În ședința Colegiul Prefectural de astăzi a fost analizată o informare privind controalele realizate de Direcția Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Sibiu, Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Sibiu și Direcția de Sănătate Publică Sibiu, în luna decembrie 2023.
Controalele au fost mixte și au avut ca obiectiv verificarea modului de producție, prelucrare, depozitare, transport și comercializare a produselor alimentare de origine animală și nonanimală specifice sărbătorilor de iarnă, în unitățile de alimentație publică, piețe agroalimentare, târguri de animale, patiserii, cofetării și unități turistice din județul Sibiu.
Medicii sanitar-veterinari la control
Potrivit directorului adjunct al DSVSA Sibiu, Flavius Flucuș, în perioada 28.11.2023-8.01.2024 au fost verificate de către inspectorii D.S.V.S.A. Sibiu 10 hipermarketuri, 25 magazine alimentare, 4 depozite alimentare, 5 abatoare, 1 unitate procesare lapte, 16 carmangerii, 3 piețe agroalimentare / Târg de Crăciun, 6 unități panificație, 34 de unități de alimentație publică, 2 centre ambalare ouă și 21 laboratoare de cofetărie-patiserie și 13 pensiuni turistice.
În urma efectuării acestor verificări au fost aplicate un număr de 23 de sancțiuni contravenționale, în valoare totală de 320.000 lei și 12 avertismente.
DSP în alertă
Raportul Direcției de Sănătate Publică a fost prezentat de Șpetcu Dragoș. Serviciul Control în Sănătate Publică a efectuat un număr de 72 de controale și 1 recontrol. S-au aplicat 17 sancțiuni contravenționale, respectiv 17 avertismente.
Acțiunile de control au vizat unități cu profil comerț alimentar și alimentație publică, producție ( 21 de unități dintre care 12 unități cu profil comerț, 8 unități alimentație publică și 1 patiserie), unități de cazare (6 unități de cazare respectiv 2 hoteluri și 4 pensiuni) și unități din incinta Târgului de Crăciun din Piața Mare. S-au efectuat 45 controale la Târgul de Crăciun din municipiul Sibiu respectiv 22 căsuțe cu profil comerț și 23 căsuțe cu profil alimentație publică. În acest sens, s-au aplicat 17 sancțiuni contravenționale. Totodată, 17 avertismente s-au dat pentru următoarele deficiențe:
- lipsa ritmicității efectuării controlului medical periodic al personalului care lucrează în sectorul alimentar și unități de cazare;
- nerespectarea cerinţelor generale şi specifice prevăzute de normele legale în vigoare privind conformitatea produselor, în vederea asigurării protecţiei sănătăţii publice în unitățile cu profil comerț alimentar și neefectuarea cursurilor de instruire privind însușirea noțiunilor fundamentale de igienă pentru tot personalul angajat în unitățile cu profil comerț alimentar, alimentație publică și unități de cazare.
Protecția Consumatorilor
La deschiderea Târgului de Crăciun, comisarii din cadrul CJPC Sibiu au desfășurat 110 acțiuni de consiliere a operatorilor economici, comercianți și producători de produse specifice sărbătorilor de iarnă.
În perioada 1.12.2023-31.12.2023, s-au efectuat controale la 162 operatori economici: magazine alimentare și nealimentare, supermarketuri, hipermarket-uri, târguri specifice, piete agroalimentare și unități turistice din judetul Sibiu.
La 125 operatori economici, au fost găsite abateri de la legislația protectiei consumatorilor. S-au controlat 11250 kg de produse, dintre care s-au gasit 1839 kg de produse cu abateri. Pentru abaterile constatate la produse si servicii oferite consumatorilor, s-au întocmit 125 procese verbale cu sancțiuni contravenționale, dintre care: 82 amenzi contravenționale în valoare totală de 679.000 lei și 45 avertismente.
Principalele abateri constatate la calitatea produselor alimentare comercializate au fost:
- carne proaspătă de porc fără informații privind data limită de consum, condiții de păstrare necorespunzătoare;
- nerespectarea condițiilor de păstrare la preparate din carne specifice sărbătorilor;
- etichetare incompletă privind identificarea produselor din carne aflate la comercializare, lipsa datelor de producător, a ingredientelor cu efect alergene, precum și a condițiilor de depozitare si păstrare;
- lipsa afișare preț /unitatea de măsură, la produsele comercializate la bucată sau Lipsa traducere în limba română a mențiunilor de pe etichetă sau ambalaj, la produse din import sau achiziții intracomunitare.
La produsele de patiserie si cofetărie, neregulile au vizat:
- lipsă menționare data de expirare, ingrediente alergene, precum și condiții și temperatura de depozitare improprii la produse;
- informații greu lizibile a mențiunilor inscripționate pe etichetele produsului cozonac cu diverse umpluturi;
- produse de patiserie tradițională cu lipsa informare completă, corectă și precisă;
- tăvi de coacere neigienizate corespunzător.
În mare, aceleași nereguli au fost descoperite și la produsele din ciocolată sau pe bază de cacao.
La verificarea condițiilor de cazare în unitățile de primiri turistice ale județul Sibiu s-au constatat deficiente privind dotări incomplete conform categoriei de clasificare turistică (lipsa saltelelor de protecție la paturi, lipsa mapelor de prezentare și informare a turiștilor privind serviciile suplimentare oferite de unitățile de cazare); condiții de igienă necorespunzătoare în băi (depuneri de calcar; suprafețe cu mucegai prosoape și lenjerii cu grad ridicat de uzură) și lipsa mesajului Pro Natura în băi.
În urma controalelor efectuate au fost dispuse măsuri: oprire definitivă de la comercializare a produselor periculoase și neconforme în cantitate 380 kg, în valoare de 10.250 lei și oprirea temporară de la comercializare până la remedierea deficiențelor constatate pentru 1459 kg produse alimentare și 380 bucăți produse nealimentare neconforme, în valoare totală de 46.350 lei.