Centura de Sud a Sibiului – VOSS îi scoate din sărite pe sibienii afectaţi de traseu. Peste 100 de sibieni s-au plâns astăzi consultanţilor şi proiectanţilor viitoarei centurii rutiere a Sibiului, în cadrul dezbaterii organizate pentru municipiul Sibiu. Unii şi-au pierdut răbdarea şi, din cauza lipsei de comunicare din partea celor implicaţi în proiect şi a informaţiilor imprecise furnizate, au răbufnit de-a dreptul la adresa celor care au venit să le explice stadiul documentaţiei pentru cea mai importantă investiţie de după 2000 în judeţ.
Majoritatea celor prezenţi în Sala de consiliu a Primăriei Sibiu au spus apăsat, cu voce tare că, în urma soluţiilor propuse de proiectanţi şi consultanţi, îşi vor pierde liniştea, confortul, multe din casele şi investiţiile făcute în terenuri fiind accesate prin credite bancare, cu multă sudoare şi muncă. Iar pentru că exproprierile în bani prevăzute de legislaţie vor fi aproape minime, ei vor rămâne cu mari pierderi financiare. Din păcate, nici legislaţia nu este de partea lor, primând interesul naţional.
Dispută de la egal la egal, dar pe argumente
Mai mult, cei mai afectaţi dintre sibieni au venit cu înregistrări a zgomotelor produse de autostrada care ocoleşte acum Sibiul, pentru a exemplifica disconfortul la care vor fi supuşi permanent cei care vor locui lângă viitoarea centură de sud a Sibiului. Din acest punct de vedere, au părut extrem de bine informaţi, contracarând datele furnizate de specialiştii în domeniu, mai ales pe problemele de mediu.
Din cauză că situaţiile au semănat foarte mult, zeci de sibieni s-au coalizat vocal împotriva responsabililor proiectului, cerând lămuri. Replica specialiştilor a venit în măsură în care erau supuşi tirului întrebărilor, astfel că unele răspunsuri au părut neavenite şi deplasate, moment numai bun de speculații pentru sibienii ajunşi la limita răbdării. Mulţi dintre sibieni s-au plâns că până acum nu au fost băgaţi în seamă de autorităţile locale, neprimind răspunsuri la sesizările făcute pe această temă. Mai mult, proiectanţii şi consultanţii au fost criticaţi de oameni că sprijină interesele primăriilor locale în detrimentul locuitorilor din comunele respective, adică cele care se află pe traseul centurii.
Primarul Sibiului şi preşedintele CJ nu au vrut să dea ochii cu sibienii exasperaţi
Inexplicanbil este şi faptul că autorităţilor locale din municipiul Sibiu şi Consiliul Judeţean, în speţă primarul Astrid Fodor şi preşedintele Consiliului Judeţean Sibiu, Daniela Cîmpean, au ignorat total dezbaterea, trimiţând oameni din eşalonul doi sau trei, pentru a nu da ochii cu sibienii ajunşi la limita răbdării. Ce-i drept, cei care au venit din partea Primăriei Sibiu şi a Consiliului Judeţean sunt specialişti care cunosc proiectul, dar, din păcate, aceştia au preferat să lase consultanţa şi proiectanţii în faţa valului de proteste verbale şi multe ori extrem de documentate ale sibienilor. Lipsa de reacţie a celor două instituţii, în speţă conducerile Primăriei Sibiu şi Consiliul Judeţean, a dat senzaţia că se ascund, fiind şi aşa sub presiunea pusă de sibieni care au semnat petiţia împotriva centurii de sud a Sibiului și care a strâns deja în județ peste de 1.000 de semnături împotrivă.
Practic, sibienii i-au acuzat pe responsabilii proiectului că nu au fost la faţa locului să vadă toate casele şi terenurile ce vor fi afectate şi că au realizat variantele de traseu din birou sau pe baza extraselor de carte funciară. Au existat şi voci din sală care au spus că această dezbatere este una inutilă, deoarece cei în măsură să facă proiectul tehnic al investiţiei şi chiar primarii şi Consiliul Judeţean nu vor ţine cont de problemele şi propunerile sibienilor afectaţi şi că vor face tot posibilul să treacă cât mai repede peste faza de realizare a documentaţiei.
