Pista de biciclete dintre Ștrand și Sub Arini este unul dintre proiectele prioritare pentru actuala administrație. Finanțat din bani europeni, proiectul a început în urmă cu un an, dar are întârzieri mari. Am fost pe teren să vedem care este stadiul lucrărilor, însă este dificil să facem o estimare a datei de finalizare. Primăria ne-a trimis punctul ei de vedere, privind situația acestui proiect.
Despre pista de biciclete dintre Ștrand și Sub Arini se vorbește deja în oraș și în presă de mai bine de doi ani. Este un proiect ambițios, important, și care a început destul de bine. În 2019 a fost demarată licitația pentru proiectare plus execuție, iar la finalul anului a fost desemnat și câștigătorul. Primăria a reușit să demareze procedurile de licitație înainte de aprobarea finanțării europene, iar în urmă cu un an, totul părea că merge ca pe roate, spre deosebire de alte proiecte din oraș. A trecut însă un an și pista de biciclete bate pasul pe loc. Lucrările, conform contractului pe care Primăria Sibiu l-a încheiat cu asocierea condusă de COMTRAM, ar fi trebuit să se încheie luna aceasta. Potrivit clauzelor, timpul prevăzut pentru lucrări era de 12 luni, iar ordinul de începere a fost semnat în luna mai 2020. Lucrările au bătut pasul pe loc pe multe segmente ale pistei, astfel că pe 28 aprilie 2021 primăria a fost nevoită să prelungească acest contract.
Oficial, contractul de execuție a fost prelungit cu 60 de zile, până pe 15 iunie 2021. Din teren ni s-a spus însă că abia la sfârșitul lui septembrie va fi gata toată pista. Am cerut Primăriei Sibiu un punct de vedere și ni s-a transmis că, dacă firma executantă va depăși noul termen de 15 iunie, va plăti despăgubiri.
„Până în prezent constructorul a finalizat lucrările la pistă în zona pasajului Spitalului și pe străzile Coșbuc și Th. Neculuță. Aici s-a turnat asfaltul și urmează ca, la final, să se realizeze marcajele și semnalizarea rutieră. De asemenea, pista s-a finalizat în proporție de 90% pe tronsonul de pe str. Maramureșului. Aceste lucrări finalizate reprezintă aproximativ 80% din totalul lucrărilor.
Pe străzile Bihorului, Doljului și Gorjului lucrările la pistă au trebuit corelate cu cele de modernizare a infrastructurii cartierului, iar constructorul se concentrează în această perioadă să finalizeze și aceste tronsoane după ce lucrările de modernizare a infrastructurii au avansat. De asemenea, lucrează în paralel în zona scărilor de pe str. Moldovei și Munteniei și urmează să înceapă lucrul și pe str. Ștrandului.
Contractul de lucrări a fost încheiat cu firma SC Comtram SA, care nu a declarat nici un subantreprenor pe această lucrare. Termenul de realizare a lucrărilor a fost prelungit până în 15 iunie, având în vedere motive obiective ce țin de corelarea cu lucrările de modernizare a cartierului Ștrand care s-au suprapus în anumite zone pe această investiție. În ceea ce privește întârzierile din cauza lipsei de mobilizare a constructorului, Primăria Sibiu a notificat în repetate rânduri această firmă, monitorizând îndeaproape evoluția proiectului. În cazul în care lucrările nu se vor finaliza până în 15 iunie, constructorul va plăti penalități de întârziere”.
Primăria Sibiu
În ce stadiu este pista de biciclete, pe teren
Pista are în prezent mai multe porțiuni terminate, dar și o serie de segmente pe care se lucrează, precum și unele pe care lucrurl este întrerupt. Cei 750 de metri ai pistei construită pe strada Maramureșului, între zona podului C.F.R Alba Iulia şi strada Aurel Popa,au fost amenajați pe partea dreaptă (între trotuar și calea ferată). Betonul a fost turnat pe această porțiune iar asfaltul a fost turnat pe o porțiune de 500 de metri, între strada Oașului și strada Bârsei. Pe str. Aurel Popa, pista are o lungime de 145 de metri și se oprește undeva în dreptul spațiului verde rămas lângă biserica ridicată aici.
Pe strada Doljului, pista este construită cu un singur sens de circulație, înspre strada Bihorului. Lățimea sa este de un metru și a fost amenajată la o distanță de un metru de stradă și la 0,5 m de țeava de gaz. Pe străzile Bihorului și Gorjului (pe direcția de mers dinspre strada Maramureșului către strada Ștrandului), pista continuă cu un singur sens și este amplasată în cadrul lățimii trotuarului stâng al străzii. Pe toate aceste tronsoane pământul a fost tasat, urmând ca în curând să se toarne și betonul.
În zona străzii Ștrandului, pista de biciclete are 150 de metri și este prevăzută în cuprinsul lățimii trotuarului stâng al parcării existente, la o distanță de 2,50 – 3,50 m față de blocuri. Pe acest tronson betonul este gata turnat. Toate aceste tronsoane vor fi amenajate în corelare cu lucrările de modernizare a cartierului Ștrand.
Pe strada George Coșbuc, pentru a face loc pistei de biciclete, care va avea dublu sens de circulație, se vor desființa locurile de parcare amenajate momentan pe stradă. Lățimea sa va fi de doi metri, iar delimitarea față de stradă va fi făcută cu ajutorul separatorilor fizici.
Străzile Theodor Neculuță, Munteniei și Pasajul Spitalului sunt cele care vor asigura conectarea cartierului Ștrand cu Parcul Subarini. Intrucât aceste străzi sunt înguste, ele vor fi schimbate în ‘’shared space ‘’( spațiu utilizat de toți participanții la trafic). Prioritatea pe aceste străzi va reveni pietonilor iar limita de viteză a mașinilor va fi de 5 km/h.
Intersecțiile dintre Strada Moldovei cu strada Ștrandului, strada Munteniei cu Pasajul Spitalului și strada Moldovei cu Theodor Neculuță sunt prevăzute cu scări. Aceste scări vor fi modificate ”pentru facilitarea ghidării bicicletelor la coborârea sau urcarea pe trepte a bicicliștilor”, după cum este scris în caietul de sarcini al proiectului.
Finanțare europeană
Finanțarea pentru acest proiect a fost asigurată printr-un contract prin care sunt asigurate fonduri europene atât pentru această pistă, cât și pentru cea de pe malurile Cibinului. Suma acestui proiect, așa cum a fost licitată, este de
“Am demarat achiziţia pentru proiectare şi execuţia lucrărilor anul trecut şi am încheiat contractul în noiembrie 2019. Ordinul de începere a lucrărilor l-am emis astăzi, iar constructorul are termen 12 luni să realizeze proiectul în teren’’ spunea Astrid Fodor în urmă cu un an, la momentul semnării ordinului de începere a lucrărilor.
Ce prevede contractul:
1.Amenajarea terenului
2.Terasamente carosabil
3.Suprastructura carosabil
4.Terasamente trotuare
5.Suprastructură trotuare
6.Terasamente piste pentru biciclete
7.Suprastructură piste pentru biciclete
8.Lucrari edilitare
9.Marcaje și semnalizare
10.Amenajari spații verzi
11.Scări
Traseul pistei de biciclete
Traseul asigură conectarea cu pistele de biciclete existente precum și conectivitatea integrată cu pista de biciclete propusă în cadrul proiectului de amenajare a malurilor râului Cibin și va cuprinde următoarele străzi:
• Str. Maramureșului, între zona podului CFR Alba Iulia și str. Aurel Popa
• Str. Profesor Aurel Popa, între str. Maramureșului și zona str. Profesor Ioan Moga
• Str. Doljului, între str. Maramureșului și str. Bihorului
• Str. Bihorului, între străzile Doljului și Gorjului
• St. Gorjului, între străzile Maramureșului și Bihorului și tronsonul cuprins între străzile Bihorului și Ștrandului
• Str. Ștrandului, între strada Gorjului și scările de acces către strada Moldovei
• Str. George Coșbuc, tronsonul cuprins între străzile Transilvaniei și Dobrogei
• Str. Theodor Neculuță
• Str. Munteniei, între strada Theodor Neculuță și strada Pasajul Spitalului
• Str. Pasajul Spitalului.