Veniturile realizate de persoanele fizice a căror provenienţă nu poate fi dovedită urmează să fie impozitate cu 70% începând cu 1 iulie 2024.
Propunerea se află în proiectul de lege privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.
„Începând cu data de 1 iulie 2024, se propune modificarea cotei de impozit pentru veniturile realizate de persoanele fizice a căror provenienţă nu poate fi dovedită, prin introducerea unei cote de 70% aceasta având ca scop creşterea conformării voluntare a contribuabililor, cu implicaţii favorabile asupra creşterii încasărilor bugetare.
Până la data intrării în vigoare a noilor prevederi, se oferă o fereastră de oportunitate contribuabililor în vederea conformării, respectiv să-şi declare veniturile şi să-şi plătească obligaţiile fiscale aferente acestora, evitând riscul încadrării acestora în categoria de risc fiscal şi a declanşării unor verificări a situaţiei fiscale personale, cu consecinţa impunerii cu noua cotă de impozitare şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente.
Efectul disuasiv al amenzilor contravenţionale instituie în timp o disciplină operaţională şi stimulează într-o mare măsură conformarea contribuabililor, motiv pentru care se impune eliminarea posibilităţii de achitare a jumătate din minimumul amenzii precum şi o actualizare a sancţiunilor contravenţionale prevăzute de actele normative care reglementează măsuri fiscale, financiar-contabile şi de disciplină financiară”, se spune în expunerea de motive a documentului menţionat.
De asemenea, în vederea reducerii evaziunii fiscale, trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri urmează a fi asigurată prin instituirea Sistemului naţional RO e-Sigiliu.
„Se propune instituirea Sistemului naţional RO e-Sigiliu în vederea asigurării respectării trasabilităţii transporturilor rutiere de bunuri pe teritoriul României.
Sistemul naţional RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unor dispozitive electronice şi a unei aplicaţii informatice care permite autorităţilor competente determinarea potenţialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent dacă acestea sunt aflate în tranzit sau au ca destinaţie finală un operator economic de pe teritoriul naţional”, potrivit documentului.