Creatorii populari și iubitorii muzicii rock își vor da întâlnire, la mijlocul lunii august, în Muzeul din Dumbrava Sibiului. Instituția a decis să reunească, în același timp și loc, meșteșugul tradițional cu muzica rock. ASTRA Rock Festival și Târgul Creatorilor Populari vor avea loc între 12-14 august.
ASTRA Rock Festival reprezintă pentru Muzeul ASTRA o nouă provocare pentru valorizarea patrimoniului material, dar mai ales imaterial prezent în instituție. Intenția creării unui nou festival, marcă a Muzeului ASTRA, a pornit în contextul modernizării scenei de pe lacul din Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului. Vorbim despre o nouă infrastrucutură care va deveni funcțională în următorii ani și va genera un nou capitol în dezvoltarea ofertei culurale unice, ca și concept, în România. „Festivalul va fi momentul în care meșterii tradiționali și iubitorii muzicii rock vor fi prezenți în premieră în același cadru. Vin în jur de 200 de meșteri populari din toată România, cu tot cu produsele lor realizate în stil arhaic, cu unelte specifice și cu materiale din zona lor de proveniență. De asemenea, Muzeul ASTRA va deveni astfel o scenă interactivă, în care vizitatorii vor (re)cunoaște atelierele meșteșugărești tradiționale, în așteptarea unor prestații live a artiștilor preferați din festival”, explică reprezentanții Muzeului ASTRA.
Concertele vor avea loc după ora 19, pe scena de pe lacul din Muzeul în aer liber din Dumbrava Sibiului.
În schimb, Târgul Creatorilor Populari se organizează în Muzeul ASTRA încă din 1983. În ultimii ani, CNM ASTRA a constatat scăderea numărului de meșteri, dar și veniturile încasate de aceștia. Contextul este unul faborabil, Pactul Verde European, SDGs, curentul biodegradabilității care impune un anumit comportament, garantarea materialelor foloste dar și utilitatea produsului meșteșugăresc poate și va deschide noi oportunități de desfacere a produselor. Rolul specialiștilor de la Muzeul ASTRA va fi de a curatoria atelierul și produsul meșetșugăresc și de a genera o rețea de comunicare dintre meșter și noua categorie de public. Practic, festivalul se adresează și unei noi categorii de public, oferindu-le informația la firul ierbii, prin demonstrațiile care vor fi realizate și curatoriate de echipa meșter, muzeograf, restaurator, după cum motivează organizatorii.
„În momentul de față, vârsta meșterilor este destul de înantată, iar asigurarea viitorului meșteșugurilor care până la urmă definesc valorile identitare dar și pot dezvolta activități specifice turismului cultural depinde de noi, instituțiile de cultură depozitare de informații de platforme culturale și de modul de comunicare și mediere al acestor valori. Încercăm să conextualizăm târgul de altădată, un spațiu al valorilor și al satisfacerii nevoilor, să conștientizăm comunitatea de importanța produselor meșteșugărești, de dezvoltarea produselor culturale locale, de efectele economice imediate generate pe termen mediu și de rolul educației pentru cultură”, a declarat Ciprian Ștefan, manager general al Muzeului ASTRA.
Participanții la târg vor fi aranjați pe circuitul principal de vizitare, în partea dreaptă a Muzeului, iar atelierele deschise publicului vor fi inserate pe traseu.
„În acest fel, reliefăm frumusețea ruralității de altă dată, tiparul gospodăriilor, al meșteșugurilor și al ocupațiilor, dar și utilitatea contemporană a produselor atât pentru persoanele fizice, dar și pentru sectorul privat (HORECA & corporate). Astfel dezvoltăm o nouă rețea cultural – creativă, dedicată meșterilor populari din România”, mai transmit reprezentanții ASTRA.
Aceștia mai spun că meșteșugurile din România au nevoie de viitor, meșterii populari au nevoie de recunoaștere și de stabilitate, iar tinerii care vor dori să se dezvolte și să dezvolte o afacere în acest domeniu trebuie să fie convinși că li se va asigura un viitor.
Evenimentul va reuni peste 300 de artiști, muzicieni și meșteri tradiționali.
Maraton gastronomic susținut de directorii de muzee din România
Circuitul de vizitare al ofertelor culturale din festival se va opri la Târgul de Țară, unde va avea loc un maraton gastronomic susținut de directorii de muzee din România. Aceștia vor găti rețete de sezon, dar vor promova și instituțiile pe care le reprezintă și cum contribuie la diversificarea paletei de servicii culturale în zona lor.
Potrivit organizatorilor, vor participa muzee din Maramureș, Moldova, Muntenia, Crișana, Oltenia, Banat și Transilvania.
Maratonul se va desfășura în perioada 12-14 august, în intervalul orar 10-15, până la epuizarea porțiilor.
În plus, oferta educațională va completa programul, în poiana din proximitatea Târgului de țară, unde vor fi organizate ateliere educaționale pentru toate categoriile de vârstă. Un reper va fi prezența lui Komakiza Bezerița, un personaj care va amenaja un atelier de fierărit ca-n vârf de munte.