Trebuie menţionat că la dezbaterea de la Primăria Sibiu au participat şi locuitori din Răşinari sau Şelimbăr, nemulţumiţi şi frustraţi de-a dreptul după dezbaterile de zilele trecute, deoarece nu au primit răspunsurile sau lămuririle necesare. Aceştia au continuat disputele şi la Primăria Sibiu, venind cu contra-argumente la prezentările făcute de consultanţi şi proiectanţi.
În replică, responsabilii proiectului au prezentat în detaliu datele proiectului sub toate aspectele, uneori exagerând cu detalii care nu îşi aveau locul sau insistând asupra unor aspecte care nu au legătură în niciun fel cu impactul asupra proprietăţilor oamenilor. De exemplu, au spus că factorii de mediu nu vor fi afectaţi, că vor fi montate panouri fonoabsorbante, dar nu au dat datele privind numărul de decibeli care ar trebui să fie suportat de către oamenii care locuiesc în apropierea viitoarei centuri.
Trebuie menţionat că vor fi afectate peste 900 de proprietăţi ale sibienilor. Mulţi dintre sibieni contestatari sunt specialişti în domeniu şi au venit cu puncte de vedere documentate. Aceştia au venit pregătiţi, cu temele făcute, în sensul că s-au interesat ei asupra factorilor de mediu, argumentând că numărul maxim de decibeli admişi în preajma autostrăzii în mod constant nu trebuie să depășească 55 de decibeli în acest caz. De asemenea, un alt aspect semnalat a fost și acela al afectării pânzei pânzei freatice de apă în urma forajelor ce vor fi executate pe traseul ce urmează a fi stabilit.
Apogeul dezbaterii s-a produs imediat după prezentarea specialiştilor angajaţi de autorităţile locale pentru acest proiect. Trebuie spus că prezentarea a fost una lungă, anevoioasă, care a ţinut aproape 30 de minute, şi i-a adus la limita suportabilităţii pe oamenii din sală. Practic, sătui să asculte datele prezentate pe ecranele de TV din sală, sibienii au întrerupt prezentarea şi s-au apropiat cât mai mult de consultanţă şi proiectantţi pentru a cere socoteală şi informaţii cât mai precise. Fiecare s-a interesat din zona lui, de la modul pe unde va trece traseul şi până în ce măsură îi va fi afectată starea de confort. Mulţi dintre aceştia nu vor să se mai repete probleme care au apărut în urmă cu mai bine de 20 de ani, atunci când au început lucrările la centura ocolitoare a Sibiului. De altfel, au fost în sală şi oameni neutri, dar care s-au plâns de disconfortul creat acum de autostradă, mai ales pentru locuitorii din zona Guşteriţa.
Detalii tehnice
Şedințele de dezbatere publică pentru proiectul de plan și raportul de mediu elaborate pentru „Planul Urbanistic Zonal – Construire Varianta Ocolitoare Sibiu Sud” au fost organizate în ultimele 10 zile în comunele Șura Mică, Cristian, Poplaca, Rășinari, Cisnădie, Șelimbăr şi astăzi la Sibiu, etapa finală. Totodată, toată docuzmentaţia şi stadiul ei pot fi consultate pe site-ul cjsibiu.ro al instituţiei judeţului, în speţă Consiliul Judeţean.
Potrivit Consiliului Judeţean şi memoriului investiţiei, traseul pleacă de lângă nodului rutier la autostradă Şura Mică – DN 7H, parcurge o zonă cu terenuri agricole suprapus peste un drum de exploatare existent, intersectează E 81 (între Cristian şi Sibiu), apoi continuă cu o zonă cu terenuri agricole, peste Râul Cibin şi Calea Ferată, intersectează DJ 106R Sibiu – Poplaca, ocoleşte Rezervaţia Naturală Dumbrava, intersectează drumurile judeţene 106A Sibiu-Răşinari, 106D Sibiu – Cisnădioara şi 106C Sibiu-Cisnădie, revine într-o zonă de terenuri agricole, paralel cu Râul Seviş, pe care îl traversează spre lacurile Şopa, situate pe teritoriul comunei Şelimbăr, continuă spre E 68, pe care-l intersectează în apropierea nodului rutier de autostradă din comuna Şelimbăr. Se estimează că traficul zilnic mediu va fi de 24.000 de maşini, pe ambele sensuri.