Sibienii interesați de domeniul vânzărilor, îndeosebi pe Internet, au avut posibilitatea să participe în această săptămână, marți, 3 februarie, la seminarul gratuit Jocul Vânzării Online. În cadrul acestui eveniment pe care îl desfășoară în orașe din întreaga țară, trainerul clujean, Ciprian Șoleriu, îi familiarizează pe potențialii vânzători cu strategiile prin care se poate construi o comunitate online și le recomandă diverse tehnici care să sporească cifra de afaceri a firmei. Ciprian Șoleriu a acceptat să prezinte câteva dintre modalitățile prin care poți vinde eficient pe Internet și în cadrul unui interviu acordat pentru cititorii ziarului Sibiu 100%.
Susţineţi că îi învăţaţi pe oameni marketing şi psihologie, pentru a-şi spori vânzările. Are nevoie vânzătorul din era digitală să deţină cunoştinţe din aceste două domenii?
Da, fără îndoială, orice vânzător are nevoie să înţeleagă clientul din faţa lui (psihologie), dar şi să ştie să îşi promoveze produsele (marketing).Websiteul este de fapt o extensie a echipei de vânzare a oricărei firme. O echipă care nu doarme niciodată şi nu îşi ia concediu. Websiteul poate să ajute o tranzacţie dacă e făcut corect, cu gândul la vizitator sau poate să încurce o tranzacţie, dacă e opac, complicat sau doar ca să arate bine, fără să ţină cont de nevoile vizitatorului care vrem să devină un client viitor.
Ce calităţi esenţiale trebuie să aibă cei care vor să reziste şi să atingă succesul pe o piaţă unde concurenţă devine tot mai acerbă?
Concurenţă devine tot mai acerbă, dar şi clienţii devin tot mai selectivi. Viteza de circulaţie a informaţiei este exponenţial mai mare de la an la an, aşa că, pentru a avea succes online un antreprenor trebuie să fie pregătit să încerce multe lucruri, să fie curajos. Dacă siteul lui nu este excepţional, rezultatele vor fi, în cel mai bun caz, mediocre. Ce este însă fantastic, este faptul că în online poţi învaţă foarte repede ce funcţionează şi ce nu şi poţi fi mereu în faţa concurenţei, dacă pui întotdeauna ca şi centru al strategiei tale vizitatorul de pe siteul tău. Dacă mai iei în calcul şi faptul că reprezintă o oportunitate pe care părinţii noştri nu au avut-o, este ca şi cum ai fi cu un pas înaintea concurenţei.
Cât de important a devenit planul online în vânzări?
Planul a fost şi rămâne important.Fără plan e ca şi cum ai naviga pe mare fără o hartă. Chiar dacă validitatea planului se dovedeşte doar după ce este pus în aplicare, şi piaţa este cea care revine cu feedback, dacă este bun sau nu, însă este important că el să existe. Mai important însă decât existenţa unui plan este acceptarea faptului că el nu e perfect. Antreprenorii care au succes nu se blochează pe un plan, ci sunt dispuşi să pivoteze, să se reinventeze, până găsesc formulă magică care funcţionează. Cu alte cuvinte, cel mai sănătos este să fim inflexibili în obiective şi flexibili în tacticile folosite ca să le atingem.
Cât la sută dintre vânzările unei firme consideraţi că se produc în urmă contactului clienţilor cu promovarea online?
Conform unor studii efectuate de Google Barometer, în România, 64% din români caută online. În general pe Google, dar nu numai. Şi, de multe ori, online este primul contact al unui potenţial client cu o firmă de la care nu a mai cumpărat. Spre comparaţie, doar 56% din europeni fac asta, conform aceluiaşi studiu. Suntem înaintea lor în acest domeniu şi asta arată că piaţa românească are un apetit extraordinar pentru online. Pe scurt, asta înseamnă că accesul facil la internet, poate să ajute, dar şi să încurce, de aceea trebuie tratat cu maximă atenţie. Că să răspund întrebării dumneavoastră, procentul de vânzări care se produc în urmă contactului clienţilor cu promovarea online este din ce în ce mai mare, de la an la an, în toate domeniile.
Ce strategii recomandaţi pentru creşterea vânzărilor online?
Fără să ezit nicio secundă, cea mai bună strategie pentru creşterea vânzărilor online este construirea unei comunităţi în jurul afacerii tale. Eu am construit în mai puţin de un an o comunitate de aproape 4500 de antreprenori care învaţă să vândă online pe conversionacademy.eu. Sunt dovada că se poate face acest lucru, dacă coagulezi comunitatea în jurul tău prin oferirea de soluţii practice care să îi ajute pe toţi membrii “tribului” să îşi atingă obiectivele care îi fac fericiţi, în cazul meu: să îşi crească vânzările, prin puterea internetului.
Care sunt cele mai puternice instrumente de vânzare în online?
Emailul. Pentru că îţi permite să ai o discuţie 1 la 1 cu oricine, oricând, despre orice. Spre deosebire de posturile pe Social Media, emailul ajunge întotdeauna la destinaţie şi e un permis de încredere pe care ţi-l dă comunitatea ta. Aşa că sfatul meu este să fie folosit cu cumpătare şi cu gândul la ce beneficiu îi aduci clientului tău când îi scrii, nu ce beneficiu vrei tu să obţii de la el.
Cum poţi să ai un website de calitate, cu cât mai puţini bani?
Depinde ce înţelegeţi prin calitate. Siteuri precum Amazon sau Google arătau la început de parcă ar fi fost făcute de copii de clasa a 9-a. Dar erau de calitate. Ofereau vizitatorilor exact ce căutau. Designul e important în ziua de astăzi, mai important ca acum 20 de ani, dar conţinutul primează în continuare. Un site “frumos” , dar fără informaţii utile e o investiţie proastă. Chiar dacă se cheltuie pentru realizarea lui doar 100 euro.
Care ar fi câteva dintre cele mai importante recomandări ca să îţi transformi vizitatorii de pe website în clienţi?
Fă tot ce poţi că să îţi aduci înapoi vizitatorii pe site. Ia-le adresa de email, construieşte un trib în jurul afacerii tale. Construieşte o relaţie de încredere cu tribul tău, dă-i valoare înainte de a-i cere o vânzare.
Spre ce credeţi că va evolua domeniul vânzărilor?
Cred că procentul tranzacţiilor online va creşte în continuare. Este singurul domeniu care are creşteri cu 2 cifre procentuale de la an la an şi acest trend se va păstra. Suntem o piaţă cu potenţial imens, cu o reţea de internet de mare viteză super-accesibilă şi de super-calitate, mult mai bună decât în ţări precum Austria, Germania, Canada etc. Aşa că, viitorul sună foarte “online”.