. Este vorba despre elementele de securizare ale actelor, care trebuie aplicate pe acestea. Se numesc DOVID (Diffractive Optically Variable Image Devices (DOVIDs) fiind folosite în mod uzual pe bancnote, acte de identificare diverse, pașapoarte etc. Imprimeria impune un contract cadru, care va fi derulat pe cinci ani, cu contracte subsecvente pentru fiecare an, în funcție de numărul de elemente furnizate și aplicate. Termenul limită pentru depunerea ofertelor este de 30 august, la aproape o lună de la data la care România este obligată să emită noile cărți de identitate. Potrivit caietului de sarcini, cantiteatea pe care o estimează Imprimeria Națională pentru aceste elemente de securizare este de minim 2 milioane și maxim 8 milioane, cu o medie estimată de 500.000 de bucăți pe an. Prețul estimat pentru contractul cadru este de 1,76 milioane de euro.
Potrivit legislației, noile cărți de identitate vor conține, pe lângă datele tipărite (nume prenume, nume părinți), și alte informații și date. Printre altele este vorba despre certificatul pentru semnătura electronică, datele biometrice și chiar date necesare pentru a înlocui cardul de sănătate.
România este obligată de Regulamentul (UE) 2019/1157 să emită cartea electronică de identitate începând cu data de 2 august 2021.
Imprimeria Națională a demarat de asemenea o procedură de achiziție și pentru sistemele de preluare a datelor, ce vor fi distribuite la nivel național, care includ aparatura specifică (computer, imprimantă, monitor, cameră, cititor de amprente, cititor de card, pad de semnătură și scaner documente).
Noile cărți electronice de identitate vor permite titularului autentificarea în sisteme informatice ale administraţiei publice, precum şi în alte sisteme informatice, stabilite prin hotărâre a guvernului, se vor putea autentifica online, pentru servicii bancare, fiscale etc.