Expoziția „Goya și Dali, blestemul războiului”, colecția George Șerban, aduce în premieră la Sibiu lucrări de grafică realizate de Goya din seriile „Tauromahia”, „Dezastrele războiului” și „Capriicile”. Una dintre cele mai cunoscute lucrări din seria „Capriciilor” este și „Somnul rațiunii naște monștri”.
„În anul 1793, Goya surzește. Este o lovitură grea pentru el, un om fără o viață intelectuală în care să se refugieze. Complexele determinate de boala lui, izolarea parțială față de lume și frustrările generate, îi ascut sau deschid alte posibilități de percepție și Goya se schimbă radical, ca artist. În același an, el execută unsprezece picturi pentru Academia San Fernando, în care dă frâu liber capriciului și invenției, ilustrându-și suferința și gândurile mortuare. Aceste tablouri din 1793 sunt departe de feeria serbărilor galante; de fapt, par niște serbări infernale. Acum apar măștile de o mare violență expresivă, măști care încep să devină adevărata fizionomie a personajelor”, explică dr. Alexandru Chituță, curatorule expoziției.
Într-un comentariu despre „Capricii”, Goya spunea că lumea este o mascaradă, oamenii încercând prin voce, veșminte, chipuri, să apară diferiți de ceea ce sunt în realitate.
„Artistul a valorificat în „Capricii” toate cunoștințele sale care l-au format: superstiții, basme, demoni și strigoi din folclorul aragonez, cât și recuzita vrăjitorească și demonică. Există o întreagă figurație demonică: Maetrul Leonard, patronul sabaturilor, căruia vrăjitoarele îi oferă copii drept ofrandă; Asmodeu, diavolul șchiop, combinator de matrimonii burlești; măgarul, simbol al prostiei și al freneziei; pisica, complicea diavolului; fluturele e și el o mască a diavolului; cucuveaua, crainica morții; liliacul, „musca diavolului”, simbol al crepusculului și al misterului și participant la sabaturi; papagalul, simbol al retorismului găunos, dar și pasăre malefică. Unele „Capricii” sunt ilustrarea unor proverbe. Există și elemente de cultură tradițională spaniolă, dar și metafore greu de descifrat, al căror înțeles îl cunoaște poate doar autorul”, a mai spus dr, Chituță.
Potrivit acestuia, „Capriciile” ar putea fi o satiră a epocii lui Carol al IV-lea, dar geniul lui Goya a ridicat aceste opere dincolo de înțelegerea limitată.
Expoziția va fi vernisată vineri, 24 iunie, la ora 12, la Palatul „Brukenthal” din Piața Mare nr. 4.