7.4 C
Sibiu
miercuri, noiembrie 12, 2025

Tineri afaceriști sibieni în top Forbes: Marea provocare a unei afaceri este să găsești primul client

Cele mai citite

Steve Jobs, unul dintre miliardarii lumii și un deschizător de drumuri în IT, spunea: „Timpul tău e limitat, așa că nu-l irosi trăind viața altcuiva. (…) Nu lăsa opiniile celorlalți să-ți înăbușe propria voce. Și cel mai important: ai curaj să-ți urmezi inima și intuiția. Restul e mai puțin important”. Sibienii Mircea Căpățână, Ioana și Radu Hasan au înțeles și au reușit. Au intrat în afaceri direct de pe băncile facultății și au construit în 7 ani o companie care a ajuns la cifra de afaceri de aproape 400.000 de euro și o echipă de 20 de oameni. Cei trei au conceput un program de facturare care din 2008 este lider de piață în România fiind adoptat de peste 20.000 de firme. Sunt prezenți și într-o ediție specială a revistei Forbes din 2013, într-un top 30 al tinerilor afaceriști de succes. De la ei putem și avem ce învăța…

În ultimul timp auzim din ce în ce mai des despre tineri afaceriști de succes. Au un vis, o idee, cu care sunt pregătiți să plece la drum și să pornească o afacere. Reușesc și succesul lor este o confirmare pentru ei și inspirație pentru ceilalți. Sibiul are astfel de tineri. Nu mai puțin de 5 dintre ei au apărut într-un top 30 al revistei Forbes, cu tineri de succes de până în 30 de ani. Restul își dezvoltă inovativ afacerea an de an. Ei sunt cei care ar putea să ne dezvăluie câteva dintre secretele succesului. Ei sunt concretul din îndoiala oricărui început. Mircea Căpăţînă a reușit, alături de Ioana și Radu Hasan, să găsească echilibrul în afaceri. Ei dețin o firmă de IT. Împreună au reușit să creeze unul dintre cele mai vândute programe de facturare din România. Când au făcut primii pași, în 2006, erau abia ridicați de pe băncile facultății sau încă studenți, în cazul Ioanei. Au început cu 700 lei, bani necesari pentru înregistrarea firmei. „Părinții noștri lucrau fie la stat fie la foste companii de stat. Doar mama lui Radu a mai avut inițiative antreprenoriale, cu un soft de contabilitate care a ajuns chiar de succes în Sibiu cu ceva ani în urmă. Nu ne-au susținut moral, ba chiar din contră, ne îndemnau să ne angajăm, însă ne-au mai ajutat o vreme, așa, ca pe studenți, până am început să câștigăm ceva, iar părinții lui Radu ne-au pus la dispoziție parte din casa lor, unde avem și acum sediul principal”. Cei trei prieteni însă, știau ce vor și erau pregătiți. „Am știut că voi avea un drum care nu va fi ușor, dar care va fi așa cum îmi doresc și care va scoate tot ce este mai bun din mine. În facultate lucrurile s-au concretizat și imediat după anul 5 am intrat în lumea antreprenoriatului împreună cu prietenii mei apropiați,  Ioana și Radu Hasan. Împărtășim un vis comun: să facem lucruri care contează, schimbând ceva în lume, și să avem libertatea de a trăi după propriile noastre crezuri.” Au început cu deschiderea firmei, dar s-au lovit și de prima problemă, care a creat și primul sfat. „Primul pas a fost să ne deschidem firma, lucru pe care nu îl recomand. La început, focusul trebuie să fie total concentrat pe găsirea primului client. Orice altceva este secundar.” S-au poziționat ca agenție de web design în Sibiu, având și câțiva clienți din afara țării. Orice început te sperie și poți avea îndoieli, însă Mircea spune că dacă îți dorești suficient de mult un lucru, ai o singură opțiune: să-l obții. Experiența l-a învățat că întâi te hotărăști, apoi te mobilizezi, după care te dedici total. Așa uiți de temeri și de tot. „Ca atunci când te îndrăgostești”, spune el. 

