Noile măsuri care intră în vigoare în județul Sibiu și în minicipiul Sibiu vin ca urmare a actelor normative aprobate la nivel național, în urma creșterii masive a răspândirii COVID-19 în România. Dincolo de regulile cunoscute deja, privind purtarea măștii, restricțiile de circulație și cele ale programelor magazinelor, noutățile sunt cele referitoare la persoanele vaccinate. Prezentăm hotărârea CJSU Sibiu precum și lista de măsuri pentru municipiul Sibiu, corespunzătoare ratei de incidență care este raportată în acest moment.
Precizăm că actele normative complete emise de autoritățile din Sibiu cu privire la starea de alertă, precum și măsurile care se introduc pot fi consultate integral pe pagina Prefecturii Sibiu.
HOTĂRÂRE nr. 71 din 09.10.2021 privind prelungirea stării de alertă, precum şi aprobarea unor măsuri suplimentare de prevenire şi combatere a contaminării cu virusul SARS-CoV-2, la nivelul judeţului Sibiu
În conformitate cu prevederile Legii nr. 136/2020 republicată, privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic, ale Legii nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu modificările şi completările ulterioare, ale Hotărârii Guvernului nr. 1090/2021, privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 octombrie 2021, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19,
Având în vedere prevederile Ordinului comun al Ministrului Sănătăţii şi al Ministrului Afacerilor Interne nr. 2.024/147 din 05.10.2021 pentru completarea Ordinului comun al Ministrului Sănătăţii şi al Ministrului Afacerilor Interne nr. 847/81 din 22.05.2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-Cov-2, pe durata stării de alertă,
În temeiul prevederilor art. 22 din Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 10 alin. 3 din H.G nr. 1491/2004 pentru aprobarea Regulamentului – cadru privind structura organizatorică, atribuţiile, funcţionarea şi dotarea comitetelor şi centrelor operative pentru situaţii de urgenţă,
Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Sibiu adoptă prezenta
HOTĂRÂRE:
Art.1. Este pusă în aplicare obligativitatea purtării măştii de protecţie (astfel încât să acopere nasul şi gura), după cum urmează:
- la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, din judeţul Sibiu, în care incidenţa este mai mică sau egală cu 6/1000 de locuitori:
- a) în toate spaţiile publice deschise1, precum şi în alte zone stabilite prin hotărâre a comitetului judeţean pentru situaţii de urgenţă;
- b) în spaţiile publice închise, în mijloace de transport în comun, la locul de muncă şi în spaţiile comerciale.
- spaţiile publice deschise cum sunt, fără a se limita la acestea: pieţe, târguri, bâlciuri, talciocuri, spaţii comerciale şi staţii pentru transportul în comun.
Pagina 2 din 14
Art.2. Se aprobă următoarele excepţii de la obligativitatea purtării măştii de protecţie, indiferent de incidenţă, astfel:
- a) persoanele vaccinate, pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, aflate la locurile de muncă situate în spaţii închise, cu condiţia prezenţei unui număr de maximum 10 persoane şi asigurarea unei distanţe de 1 metru între ele, iar în zonele respective nu este permis accesul publicului sau al altor lucrători. Excepţia nu se aplică în cazul spaţiilor închise comune;
- b) persoanele care desfăşoară activităţi în spaţiile publice deschise, inclusiv sportive, în mod individual sau împreună cu persoanele cu care locuiesc;
- c) copiii cu vârsta mai mică de 5 ani;
- d) persoanele care sunt singure în birou;
- e) prezentatorii TV şi invitaţii acestora, cu condiţia respectării distanţei de 3 metri între persoane;
- f) dacă persoana este singură pe stradă;
- g) În funcție de evaluarea riscului, efectuată de medicul de medicina muncii, pot fi aplicate și excepții pentru persoanele care:
suferă de boli care afectează capacitatea de oxigenare;
desfășoară activități fizice intense și/sau în condiții de muncă solicitante (temperaturi ridicate, umiditate crescută etc.).
Art.3. Începând cu data de 10 octombrie 2021, orele 00.00, se pune în aplicare prelungirea stării de alertă la nivelul tuturor unităţilor administrativ-teritoriale din judeţul Sibiu.
Art.4. Se aprobă anexele la prezenta hotărâre, cu măsurile instituie pentru diminuarea impactului tipului de risc care se aplică pe durata stării de alertă, după urmează:
- a) anexa nr. 1 – ”Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale unde incidenţa cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 2/1.000 de locuitori”;
- b) anexa nr. 2 – ”Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale unde incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 2/1.000 de locuitori şi mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori”;
- c) anexa nr. 3 – ”Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale unde incidenţa cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 3/1.000 de locuitori”
- d) anexa nr. 4 – ”Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale unde incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 3/1.000 de locuitori şi mai mică sau egală cu 6/1.000 de locuitori”
- e) anexa nr. 5 – ”Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale unde incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori”
- f) anexa nr. 6 – ”Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ – teritoriale cu incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile, mai mare de 6 la 1.000 de locuitori şi mai mică de 7,5 la 1.000 de locuitori”
- g) anexa nr. 7 – ”Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale cu incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile, mai mare de 7,5 la 1.000 de locuitori
2 spaţiile publice deschise cum sunt, fără a se limita la acestea: pieţe, târguri, bâlciuri, talciocuri, spaţii comerciale şi staţii pentru transportul în comun, unde incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1000 de locuitori.
Art.5. (1) Dacă incidenţa cumulată a cazurilor la nivelul unităţilor administrativ teritoriale se menţine în cele 48 de ore la nivelul celor patru praguri (între 2-3/1000 de locuitori, între 3-6/1000 de locuitori, între 6- 7,5/1000 de locuitori şi peste 7,5/1000 de locuitori), punerea în aplicare a măsurilor menţionate anterior se va face conform situaţiei de la sfârşitul celor 48 de ore, situaţie actualizată prin grija Centrului Judeţean de Coordonare şi Conducere a Intervenţiei;
(2) Dacă incidenţa cumulată a cazurilor la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale fluctuează în cele 48 de ore, la nivelul celor patru praguri (între 2-3/1000 de locuitori, între 3-6/1000 de locuitori, între 6- 7,5/1000 de locuitori şi peste 7,5/1000 de locuitori), măsurile se vor aplica prin hotărâre a Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Sibiu.
Art.6. (1) Începând cu data de 10 octombrie 2021, orele 00.00, se pun în aplicare măsurile stabilite prin
Hotărârea de Guvern nr. 1090/2021, privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României, precum şi stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, prin raportarea la rata de incidenţă cumulată a fiecărei unităţi administrativ-teritoriale;
(2) La atingerea pragului ratei de incidenţă cumulată între 2-3/1000 de locuitori și între 3-6/1000 de locuitori, măsurile se aplica pentru o perioada de 14 zile. Chiar dacă într-o unitate administrativ teritorială rata de incidenţă scade sub pragul conform căruia sunt aplicate măsuri pentru perioada de 14 zile, acestea rămân în vigoare până la încheierea perioadei de 14 zile.
(3) În cazul în care rata de incidenţă creşte din nou, depăşind pragul de peste 3/1000 de locuitori), se vor aplica la 48 de ore măsurile aferente noii rate de incidenţă, înainte de încheierea celor 14 zile, conform art. 5.
(4) Măsurile instituite la nivelul unităţilor administrativ teritoriale unde incidenţa cumulată la 14 zile este între 6-7,5/1000 de locuitori şi peste 7,5/1000 de locuitori nu se mai aplică dacă incidența cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 5,5/1.000 de locuitori, respectiv mai mică sau egală cu 7/1.000 de locuitori
Art.7. Nerespectarea de către cetăţeni, a prevederilor prezentei hotărâri, atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
Art.8. Hotărârea se va transmite prin grija Secretariatului Tehnic Permanent, tuturor membrilor Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă, precum şi Comitetelor Locale pentru Situaţii de Urgenţă din judeţul Sibiu.
Art.9. Totodată, prezentele prevederi vor fi aduse la cunoştinţa cetăţenilor, prin transmiterea unui comunicat de presă și publicarea pe pagina de internet a Instituţiei Prefectului Judeţul Sibiu, cât şi a Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă ,,Cpt. Dumitru Croitoru” al judeţului Sibiu.
Măsurile aplicabile la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale cu incidenţa cumulată a cazurilor în ultimele 14 zile mai mare de 7,5 la 1.000 de locuitori
- Se interzice circulaţia persoanelor în afara locuinţei/gospodăriei în intervalul orar 20,00-5,00, cu următoarele excepţii9:
- a) deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuinţă/gospodărie şi locul/locurile de desfăşurare a activităţii profesionale şi înapoi;
- b) deplasarea pentru asistenţă medicală care nu poate fi amânată şi nici realizată de la distanţă, precum şi pentru achiziţionarea de medicamente;
- c) deplasări în afara localităţilor ale persoanelor care sunt în tranzit sau efectuează călătorii al căror interval orar se suprapune cu perioada interdicţiei, cum ar fi cele efectuate cu avionul, trenul, autocare sau alte mijloace de transport de persoane, şi care poate fi dovedit prin bilet sau orice altă modalitate de achitare a călătoriei;
- d) deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/ însoţirea copilului, asistenţa persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilităţi ori decesul unui membru de familie;
- Pentru verificarea motivului deplasării în interes profesional, prevăzut la pct.1 lit. a. persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităţilor abilitate, legitimaţia de serviciu sau adeverinţa eliberată de angajator ori o declaraţie pe propria răspundere, completată în prealabil.
- Pentru verificarea motivului deplasării în interes personal, prevăzut la pct. 1 lit.b și d. persoanele sunt obligate să prezinte, la cererea personalului autorităţilor abilitate, o declaraţie pe propria răspundere, completată în prealabil.
- Declaraţia pe propria răspundere, prevăzută la pct.2 şi 3 trebuie să cuprindă numele şi prenumele, data naşterii, adresa locuinţei/gospodăriei/locului activităţii profesionale, motivul deplasării, data completării şi semnătura.
Măsurile instituite, nu se aplică persoanelor care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanelor care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS- CoV-2 şi care fac dovada îndeplinirii acestei condiţii prin intermediul certificatului de vaccinare, pe suport hârtie sau în format electronic, sau al certificatului digital al Uniunii Europene privind COVID- 19.
Măsurile instituite, nu se aplică persoanelor fizice provenite din state ale căror autorităţi nu emit certificate digitale ale Uniunii Europene privind COVID-19 sau documente compatibile cu aceste certificate, vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 şi pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanelor care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi şi a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2 şi care fac dovada îndeplinirii acestei condiţii prin documente, pe suport hârtie sau în format electronic, care să ateste vaccinarea acestora.
Măsurile prevăzute la pct. 1 nu se mai aplică dacă incidenţa cumulată la 14 zile este mai mică sau egală cu 7/1.000 de locuitori.
Pagina 14 din 14
Se instituie obligaţia pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi de comerţ/prestări de servicii în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau private, să îşi organizeze şi să îşi desfăşoare activitatea în intervalul orar 5,00-22,00.
(1) În condiţiile art. 5 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 55/2020, cu modificările şi completările ulterioare, se instituie obligaţia pentru operatorii economici care desfăşoară activităţi de comerţ/prestări de servicii în spaţii închise şi/sau deschise, publice şi/sau private, să îşi organizeze şi să îşi desfăşoare activitatea în zilele de vineri, sâmbătă şi duminică în intervalul orar 5,00—22,00, în toate unităţile administrativ- teritoriale unde incidenţa cumulată la 14 zile este mai mare de 6/1.000 de locuitori şi mai mică sau egală cu 7,5/1.000 de locuitori şi în zilele de luni până duminică în intervalul orar 5,00—22,00, în toate localităţile unde incidenţa cumulată la 14 zile depăşeşte 7,5/1.000 de locuitori.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în intervalul orar 22,00—5,00, operatorii economici pot activa doar în relaţia cu operatorii economici cu activitate de livrare la domiciliu.