Noul Plan de Mobilitate Urbană al Sibiului, comandat de Primăria Sibiu și pregătit pentru a intra în procesul de implementare, propune o serie de intervenții majore, investiții pe care primăria să le facă în traficul orașului pentru a îmbunătăți circulația, viteza cu care se circulă și timpul petrecut în autoturisme și autobuze. Una dintre măsurile propuse este construirea unor pasaje subterane care să subtraverseze cele mai aglomerate intersecții din oraș sau barierele existente (calea ferată). Chiar dacă prețul lor este unul mare, acesta poate fi susținut din bugetul local și din finanțări europene sau naționale.
Pasajul Piața Unirii – Șos. Alba Iulia
Cea mai importantă subtraversare propusă, din punct de vedere al impactului asupra traficului, este cea care ar trebui să lege bulevardul Vasile Milea de Șoseaua Alba Iulia. Este vorba despre o străpungere care ar urma să beneficieze de diferențele de nivel de pe traseu, în zona străzii Andrei Șaguna, astfel încât panta de intrare și ieșire să fie redusă. Este probabil cea mai îndrăzneață și necesară invetiție a Sibiului pentru următorul deceniu.
Conform propunerii, pasajul subteran va avea 4 benzi rutiere, câte două pe sens. Spațiul de la suprafață va fi destinat în special transportului nemotorizat, pietoni, pista de biciclete, la care se adaugă trasnportul în comun și cel pentru riverani. Prin acest proiect se îmbunătățește traficul pe axa sud – vest, se reduc emisiile poluante, se creează spațiu destinat pietonilor și bicicletelor, spațiu verde. Străzile Banatului și Victoriei vor putea fi reconfigurate cu un trafic mult mai redus.
Lungimea propusă a pasajului este de 550 m, cu 4 benzi. Valoarea estimată este de 16,09 milioane de euro.
Citește despre toate propunerile din Planul de Mobilitate Urbană actualizat: piste de biciclete, străzi pietonale, coridoare Tursib
Pasaj rutier subteran G-ral Vasile Milea – Rahovei – Semaforului
Este al doilea ca importanță pentru trafic, dar la fel de bine ar putea fi considerat cel mai important, ca urmare a valorilor de trafic. Consultanții au măsurat un trafic mediu de 16.800 de vehicule zilnic, la intrarea în oraș, dinspre Șelimbăr. Adică 30% din traficul de intrare în Sibiu. Un pasaj care să elimine așteptarea la semafor va reduce substanțial timpul de deplasare, emisiile poluante în zonă și va contribui la o deplasare mai fluentă și pe cealaltă direcție, Semaforului – Rahovei.
„Proiectul are ca scop fluidizarea circulatiei pe directia nord-sud, pe artera rutiera principala, decongestionând astfel traficul pe direcția nord-Sud, între Șelimbăr – centrul municipiului – zona Indusitrala Vest, dar și fluidizarea traficului dinspre cartierul Hipodrom/ cartierul Arhitectilor către zona industriala Est/Gară/cartierul Vasile Aron”, se arată în documentul consultanților.
La suprafață traficul poate fi reorganizat inclusiv prin crearea de benzi pentru biciclete, pietoni și transport în comun. Se vor menține două benzi pentru viraj la dreapta și una pentru stânga și înainte. Și în sens invers sunt propuse două benzi pentru viraj la dreapta, dinspre V. Milea, și una spre stânga, spre Semaforului.
Lungimea pasajului va fi de 350 m, iar valoarea investiției se ridică la 10,9 milioane de euro.
Pasaj rutier subteran H. Oberth- bdul. C. Coposu
Acesta este al treilea pasaj din zona centrală a Sibiului propus de consultanți, acesta urmând să asigure o îmbunătățire a traficului pe ambele direcții, atât pe inelul propus care include str. Bâlea – Constituției, cât și pe direcția C. Coposu – Gușterița.
„Amplasamentul proiectului se află la intersecția unora dintre cele mai importante artere ale rețelei municipale Sibiu, artere de categoria a II-a, cu doua benzi pe sens de deplasare. Aceste artere deservesc multiple linii de transport in comun. De-a lungul acestor străzi se regăsesc multiple instituții publice, iar in proximitatea lor se afla importante centre comerciale”, subliniază PMUD. De asemenea, se evidențiază și faptul că bulevardul C. Coposu este principala cale de acces pentru locuitorii cartierelor Gusterița, Lazaret sau Lupeni, adică aproximativ 20.000 de locuitori (10% din populația municipiului).
Toate valorile de trafic (timp de tranzit, emisii poluante, consumd e cobustibil, lungimea cozilor în intersecție) vor fi îmbunătățite semnificativ.
Pasajul este propus cu două benzi, câte una pe sens, și cu un trafic redistribuit la suprafață, în care ar putea fi inclus și o buclă de tip olandez pentru biciclete.
Lungimea pasajului va fi de 365 metri, iar costul a fost calculat la 11,75 milioane euro.
Alte pasaje rutiere propuse
Pasaj O. Goga – Școala de Înot – N. Olahus
Este un proiect mai amplu, inițiat deja de Consiliul Județean, care are ca scop eliberarea zone de suprafață dintre noul Stadion Municipal și Sala Transilvania, cu acces către o viitoare parcare subterană. PMUD propune crearea unui spațiu public pietonal Piața N. Olahus, care să fie disponibil pentru spectatorii celor două spații de sport, conectat direct și cu parcul Sub Arini. Pasajul va avea 308 metri, dar face parte dintr-un proiect mai amplu, pentru regenerarea urbană la suprafață, cu un coridor de mobilitate de 400 metri și o suprafață de 4.150 mp. Prețul estimat este de 15,65 milioane de euro.
Pasaj subteran Tractorului – Câmpului
Parte din proiectul unui coridor de mobilitate de 2,4 km, în cartierul Terezian, pasajul urmează să asigure o mai bună legătură rutieră, în zona căii ferate, și să permită conectarea pistelor de biciclete din cartier de restul orașului. Pasajul va avea 200 metri și va costa 4,35 milioane euro.
Pasaj subteran Țiglarilor
De asemenea, este parte a unui coridor de mobilitate propus de consultanți și va subtraversa calea ferată, contribuind la îmbunătățirea traficului și reducerea timpului de așteptare la barieră. Cu o lungime de 200 metri și un preț de 4,35 milioane de euro, pasajul va putea fi finanțat din bugetul local.