Publicitate

Documentare, nu presupuneri

Cazul celor 3 tineri afaceriști este unul de succes, conturându-se ușor și sigur. Au ridicat o afacere bazându-se doar pe forțele proprii, au învățat din greșeli și s-au dezvoltat profesional, dar și personal. Acum pot vorbi despre secretele reușitei în afaceri: „Înainte de a porni o afacere, este primordial ca tinerii afaceriști să înțeleagă bine contextul în care se va desfășura afacerea: cine este clientul și care sunt nevoile sale, dimensiunea pieței și trendurile din aceasta, competiția, modelul de business etc. Poate părea evident, însă de cele mai multe ori acestea nu sunt cunoscute suficient de bine. Și să nu fie presupuneri. Dacă te bazezi mai mult pe ce știi și mai puțin pe ce presupui, poți lua cele mai bune decizii. De asemenea, echipa este esențială. Când construiești ceva de la zero, colegii sunt pietrele de la temelie.” Din experiența lor, Mircea spune că tinerii pot face greșeli atunci când încep o afacere. Presupunerea, în mare parte, este „mama tuturor eșecurilor”. Apoi lipsa de focus și iluzia că poți avea succes cu mai multe proiecte, cum ar fi, de exemplu, o afacere plus un job. Și nu în ultimul rând, necunoașterea nevoilor clientului. ”Baza oricărei afaceri trebuie să fie obsesia de a înțelege pe deplin nevoia clienților, pentru că o afacere asta înseamnă, de fapt: rezolvarea unei nevoi”, spune Mircea. În afaceri nu ești ferit de incertitudini. Așa cum te ridici, poți foarte bine să și cazi. Însă există două cuvinte cheie de care trebuie să fim conștienți. Viteza și schimbarea. Mircea spune că este vital pentru afaceriști să fie mereu conectați la realitatea curentă, la trendurile economice și sociale, să înțeleagă în permanență contextul global și să se adapteze cât mai repede la nou. Asta te poate feri de eșec. „Deși greu, antreprenoriatul este un drum presărat cu comori. A clădi ceva din nimic, a schimba cu ceva în bine viața clienților, a crea locuri de muncă pentru oameni care cresc alături de tine sunt lucruri care îți dau o satisfacție extraordinară. Acestea nu se câștigă ușor și nu se măsoară în bani. Banii sunt și ei importanți, însă eu cred că viața înseamnă mult mai mult ceea ce ești decât de ceea ce ai. Sfatul meu este să nu lăsați frica de eșec să vă oprească de la a vă urma visul, iar în același timp cred că, dacă pornești în afaceri doar cu gândul banilor, ai mari șanse să ajungi să faci fie ceva la care nu te pricepi, fie ceva care nu îți place, și atunci totul poate deveni un chin”. Astăzi, ridicarea unei afaceri din nimic, presupune multă muncă și foarte puțină șansă. De aceea, sacrificiile sunt mari. Să fii om de afaceri devine un mod de viață și nu un job. Nu oricine poate să-i facă față. „Ești antreprenor zi și noapte și, când  e nevoie, și în concedii și de sărbători. Ai parte de nopți albe. Nu poți pleca de la birou și să ai liniste acasă. Nici când ai succes nu ai cu adevărat liniște. A pleca de la birou și a lăsa totul în urmă este un lux, de care oamenii de afaceri nu se pot bucura. La fel e și cu siguranța zilei de mâine”. Mircea mai spune că, pentru a reuși, trebuie multă muncă, iar dacă te întâlnești cu șansa… bucură-te de ea.

 

 Casetă

 

Alături de Mircea Căpățână, Ioana și Radu Hasan, în topul 30 tineri de succes, făcut la începutul lui 2013 de revista Forbes, se află și sibienii Radu Coţofană şi Casiana Stoica. Ei au o afacere de succes ce constă într-un mix de servicii sportive şi recreative destinat întregii familii.  

 

 

Publicitate
spot_img
Cick
Ultimele știri

Unde s-a ajuns: ANAF va cere sechestru pe vila în care locuiesc Klaus și Carmen Iohannis

ANAF va începe luni, în instanță, acțiunea de recuperare a banilor datorați de soții Klaus și Carmen Iohannis pentru...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect