Daria Pîzgu este olimpică naţională la limba spaniolă. Prima ei participare la olimpiadă a fost chiar anul trecut, când a obţinut locul 5, revenind în forţă în 2013 cu locul 1. Spaniola a învăţat-o chiar în Spania, în urmă cu 10 ani, printre vorbitorii nativi ai acestei limbi, iar studiul l-a aprofundat odată cu începerea Colegiului Naţional Octavian Goga.
Chiar dacă iniţial învăţarea limbii spaniole a fost o necesitate, cu timpul a devenit o oportunitate pentru tânăra Daria de a demonstra că poate mai mult decât să vorbească limba unei ţări în care a trăit acum 10 ani. Reuşitele din ultimii doi ani le datorează şi Codruţei Colpoș, profesoara de spaniolă care a remarcat-o şi a îndemnat-o să participe la olimpiadă. „Anul 2012 a reprezentat startul pentru mine în ceea ce priveşte participarea la olimpiade. Anul trecut am fost întrebată, pe ultima sută de metri, de doamna profesoară dacă aş vrea să merg la faza judeţeană. Am acceptat, cu toate că nu eram pregătită cum ar fi trebuit. Am reuşit să adun punctele minime care m-au calificat în etapa naţională. M-am calificat pe locul 5, dar faptul că am ajuns până acolo a însemnat mult. Anul acesta m-am pregătit şi, având şi experienţa anterioară, am ajuns din nou să particip la olimpiada naţională. Însă nu m-am aşteptat să reuşesc să obţin locul I. A fost neaşteptat de frumos. O surpriză pentru mine au fost şi aprecierile venite din partea celorlalţi. Cred că unele persoane au fost mai fericite şi mai entuziasmate de această realizare decât am fost eu”. Elevă în clasa a XI-a la Filologie, Daria participă activ la unele proiecte iniţiate de profesorii şi elevii Colegiului Naţional ,,Octavian Goga’’, multe dintre ele sociale, îndreptate către azile de bătrâni sau case de copii. Cu privire la Spania, Daria are amintiri frumoase. „Am fost norocoasă pentru faptul că am avut ocazia de a cunoaşte în profunzime tot ce ţine de oameni şi de cultura lor. Eu îi văd pe spanioli ca fiind persoane deschise, dispuse să te accepte printre ei. Sunt glumeţi şi petrecăreţi. Cred că pentru a le întelege cu adevărat felul de a gândi, de a trăi, trebuie să-i cunoşti îndeaproape, să trăieşti cu şi ca ei. Când mă gândesc la Spania, mă gândesc la vară, soare şi căldură. Este o ţară frumoasă, cu locuri şi oameni frumoşi”.
,,Tortilla’’ şi ,,churros’’
Daria spune că este greu să nu îndrăgeşti spaniola. Consideră că este o limbă frumoasă, uşor de vorbit, fiind printre primele 3 cele mai vorbite limbi din lume. Cu privire la bucătăria spaniolă, Daria ne împărtăşeşte veselă: „În preparatele lor specifice găseşti foarte des fructe de mare. Am încercat şi eu, însă nu pot spune că au fost tocmai pe placul meu. Au alte feluri de mâncare care-mi sunt pe plac. Tortilla, de exemplu, foarte uşor de făcut: şi nu în ultimul rănd churros cu ciocolată caldă, cred că de ele îmi este cel mai dor”. De asemenea, se declară o fană a muzicii spaniole, pe care o consideră interesantă, ritmată şi o muzică ce transmite. Dincolo de Spania, Dariei îi plac şi dansurile populare româneşti. „Am început să simt o atracţie pentru acest gen de muzică în urmă cu aproximativ 3 ani. Ulterior am activat într-un ansamblu local, cu care am participat la diferite spectacole. Cred că, asemeni oricărui alt sport, dansul te disciplinează, te maturizează. Pe lângă toate acestea, ca şi români, ar trebui să ştim că A JUCA, face parte din cultura noastră”. Cărţile citite de Daria sunt în spaniolă, iar printre preferate se numără ,,Un puente hacia Terabithia’’ de Katherine Paterson, ,,El niño con el pijama de rayas’’ de John Boyne, însă cea care i-a rămas la suflet cu adevarat este ,,Canción de Navidad’’ de Charles Dickens. În rest, citeşte din domeniul SF. Printre filmele pe care le-a vizionat cu plăcere sunt ,,Titanicul’’, ‚,Romeo şi Julieta’’ şi ,,The hunger games’’, la care se adaugă filmele de Crăciun. Despre viitor, Daria nu poate să spună prea multe, pentru că trăieşte intens prezentul şi deciziile le ia atunci când se confruntă cu ele. Cert este că mereu va face ceva ce-i place, ca să o poată face cu drag. De la ea şi-ar dori mai multă încredere în forţele proprii, susţinută de ambiţie, pentru că întotdeauna este loc de mai bine. Tinerilor din ziua de astăzi le transmite un mesaj în limba datorită căreia Daria este astăzi olimpică naţională: „Aunque cada vez son más las personas que dicen que los jóvenes de hoy en día ya no son como los de los otros tiempos, sé que no es del todo cierto. Conozco adolescentes que tienen más ambición y más iniciativa que muchos adultos, y son ellos los que pueden hacer algo por el futuro. Goethe decía que ,,El único hombre que no se equivoca es el que nunca hace nada’’, así que no temáis a los errores, equivocarse significa aprender, siempre que el error sea corregido”. („Deşi sunt din ce în ce mai multe persoane care consideră că tinerii din ziua de azi nu sunt ca cei din alte vremuri, ştiu că acest lucru nu este în totalitate adevărat. Cunosc adolescenţi care au mai multă ambiţie şi mai mare iniţiativă decât mulţi adulţi şi ei sunt cei care pot face ceva pentru viitor. Goethe spunea că „Singurul om care nu greşeşte este cel care nu face nimic niciodată”, aşa că nu vă temeţi de greşeli. A greşi înseamnă a învăţa, cu o condiţie: greşeala să fie corectată”.
Casetă
„Este o adevărată plăcere să lucrezi cu o asemenea elevă, întrucât Daria este o persoană exemplară, disciplinată şi foarte muncitoare. Întotdeauna încearcă să depăşească cerinţele cursurilor din punctul de vedere al calităţii şi cantităţii muncii ei, întrucât în tot ceea ce întreprinde pune mult efort şi dăruire. Daria face parte din categoria elevilor care se fac rapid remarcaţi, fiind participativă, deschisă, interesată de experienţe de învăţare, suportivă, cu o bună pregătire teoretică. Prin activitatea depusă şi prin performanţa dobândită, ea a câştigat respectul colegilor săi şi aprecierea profesorilor săi. Daria are abilităţi de comunicare excelente, un spirit dezvoltat de muncă în echipă şi interacţionează cu alţii cu uşurinţă”, Codruţa Colpoș, profesoară de spaniolă.
Biografie
Data naşterii: 26.10.1995
Studii: Colegiul Naţional „Octavian Goga”, cls.a XI-a, Filologie