Faptul că nu investim suficient în promovarea României pentru a convinge mai mult de 2,3 milioane de turiști străini să vină să aducă bani în țară este una dintre cauzele pentru care nu sunt bani la bugetul de stat, în condițiile în care Albania, de exemplu, înregistrează 14 milioane de turiști străini, deci de șase ori și ceva mai mult decât noi, a afirmat Alin Chipăilă, Alianța pentru Turism.
Alin Chipăilă a fost reales, la finele anului trecut, ca președinte al Consiliului Director al Asociația Județeană de Turism Sibiu – Visit Sibiu County (AJTS). AJTS este membră în structuri naționale și internaționale, între care Colinele Transilvaniei, Federația Asociaţiilor de Promovare Turistică din România – FAPT, Alianța pentru Turism sau ECTN – European Cultural Tourism Network.
Albania are de șase ori mai mulți turiști străini decât România
„Dacă stăm să ne uităm care este bugetul de promovare al României și faptul că nu reușim să mobilizăm, într-adevăr, o strategie coerentă de marketing la nivel național vedem motivul pentru care am ajuns în situația în care BNR prognozează pentru anul 2024 un deficit al balanței comerciale în turism de 5 miliarde de euro.
Deci, în momentul în care vorbim că nu sunt bani la buget e și pentru faptul că nu investim suficient în promovarea României pentru a convinge mai mult de 2,3 milioane de turiști străini să vină să aducă bani în România, pentru că, până la urmă, acesta este un export clar de servicii. Ne uităm la țări, la Albania, spre exemplu, care are 14 milioane de turiști străini, deci de șase ori și ceva mai mult decât România. Este incredibil!”, a afirmat Chipăilă, la un eveniment de specialitate, informează Agerpres.
Acesta a atras atenția că și Bucureștiul, care e principala destinație a României, aproape că nu există ‘în momentul în care ne prezentăm în afară’. În acest context, el a subliniat că înființarea Organizației de Management al Destinației la nivel de capitală „trenează din motive care efectiv încep să scape logicii”.
„Pornind de la nivel național, într-adevăr, avem o legislație, dar, din păcate, observăm că lucrurile nu se mișcă. Tot acolo unde au existat niște inițiative și unde oamenii au înțeles că numai împreună, lucrând mână-n mână, cu autoritatea publică locală care are fonduri și care își propune să dezvolte o destinație, împreună cu actorii privați, numai așa, lucrând împreună, lucrurile se pot dezvolta. Și am exemplu aici de la Oradea, de la Timișoara, de la Sibiu.
Mi-ar plăcea să avem cât de curând exemple pozitive și din București, unde crearea acestei organizații la nivel de destinație (OMD – n. r.) durează de prea mult timp și trenează din motive care efectiv încep să scape logicii, pentru că e totuși principala destinație a României Bucureștiul și, în momentul în care ne prezentăm în afară, aproape că nu există. În campanii de comunicare București nu există, în campanii de participare la târguri, atragere de influenceri sau altceva, la fel, nu există. Bine, nu că am sta mai bine la nivel de țară. Și aici lucrurile se întâmplă foarte disparat și dificil și cu investiții minime”, a susținut acesta.
Alianța pentru Turism încearcă să „coaguleze ceea ce ar trebui să fie Organizația de Management al Destinației România”
„La nivel național, Alianța pentru Turism, prin forma de organizare și prin modul în care este structurată, din 2020 încoace, încercăm să coagulăm ceea ce ar trebui să fie Organizația de Management al Destinației România. Și cred că fiecare dintre noi trebuie să fim ambasadorii implicării actorilor privați în aceste structuri patronale, profesionale și asociative, pentru că nu e nimeni mai în măsură să apere drepturile și să promoveze interesele decât aceste structuri.
Avem o dorință foarte mare, și anume aceea ca, prin legislație, să reușim să consfințim organizarea acestui OMD național. Sperăm să se întâmple într-un orizont de timp rezonabil și care să nu ne mai pună în situația de a participa sau de a avea prezențe pe scena internațională nepregătite, nesusținute, pe niște piețe care nu sunt studiate, fără un profil al turiștilor și fără rezultate cuantificabile. Toți știm că în business ne trebuie rezultate. Am investit atâția bani în promovare, cât mi s-a întors înapoi?”, a transmis Chipăilă.
El a subliniat că acele destinații în care au existat OMD-uri sau precursori ai OMD-urilor și-au revenit mai ușor din pandemie, au lucrat inclusiv în timpul pandemiei pentru a încerca să diminueze și să atenueze efectele asupra industriei. „Și acolo unde acestea, din motive politice, din motive de schimbări, din varii motive nu mai există, se vede clar că promovarea scade și destinația începe să dispară de pe hartă. Mă gândesc aici la colegii noștri de la Asociația de Management al Destinației Delta Dunării, care era activă, prezentă. (…)
Așteptăm să-i vedem, pentru că în ultimii doi ani nu au mai fost prezenți nici la târguri, nu au mai fost prezenți nici în mediul online cu promovare, pentru o zonă care merită tot interesul nostru și care este un ambasador al României pe plan internațional”, a adăugat reprezentantul APT.
Noi trebuie să fim coloana vertebrală a ceea ce prezintă susținerea și interesul industriei
Alin Chipăilă i-a îndemnat pe membrii Federația Industriei Hoteliere din România, prezenți la eveniment, să se implice în structurile asociative, pentru a participa la modificarea legislației secundare în interesul industriei. „Implicați-vă în structurile asociative, nu doar prin adeziune și prezența la întâlniri, pentru că FIHR-ul, APT-ul și celelalte au grupuri de lucru cu care discutăm cu ministerul despre legislație. Ne chinuim acum împreună să provocăm transformarea legislației pentru a include în sfârșit și la noi partea de digitalizare în ceea ce privește raportarea turiștilor, monitorizarea fluxului turiștilor și, pentru fiecare grup de lucru – că vorbim de legislație, că vorbim de marketing -, este nevoie de specialiști, este nevoie de voi toți.
Altfel, autoritățile noastre sunt foarte reactive în cel mai bun caz. Nu sunt neapărat competențe, ministerele se schimbă, am trecut de la un minister la celălalt, le-am comasat, politicienii se schimbă. Noi trebuie să fim coloana vertebrală a ceea ce prezintă susținerea și interesul industriei. Noi suntem aceia care trebuie să fie interlocutori permanenți și strategici pentru autorități și care să le ceară să promoveze interesele industriei, pentru că noi aducem bani în România”, a mai spus el, relatează.
Federația Industriei Hoteliere din România a organizat, joi, conferința „Transformarea industriei hoteliere: creșterea competitivității în noul context strategic din turism”, marcând 35 de ani de activitate a organizației. La eveniment, profesioniști relevanți din România și din alte țări și-au prezentat opiniile despre schimbările și reglementările locale și europene, direcțiile strategice pentru turism la nivel de Europa, politicile publice locale necesare pentru turism, dar și tendințele din zona investițională.