10.2 C
Sibiu
joi, mai 15, 2025

Bârsan: Opţiunea pentru cariera militară susţine ambiţia şi responsabilitatea

Cele mai citite

Începutul anului universitar a fost marcat la Sibiu de toate instituţiile de învăţământ superior din oraş. Rectorul Academiei Forţelor Terestre ,,Nicolae Bălcescu”, col. prof. univ. dr. ing. Ghiţă Bârsan ne-a acordat un interviu despre proiectele instituţiei ce o conduce, singura din oraş clasificată de Ministerul Educaţiei după domeniile de studii doar la cele mai înalte standarde. Reporter: Ce reprezintă noul an de învăţământ militar universitar pentru instituţia a cărei comandant şi rector sunteţi şi ce obiective v-aţi propus să realizaţi? Ghiţă Bârsan: Noul an universitar debutează pentru Academia Forţelor Terestre „Nicolae Bălcescu” în contextul implementării stadiale a prevederilor Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi sub auspiciile recentei clasificări a universităţilor, în care instituţia noastră se regăseşte în categoria celor centrate pe educaţie şi cercetare ştiinţifică (B). ţinând seama de faptul că instituţia noastră este una relativ tânără, acest din urmă aspect reprezintă o realizare care, în anul universitar 2011-2012, ne obligă la concentrarea eforturilor în scopul menţinerii nivelului calitativ atins. În ceea ce priveşte obiectivele, este de la sine înţeles că acestea nu pot fi decât subsumate misiunii instituţionale, formării iniţiale şi continue a ofiţerilor, la nivel universitar şi postuniversitar. Dacă ar fi să particularizez, aş menţiona ca obiectiv prioritar modernizarea învăţământului din perspectiva reconsiderării cadrului curricular şi metodologic astfel încât acesta să permită implicarea mai profundă a studenţilor în propria construcţie intelectuală, fundamentată pe temeinice cunoştinţe de specialitate, dar şi de cultură generală. Această direcţie de acţiune este imperativă în contextul în care în ierarhizarea programelor de studii, recent dată publicităţii, programele de studii acreditate în domeniul ªtiinţe militare şi informaţii (licenţă – Managementul organizaţiei, Management economico-financiar, respectiv masterat – Leadership organizaţional, Managementul capabilităţilor organizaţionale, Management şi tehnologie) sunt clasificate în categoria B, iar programul de studii de licenţă Administraţie publică, acreditat în domeniul ªtiinţe administrative este clasificat în categoria A. Aş adăuga că îndeplinirea acestui obiectiv nu poate fi posibilă fără asigurarea resurselor necesare. De aceea, ne-am propus să reabilităm, în măsura posibilităţilor, anumite spaţii de cazare, amfiteatre sau săli de seminar, precum şi să punem la dispoziţia comunităţii universitare resurse de documentare variate în Biblioteca universitară. Toate aceste demersuri sunt orientate în direcţia îmbunătăţirii calităţii ofertei educaţionale, a nivelurilor atinse în anii anteriori pentru standardele de performanţă promovate în învăţământul superior românesc şi de asemenea, în instituţiile similare din armatele statelor membre NATO. Rep.:Pe ce factori mizaţi în îndeplinirea obiectivelor didactice ale noului an de învăţământ? G.B.: Principalul factor pe care mizez este munca în echipă. Precizez că referindu-mă la echipă am în vedere atât personalul didactic, cât şi corpul studenţilor militari. În ceea ce priveşte corpului profesoral, calitatea acestuia a fost probată în anii universitari anteriori atât pe tărâmul educaţional, cât şi pe cel al cercetării ştiinţifice. Am convingerea că am alături cadre didactice devotate profesiei, capabile să producă şi să disemineze cunoaştere în rândul studenţilor şi nu numai. ªi studenţii noştri, pot să afirm, se situează pe un nivel superior al motivaţiei pentru învăţare. Opţiunea pentru cariera militară, o carieră îndeobşte caracterizată de riscuri, susţine ambiţia şi responsabilitatea cu care aceştia se implică în activităţile curriculare şi extracurriculare. Nu trebuie decât să identificăm modalităţile şi mijloacele prin care să canalizăm această dorinţă către îndeplinirea concomitentă şi complementară a obiectivelor individuale şi a obiectivelor instituţiei militare. Din acest punct de vedere ne aflăm pe un drum bun, validat şi prin mecanismele de evaluare externă a rezultatelor în învăţare ale studenţilor implementate până acum. Menţionez în acest context calificativul Excepţional pe care o comisie a beneficiarului, Statul Major al Forţelor Terestre, l-a acordat în urma evaluării nivelului pregătirii militare a promoţiei 2011. Un al doilea factor pe care ne propunem să fundamentăm realizarea obiectivelor consistă în posibilitatea de a organiza mobilităţi de studenţi militari şi cadre didactice cu instituţii militare similare în cadrul programului european ERASMUS. În acest sens menţionez că sunt realizate demersuri avansate care includ semnarea de contracte bilaterale cu Universitatea de Apărare din Brno, Republica Cehă, Academia Forţelor Armate „General Milan Rastislav ©tefanik” din Slovacia, Universitatea de Apărare „V. Levski” din Veliko Tarnovo, Bulgaria şi Universidade Nova din Lisabona, Portugalia. Apreciem că prin concretizarea schimburilor respective vom realiza o deschidere în plan european şi vom aduce un plus de calitate, dar, mai ales, vom încuraja şi competiţia în rândul studenţilor militari şi a cadrelor didactice. Cel de-al treilea factor pe care aş dori să-l aduc în atenţie se referă la ceea ce am reuşit să asigurăm în domeniul dezvoltării carierei profesionale a cadrelor didactice şi a studenţilor, cu precădere a masteranzilor, având în vedere noile condiţii şi criterii de ocupare a posturilor didactice din învăţământul superior. Victor Neghină

Publicitate
Ultimele știri

Acuzații extrem de grave. „Sistemul pregătește un film pentru adulți cu un actor gay care seamănă cu George Simion”

Anca Alexandrescu, jurnalist la Realitatea TV, a declarat miercuri seara că se pregătește o campanie de discreditare a lui...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect