9.2 C
Sibiu
joi, octombrie 16, 2025

Opiniile parlamentarilor sibieni despre autostrada Sibiu-Pitești. Opoziția: „Sfidăm UE!”, Puterea: „Nu e totul pierdut!”

Cele mai citite

Premierul Victor Ponta a prezentat săptămâna aceasta Strategia de Dezvoltare a Rețelei de Autostrăzi 2014-2018. Potrivit hărților prezentate, Executivul a renunțat la autostrada Sibiu-Pitești, fiind promovată varianta Sibiu-Brașov, ai cărei bani de construcție vor veni din fondurile pentru dezvoltare regională.

 

Posibilitatea pierderii celor minimum 85% – maximum 95% din fondurile oferite de Comisia Europeană pentru construcția autostrăzii Sibiu-Pitești, ce urma să completeze inițial coridorul IV pan-european, ulterior  reconfigurat drept traseul prioritar pan-europena 7 al rețelei TEN-T, a dat naștere unor reacții virulente din partea parlamentarilor sibieni din opoziție. 

Senatorul Ion Ariton a catalogat renunțarea la autostrada Sibiu-Pitești drept „o dovadă a sfidării Uniunii Europene, de către guvernul Victor Ponta”. 

„Renunțarea unilaterală la autostrada Sibiu-Pitești, din cadrul Culoarului IV Paneuropean, reprezintă o dovadă a sfidării Uniunii Europene, de către guvernul Victor Ponta. După cum se știe, acest obiectiv major al dezvoltării infrastructurii românești, cu sprijin substanțial din partea Comisiei Europene, este cuprins în bugetul unional pentru perioada 2014-2020. Planul de dezvoltare a rețelei de autostrăzi, din România, prezentat marți, 3 decembrie, de premierul Ponta, sfidează nu numai decizii mai vechi ale României și UE. Autostrada Sibiu-Pitești este una din așteptările producătorului de autoturisme Dacia, din Pitești, exportator de frunte al industriei românești, pe care guvernul Ponta nu dorește să o satisfacă. Faptul că se invocă, drept motiv al renunțării, valoarea tronsonului de autostradă de aprox. 4 miliarde de euro, nu are motivații realiste, având în vedere susținerea financiară considerabilă a UE.”, a declarat Ion Ariton. 

Deputatul Raluca Turcan susține că prin această decizie se refuză banii europeni pentru construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti, dându-se „o lovitură grea economiei româneşti.”

„Au prezentat un program de autostrăzi fără a lua în calcul coridoarele europene de transport şi au ignorat total, cu bună ştiinţă, autostrada Sibiu-Piteşti. Prin această decizie, Şova şi Ponta condamnă România la izolare şi face o invitaţie voalată ca cel mai de succes brand românesc la export, Dacia, să fie produs în alte ţări.USL preferă să construiască o autostradă Sibiu-Braşov din fondurile pentru dezvoltare regională, bani insuficienţi pentru proiectele desenate de USL, şi să ignore total banii europeni. Sibiul a avut şansa includerii în Reţeaua Trans-Europeană de transport (TEN-T), ceea ce ar fi făcut din Sibiu un punct important pentru libertatea de mişcare a pasagerilor şi bunurilor în Uniunea Europeană. Anunţul schimbării tronsonului de autostradă transmite un mesaj clar: Adio autostrăzi spre şi dinspre Sibiu! În loc să folosim banii europeni pentru autostrăzi şi drumuri, USL creşte acciza la benzină şi motorină, renunţă la proiecte viabile pentru interesele baronilor PSD şi a asfaltatorilor apropiaţi USL. Banii româneşti sunt mai uşor de furat decât cei europeni, iar alegerile bat la uşă, aşa că au schimbat proiectele de autostrăzi şi au împăcat clientela politică în defavoarea economiei româneşti.”,  spune Raluca Turcan.

Pe de altă parte, și parlamentarii sibieni din tabăra puterii au opinii diferite, unii susținând că încă nu e totul pierdut, iar varianta Sibiu-Brașov „nu este rea”, iar alții având temeri legate de pierderea banilor europeni.

Senatorul Sorin Ilieșiu susține că în 2014 se va face o reevaluare a costurilor autostrăzii Sibiu-Pitești, deoarece bugetul prevăzut până acum a fost „exagerat în cel mai înalt grad”. 

„În 2014 va fi reevaluat proiectul pentru tronsonul Râmnicu-Vâlcea—Sibiu ale cărui costuri iniţiale au fost uriaşe, adică ar fi depăşit toţi banii României pentru următorii şapte ani, respectiv circa trei miliarde de euro. Este evident că bugetul tronsonului Râmnicu-Vâlcea—Sibiu a fost exagerat în cel mai înalt grad. Dovada unei asemenea exagerări este bugetul mult mai mic, proporţional, pentru autostrazile Braşov-Comarnic sau Braşov-Bacău, în condiţiile în care munţii Carpaţi sunt cam la fel de greu de trecut pe Valea Oltului, pe Valea Prahovei sau pe traseul Braşov-Bacău.”, declară Ilieșiu.

Deputatul Mircea Cazan consideră că varianta Sibiu-Brașov „nu este rea” pentru sibieni, pentru că ne leagă de București și Moldova, dar crede că se vor găsi soluții și pentru construcția autostrăzii Sibiu-Pitești.  

„Regret că în această etapă nu se pot continua lucrările autostrăzii Sibiu-Piteşti, dar pentru sibieni nici varianta Sibiu-Braşov nu este rea, pentru că leagă direct Bucureşti şi Moldova. Eu cred că se vor găsi soluții și se va face și autostrada Sibiu – Pitești. Comisia Europeană a spus destul de clar că ei optează pe tronsonul Nădlac – Sibiu – Pitești și nu cred că această propunere poate fi schimbată. Într-adevăr, însă, prin Brașov se construiește mai repede și mai ieftin și pentru sibieni va fi bine că ne legăm cu Brașovul și Moldova.”

Pe de altă parte, deputatul Ioan Tămâian spune că autostrada Sibiu-Brașov ar trebui să rămână o rută de circulație turistică, iar autostrada Sibiu-Pitești ar fi cea mai potrivită să fie de tip internațional, pentru transport de persoane și transport comercial, de mărfuri.

„Reprezentanţii sindicali ai uzinei Dacia susţin, sub aspect economic, importanţa realizării tronsonului de autostradă amintit, în vederea dezvoltării exportului de autoturisme către vestul Europei, pentru o scădere a costurilor de transport şi pentru o eficientizare a timpului şi a resurselor alocate.

Faţă de ideea construirii de autostrăzi pe zona Braşov, consider că aceasta ar trebui să rămână o rută de circulaţie turistică, destinată în general transportului de persoane şi nu celui industrial. Autostrada Sibiu – Piteşti va trebui să fie o autostradă internaţională, de tip mixt, atât sub aspectul transportului de persoane cât mai ales al transportului comercial, de mărfuri.   

Cu toate că s-a găsit finanţarea pentru autostrada A1 Nădlac –Sibiu – Piteşti – Bucureşti încă de acum câţiva ani, lucrările nu au fost realizate şi întrebarea care se pune este: de ce? În concluzie, consider că cel mai avantajos aspect pentru România ar fi realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti, conform proiectului european sus-amintit. ”

 

Senatorul Nicolae Neagu mărturisește că nu este convins că autostrada Sibiu-Brașov ar putea fi susţinută de Bruxelles, deoarece  tronsonul de autostradă Sibiu – Piteşti este inclus în prioritățile europene. 

„Nu sunt convins că această modificare de traseu ar putea fi susţinută de Bruxelles. Cred că această problemă trebuie a fi clarificată de Guvernul României cu Comisia Europeană pentru a nu pierde partea de finanţare europeană din proiectul prioritar 7 al reţelei TEN-T. În acest moment, aşa  cum rezultă din documentul oficial de la Bruxelles, tronsonul de autostradă Sibiu – Piteşti este inclus într-unul din proiectele prioritare europene – Proiectul prioritar nr. 7 – ale reţelei TEN-T, ceea ce însemnă că acest tronson de autostradă poate beneficia de minim 85% şi maxim 95%, prin sistemul top-up, finanţare nerambursabilă din cele 3 miliarde de euro destinate României pe TEN-T coeziune.”, a declarat Nicolae Neagu. 

 

 

 Potrivit premierului, România se poate baza în perioada 2014 – 2020 pe 4 surse de finanțare:

– fonduri europene, tronsoane finanțabile prin fonduri de coeziune (TEN-T coeziune), 3 miliarde de Euro

– fonduri europene, tronsoane finanțabile din fonduri de dezvoltare regională (TEN-T dezvoltare regională, 1,8 miliarde de Euro

– fonduri private și de la buget

– iar din 2015, anual, aproximativ 750 de milioane de euro din acciza pe benzină.

În prezent în România sunt construiți doar puțin peste 500 de kilometri de autostradă. 

Publicitate
spot_img
Cick
Ultimele știri

FOTO: Ștafeta Veteranilor Invictus a ajuns la Mediaș

Participanții la Ștafeta Veteranilor „Invictus” de pe traseul Galben au ajuns și la Mediaș, unde au fost întâmpinați la...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect