-0.9 C
Sibiu
sâmbătă, noiembrie 16, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Goana după schimbarea anvelopelor. Care sunt prețurile pe piața sibiană

Publicitate electorală

spot_img
Cele mai citite

Ne apropiem cu pași repezi de iarnă. Orașul este aproape împodobit, neschimbații brazi din Piața Mare și Piața Mică au fost instalați, simți că se apropie sărbătoarea. Dar odată cu venirea anotimpului rece și prognozelor ce anunță zăpada, vine și momentul în care oamenii schimbă „încălțările” mașinilor.

Aglomerație la vulcanizări

Ca să aflăm mai multe informații despre schimbarea anvelopelor, am stat de vorbă cu Gabriel Toma, mecanic la un service din Sibiu. L-am întrebat cum este această perioadă pentru el. „Au început să vină mașini la noi, pentru schimbarea anvelopelor, începând cu jumătatea lunii trecute. Aveam, pe atunci, patru-cinci programări pe zi. 

Acum s-a aglomerat, ajung să schimb anvelopele la 16 mașini zilnic, ținând cont că procesul poate dura 30 de minute, la o mașină mică (Logan, spre exemplu) și ajunge la 50 de minute pentru un SUV, să spunem. Suntem full, cererea este foarte mare, nu facem față tuturor programărilor. Au venit oameni la noi să acceseze ne serviciile, iar noi suntem nevoiți să-i rugăm să aștepte și două săptămâni. Au plecat, iar peste câteva ore s-au reîntors la noi. E de înțeles această aglomerație, deoarece toate mașinile din România trebuie să aibă cauciucurile schimbate într-un timp foarte scurt”, spune mecanicul.

Gabriel Toma

De ce trebuie să schimbăm anvelopele mașinilor

Potrivit OG 5/2011, maşinile trebuie să fie dotate cu anvelope de iarnă atunci când se circulă cu ele pe drumurile publice acoperite cu gheață, zăpadă sau polei. Dacă în urmă cu ceva vreme, în lege se stipula faptul că anvelopele de iarnă sunt obligatorii în perioada noiembrie – martie, în prezent acest lucru a fost reglementat, iar dacă în timpul verii șoferii vor  circula pe o porţiune de drum cu zăpadă, gheaţă sau polei, maşina va trebuie echipată cu anvelope de iarnă. Dacă conducătorii auto vor fi prinși circulând pe șosea fără dotările prevăzute în lege, amenda, impusă de lege, poate ajunge şi până la 4.000 de lei, plus eventuala reținere a talonului.

„Este necesară schimbarea anvelopelor, indiferent de sezon, deoarece acestea sunt concepute diferit. Anvelopele de iarnă sunt mai moi, iar pe lângă aceasta, au un profil cu striații micuțe, iar în aceste striații intră zăpada și fac o aderență «zăpadă-zăpadă», să zic așa. Iar pneurile de iarnă trebuie schimbate vara, deoarece se vor uza foarte repede, iar aderența lor scade în anotimpul cald. Limita legală a adâncimii profilului  anvelopelor este de 1,6 mm, și pentru anvelopele de vară și cele de iarnă. Însă, ideal ar fi, ca (pentru a nu întâmpina neplăceri) anvelopele de iarnă să aibă măcar 4 mm”, recomandă Gabriel.

Cum se schimbă un pneu

Procesul de schimbare a anvelopelor se poate face și acasă, însă profesioniștii nu recomandă această practică. „E mai greu decât pare schimbarea pneurilor unor autoturisme. Primul pas este suspendarea mașinii. Se dau jos toate roțile, dacă autoturismul are senzori, este foarte important să le punem înapoi de unde le-am luat. Se dau jos anvelopele, apoi ungem  bine anvelopele care urmează să fie montate cu o pastă specială care ne ajută să intre cât mai bine pe jantă.

Umflăm roțile, ne uităm pe mașină să vedem ce presiune punem în acestea, deoarece fiecare autoturism are una specifică, apoi le punem la echilibrat folosind un aparat special. Dacă avem jante de tablă, le echilibrăm cu mase de echilibrat tip «clip on» , iar dacă este de aluminiu, folosim mase de echilibrat care se lipesc pe interiorul jantei. După care le montăm pe mașină. Apropiem prezoanele puțin cu pistolul, apoi coborâm mașina și le strângem complet cu cheia dinamometrică”, spune mecanicul.

Anvelopele all sezon

O alternativă a schimbării cauciucurilor ar fi anvelopele all sezon. „Trăim timpuri în care iernile au devenit mai blânde, iar anvelopele all sezon pot deveni o opțiune, dar depinde de tipul de drum pe care îl frecventăm. Dacă șofăm pe un drum de câmp, spre exemplu, cel mai indicat ar fi să folosim anvelopele specifice sezonului în care ne aflăm”, ne recomandă Gabriel.

Prețurile pieței în Sibiu

După discuția cu Gabriel, am mers la mai multe vulcanizări din Sibiu să aflăm prețurile pieței.

Într-o vulcanizare din periferia municipiului prețul unor schimbări de anvelope la mașini mici, Logan de exemplu, pleacă de la 180 și poate ajunge până la 260 de lei. La un autovehicul mai mare, SUV, spre exemplu, costurile sunt între 250 și 360 de lei. În acest preț este inclus și echilibratul roților.

La un service, din cartierul Ștrand, un schimb complet de pneuri, în atelier, pleacă de la 140 și poate ajunge la 220 de lei. La domiciliul clientului, tarifele sunt între 180 și 400 de lei. Schimbarea roților, plus echilibratul acestora, se situează în intervalul 50 și 120 de lei.

La un atelier din Gușterița, un schimb de cauciucuri îl găsim între 80 și 180 de lei. Iar unul de jante pleacă de la 70 și poate ajunge la 80.

În Hipodrom, la una din vulcanizări, în care un schimb de anvelope este între între 120 și 140 de lei, iar unul de jante, între 80 și 100 de lei.

Unde ajung anvelopele uzate

Majoritatea atelierelor auto și a vulcanizărilor acceptă anvelopele uzate pentru a le trimite către reciclare. Aceste unități colaborează de obicei cu firme de reciclare specializate și se asigură că anvelopele sunt gestionate corespunzător.  Primul pas în procesul de reciclare a anvelopelor este colectarea și sortarea acestora. Anvelopele uzate sunt adunate din diverse surse, cum ar fi service-urile auto, vulcanizările, centrele de colectare autorizate și campaniile de reciclare. După colectare, anvelopele sunt sortate în funcție de tipul și de starea lor. Anvelopele care pot fi reșapate sunt separate de cele care trebuie reciclate complet. Anvelopele care nu mai pot fi recondiționate sunt supuse unui proces de mărunțire mecanică. În această etapă, anvelopele sunt tăiate în bucăți mai mici folosind echipamente specializate. Aceste bucăți sunt apoi măcinate până se obține o granulație fină de cauciuc, cunoscută sub denumirea de granulat de cauciuc, conform www.blog.janta.ro.

Urmărește Sibiu 100% în Google News 

Publicitate

Publicitate

spot_img
Ultimele știri

FOTO/VIDEO: Mara Tăpălagă și Nicolas Socaci sunt Miss și Mister Boboc la „Axente Sever” Mediaș

Vineri 15 noiembrie Sala Traube a găzduit a găzduit cel mai așteptat eveniment al toamnei pentru Liceul Teoretic "Axente...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect