Connect with us

Administrație

Aeroportul merge la vale, autorităţile să bâlbâie

Redactia Sibiu 100%

Publicat

pe

aeroport,,Calitatea este o garanţie a succesului atât timp cât ne lăsăm clienţii să o definească!”, stă scris pe prima pagină a site-ului de internet a Consiliului Judeţean Sibiu. Se pare însă că acest motto nu se aplică şi la cel mai costisitor proiect al instituţiei: Aeroportul Sibiu. Surparea de pământ de la finele lunii august a pus pe jar instituţia care a comandat o expertiză. Concluziile arată vinovaţii, dar Bottesch, preşedintele CJ, se codeşte să acuze direct. în acest timp surparea terenului continuă ,,puţin”, conform lui Bottesch.

Ce a descoperit expertul plătit cu peste 100.000 de lei, firma S.C. G.F. Technical Expert S.R.L. din Bucureşti? ,,Pentru realizarea umpluturilor s-au utilizat pământuri argiloase în general nerecomandate clasificate ca mediocre şi/sau rele având proprietăţi fizico – mecanice care se înrăutăţesc considerabil în prezenţa apei”, se arată în concluziile raportului independent. Pământul folosit la umplutură şi extindere pistă este de proastă calitate, proiectul făcut prelungirii nu este corespunzător şi sistemul de drenaj al apei nu a funcţionat cum trebuie. Acestea sunt principalele trei cauze descoperite de expert. Pe scurt: eroare de proiectare şi execuţie. Proiectantul lucrării a fost consorţiul format din firmele Iptana, Bucureşti şi Obermeyer, Munchen. Preşedintele CJ, Martin Bottesch, dă asigurări că toate reparaţiile vor fi suportate de cei ce au greşit, proiectantul şi executantul lucrării… asta dacă aceştia îşi vor însuşi vina! Dacă nu, Bottesch spune că se va organiza o licitaţie şi va angaja altă firmă să repare aeroportul, iar banii îi va folosi din garanţiile depuse de firma Max Boegl, executantul lucrării, în valoare de peste 1 milion de euro. Dar Bottesch nu ştie cât vor costa reparaţiile. Mai mult crede că banii de la proiectant îi va recupera prin justiţie, deoarece consorţiul româno-german a primit deja înapoi toate garanţiile depuse. Aşa că până la recuperarea banilor, se va plăti totul din banii contribuabililor.

Bâlbâiala conducerii Consiliului Judeţean

Am dorit să aflăm când se va repara porţiunea prăbuşită din Aeroport, dar preşedintele CJ nu a ştiut să răspundă. ,,Poate în primăvară”, a declarat acesta dacă se ajunge la o nouă licitaţie. Apoi a spus că poate ,,Lucrările încep imediat”, dacă firmele vinovate îşi recunosc eroarea, ceea ce e puţin probabil, ţinând cont că la prima notificare din partea CJ, acestea au răspuns că nu e vina lor. Acum expertul independent angajat a confirmat că vina le aparţine în totalitate. Ce te faci însă dacă firmele vinovate cer o contra-expertiză? Per ansamblu Bottesch mizează pe buna credinţă a firmelor şi dacă nu pe rezolvarea în justiţie… ceea ce ştim că poate dura ani de zile. Până atunci din bani publici se vor plăti reparaţiile. întrebat fiind de presă despre reparaţiile făcute în ultima perioadă la terminal, alt obiectiv cu probleme din Aeroportul proaspăt modernizat, Bottesch a spus că sunt gata şi recepţionate. Nu este clar însă ce se întâmplă cu sistemele electronice scufundate în apă în zona pistei şi nu numai. ,,Mi s-a certificat că cablurile de balizaj sunt făcute să funcţioneze şi în apă”, declară Bottesch. Afirmaţia ciudată nu lămureşte dacă acestea pot funcţiona permanent în apă cum sunt acum sau doar temporar. De altfel nici în chestiunea sistemului ILS de direcţionare a avioanelor pe timp rău, preşedintele CJ nu a ştiut stadiul mutării acestuia de Romatsa.

Executantul face şi centura Sibiului

Firma Max Boegl, acuzată indirect de expertul independent de viciu de construcţie a finalului pistei aeroportului, a aplicat un procedeu asemănător de lucru şi la centura ocolitoare a Sibiului. Dacă în cazul aeroportului a folosit, conform expertului, un pământ nepotrivit, oare nu la fel a făcut şi la centură?

Călin Blaga

CIFRĂ
Modernizarea Aeroportului Internaţional Sibiu a costat până acum 272 milioane de lei plătiţi parţia din două împrumuturi făcute de Consiliul Judeţean şi Consiliul Local Sibiu de 140 şi 40 milioane de lei pe 25 de ani.

 

Comentează

Scrie un raspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *