-2.8 C
Sibiu
marți, noiembrie 26, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Apel către Primăria Sibiu: cum ar putea să arate Bulevardul Mihai Viteazu de mâine încolo?

Cele mai citite

Primăria Municipiului Sibiu a anunțat atribuirea contractului pentru întocmirea documentațiilor necesare celui mai complex proiect de reconfigurare a traficului din Sibiu, și anume amenajarea unui coridor de mobilitate cu o lungime totală de patru kilometri, pe câteva dintre arterele importante ale orașului.
Proiectul de modernizare vizează bld. Mihai Viteazu, str. Rahovei și str. Nicolae Iorga, între Calea Cisnădiei și bld. Mihai Viteazu. „Se impune astfel lărgirea zonei carosabile cu benzi de circulație dedicate mijloacelor de transport în comun, realizarea de piste de biciclete (inclusiv a zonei de siguranță) și de trotuare, asigurându-se astfel siguranța rutieră atât pentru autovehicule, cât și pentru pietoni și bicicliști, îmbunătățirea condițiilor de trafic în contextul dezvoltărilor actuale și preconizate în scopul reducerii timpilor de deplasare între zona centrală și zonele industriale, comerciale sau rezidențiale și a încurajării folosirii mijloacelor de transport alternative”, sunt cerințele Primăriei Sibiu.
Societatea civilă a reacționat imediat și a venit cu recomandări cu privire la remodelarea Bulevardului Mihai Viteazu: „extinderea părculețelor existente și integrarea lor în aleea de promenadă, un trotuar destul de lat care să permită amenajarea teraselor sezoniere și puncte de atracție, realizarea de bariere de protecție între pista de biciclete și trotuar, prin plantarea de arbori, și amplasarea de bănci de relaxare”, sunt câteva dintre propunerile pe care Asociația pentru Înfrumusețarea Orașului (AIOS) le-a propus Primăriei Sibiu printr-o scrisoare deschisă.
Asociația pentru Înfrumusețarea Orașului Sibiu (AIOS) și-a propus să continue activitatea societății cu același nume, ce a reușit, la sfârșitul anilor 1800, să amenajeze în întregime parcurile Astra sau Sub Arini. Tudor Șt. Popa, președintele AIOS, se implică în comunitate de când se știe, este activ civic dinainte să devină președintele AIOS, iar odată cu studiile în domeniul arhitecturii și-a dezvoltat și pasiunea de a urmări constant dezvoltarea orașului.
Am vrut să să aflu de la Tudor cum ar putea arăta Bulevardul Mihai Viteazu în varianta sa ideală. „Am identificat două puncte semnificative de care sper ca Primăria Sibiu să țină cont astfel încât rezultatul să fie într-adevăr unul satisfăcător. În primul rând, noul bulevard trebuie să fie unul dedicat oamenilor, cu trotuare largi și atracții la tot pasul. În al doilea rând, mobilitatea alternativă trebuie să fie eficientă, cu piste de biciclete sigure care să aibă continuitate și prioritate inclusiv în sensurile giratorii. Evident, cred că oricine și-ar dori un Mihai Viteazu plin de arbori maturi și de verdeață, de spații de relaxare moderne, cu puțină poluare și trafic lejer, zona devenind astfel atractivă și pentru investitori să își deschidă aici magazine și terase sezoniere.”

Un proiect unic în Sibiu

Tudor crede că regândirea bld. Mihai Viteazu din punct de vedere al mobilității este un proiect probabil unic în viețile noastre, ce va aduce cu sine modificarea obiceiurilor oamenilor, schimbarea totală a modului de a circula, influențând inclusiv modificarea circulației pietonale a aproximativ 20.000-30.000 de oameni, atâția câți trăiesc și lucrează în zonă. Astfel că nu trebuie în nici un caz diminuată importanța etapei de proiectare, consideră acesta. „Termenul este de doar 6 luni, ceea ce, chiar dacă pare mult, este în fapt extrem de scurt pentru a regândi de la zero un bulevard cu impact semnificativ pentru întregul oraș. Toate modificările propuse trebuie să țină seamă de efectele în cascadă ce vor influența o zonă mult mai largă astfel că, după părerea mea, trebuie ținut cont și de viitoarele investiții publice necesare atât în cartierul Hipodrom dar și în Șelimbărul din apropiere”, spune Tudor Șt. Popa.
„Mihai Viteazu este cel mai important bulevard comercial aflat în cel mai mare cartier al Sibiului și este singurul din oraș ce se pretează să devină un al doilea centru de petrecere a timpului liber, după Centrul Istoric. Modernizările aflate acum în proiectare ar putea avea un impact semnificativ, pe termen scurt, mediu și lung, atât pentru persoanele care locuiesc și lucrează în această zonă, cât și pentru ceilalți cetățeni ai orașului dar și pentru turiști, cu o strategie pe măsură, de transformare a Bulevardului Mihai Viteazu într-unul de promenadă, dedicat petrecerii timpului liber”, completează acesta.

