Un proiect de modificare a Legii RCA a provocat deja un scandal de proporții pentru că noile prevederi ar urma să mute aproape toate drepturile șoferilor păgubiți în favoarea companiilor de asigurări.
Asigurătorii ar putea stabili singuri valoarea despăgubirii, service-ul unde se face reparația și termenul de plată, o schimbare pe care patronatele din domeniu o numesc „o lovitură fără precedent dată românilor care plătesc RCA”.
Proiectul de modificare a legii, pregătit pentru vot în Parlament, ar urma să le ofere asigurătorilor control total asupra despăgubirilor și reparațiilor auto.
Potrivit documentelor obținute de Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) și confirmate de Patronatul Service-urilor Auto (POSA), noul sistem ar permite firmelor de asigurări să stabilească singure valoarea daunelor, să impună service-urile partenere și să limiteze drastic drepturile păgubiților.
Concret, COTAR susține că au fost introduse modificări care lovesc în asigurați și mediul de afaceri. Iată punctele principale:
-Costul reparațiilor va fi stabilit de firma de asigurări, fără a ține cont de costul real din devizul dat de service.
-Tot asigurătorul stabilește soluția tehnică de reparație, dar și alegerea calității pieselor.
-Păgubitul va pierde dreptul de a-și alege unitatea reparatoare, cum este în prezent și va fi obligat să meargă la unitățile agreate de asigurător.
-Șoferul păgubit va fi obligat la coplata diferenței între suma plătită de asigurător și valoarea reparației.
-Dispar polițele pentru perioade scurte. Rămân doar cele încheiate pe 6 luni sau un an.
Transportatorii avertizează că astfel de practici sunt interzise în țări precum Germania, tocmai pentru că reprezintă un conflict de interese între asigurător și păgubit.
COTAR susține că modificările pregătite de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), în colaborare cu un grup de parlamentari, ar distruge echilibrul pieței RCA și ar transforma păgubitul într-un simplu spectator.
„Devizul de reparație nu va mai fi calculat de unitatea reparatoare, ci de compania de asigurări, care va stabili cât plătește, fără ca păgubitul să mai aibă dreptul de a contesta valoarea.
Vor fi permise doar reparațiile în service-urile partenere, iar piesele originale vor fi înlocuite cu unele second hand”, a explicat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, pentru Jurnalul.ro.
Potrivit COTAR, aceste modificări sunt de o gravitate fără precedent în Uniunea Europeană. Organizația susține că asigurătorii vor putea decide unilateral cât plătesc, iar păgubiții vor deveni practic coplătitori la reparație dacă aleg un alt service decât cel impus de companie.
Și Patronatul Service-urilor Auto (POSA) a avertizat că noul proiect mută toate drepturile de la șofer către companiile de asigurări.
Potrivit proiectului, constatarea daunelor va fi făcută doar de firmele de asigurări, care vor putea decide valoarea despăgubirii fără consultarea service-urilor.
Păgubiții nu vor mai putea împuternici un reprezentant (service, expert sau avocat) să negocieze în numele lor, iar despăgubirile vor fi stabilite printr-o „convenție” directă între șofer și companie.
COTAR avertizează că această formulă este periculoasă: șoferul obișnuit nu are expertiza tehnică necesară pentru a contesta un deviz și ajunge să accepte o ofertă mai mică.
Vrei mai multe informații, știri bune, reportaje și interviuri pe zi? Ne-ar ajuta foarte mult o recenzie de la tine. Intră AICI.