O strategie clară pentru Sibiu

Sibiul ideal pentru Tudor ar fi acela fără mașini parcate pe marginea drumului. Casele să aibă curte și garaj, blocurile să fie prevăzute cu parcări subterane, clădirile de birouri să nu mai mănânce din spațiul public pentru mașinile angajaților, iar Centrul Istoric să fie al oamenilor, fără locuri de parcare desenate pe trotuare. Sibiul ar mai avea nevoie de o strategie clară și coerentă în sensul acesta, iar noul PUG să interzică, pur și simplu, construcțiile noi fără parcări proprii suficiente, de preferat subterane.
„Un foarte bun exemplu de bună practică este parcul din Ștrand. Trec constant pe aici și de fiecare dată mă întreb de ce acest model nu a fost multiplicat în întreg orașul. Fie zi, fie seară, vezi copii ce au locul lor de joacă amenajat, adolescenți ce joacă ping-pong ori volei, tineri pe terenul de baschet, pensionari ce se relaxează sau joacă table. Fiecare își găsește locul aici și orice cartier ar merita un astfel de parc”, îmi spune Tudor.  „Orice cetățean poate aduce un plus comunității, trebuie doar să urmărească ce se întâmplă în jurul lui și să își aducă contribuția acolo unde consideră că este nevoie. Important este ca fiecare dintre noi să gândim constructiv și să ne aducem aportul în dezvoltarea armonioasă a orașului, fără a avea doar pretenții din partea Primăriei. Ca exemplu, viitorul regulament al spațiilor verzi va oferi posibilitatea asociațiilor de proprietari să își întrețină singure spațiile verzi din jurul blocurilor. Va fi un test pentru mulți dintre noi și vom afla dacă vrem și putem să lucrăm împreună pentru înfrumusețarea orașului”, concluzionează președintele AIOS.

Îngrijorări întemeiate legate de modernizarea bulevardului Mihai Viteazu

„Ne îngrijorează perspectiva îngustării trotuarelor actuale pentru a lăsa loc circulației auto, benzilor speciale pentru autobuze, pistelor de biciclete și parcărilor realizate pe ambele sensuri de mers. Oricum am calcula, cei 17,40 m. ce îi avem acum până în axul drumului în zona cea mai lată a bulevardului, duce inevitabil la îngustarea trotuarului în varianta în care vom avea pe fiecare sens de mers câte o bandă de circulație auto (3 m.), o bandă dedicată transportului în comun (3,5 m.), parcări laterale (2,5 m.), o pistă de biciclete (1,5 m.) și cel puțin o barieră de protecție -spațiu verde- între parcare și pista de biciclete ori între pista de biciclete și trotuar (1,5 m.). Adăugând cel puțin 3 m. păstrați ca spațiu verde pe axul drumului, rezultă un trotuar chiar mai mic de 4 m., ceea ce face imposibilă amenajarea corectă a spațiilor de relaxare și a teraselor sezoniere, lăsând totodată și spațiu suficient de trecere pentru pietoni.” – Tudor Șt. Popa – AIOS
 


❶ Extinderea părculețelor existente și integrarea lor în aleea de promenadă ❷ Alei de promenadă dedicate petrecerii timpului liber cu o lățime suficient de mare pentru a fi amenajate terase sezoniere și puncte de atracție ❸ Realizarea de bariere de protecție între pista de biciclete și trotuar, prin plantarea de arbori, amplasarea de bănci de relaxare, montarea stâlpilor de iluminat ❹ Pistă de biciclete ≥ 1,5 m. lățime (SURSA: Asociația pentru Înfrumusețarea Sibiului)
 

Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

FOTO: Ce mașini vor avea polițiștii din România pentru intervenții. Primele imagini au apărut deja

Cel mai nou model Dacia va fi folosit de polițiștii din România, câteva imagini cu un asemenea transport de...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect