O investiție care ar putea concura la titlul de cea mai longeviv proiect finanțat public din România va fi realizată în Păltiniș, cu fonduri locale și de la Ministerul Turismului. Este vorba despre Baza Salvamont, care ar trebui să fie gata în 2021.
Licitația de construire a bazei Salvamont din Păltiniș ar putea să se închei în luna septembrie, iar câștigătorul să înceapă lucrările chiar în această toamnă. La sediul Consiliului Județean s-a semnat contractul de finanțare dintre Ministerul Turismului și instituția județeană, prin care sunt alocate 2,2 milioane lei de la bugetul ministerului, care se adaugă la cei 1,2 milioane lei de la bugetul județului.
Deși nu este un proiect foarte mare, el se remarcă prin timpul care s-a scurs de la inițierea lui, în 2004: 15 ani de birocrație și tergiversări specifice, iar proiectul încă nu este gata. Întreg demersu la trecut prin mai multe guvernări și adminsitrații județene, a luat contact și cu primăria condusă pe atunci de Klaus Iohannis, a primit ajutor și de la Astrid Fodor, pentru ca să se încheie, sperăm cu toții, sub președinția județeană a Danielei Cîmpean și cu sprijinul ministrului Bogdan Trif.
Baza Salvamont va fi una modernă, a doua din județ după cea de la Bâlea Lac, urmând a fi ridicată pe un teren de 550 metri pătrați, va avea subsol cu sală de pregătire fizică și spațiu de depozitare, la parter vor fi rastelul de schiuri, spațiu de prim ajutor, camere de cazare pentru echipele de intervenție, iar la etaj – sală de mese, bucătărie, magazie, precum și alte camere de cazare. Aici vor fi organizate și sesiuni de pregătire a salvamontiștilor.
La licitație au depus oferte două firme locale, NV CONST și Asocierea Total Nsa Ag Construct S.R.L. – Pro Hart Group S.R.L, valoarea totală a contractului fiind de 3.539.933,69 lei cu TVA, iar termenul de execuție este de 24 de luni. Asta înseamnă că la finele lui 2021, după 17 ani de la primul demers, baza va fi dată în funcțiune.
Epopeea Bazei Salvamont 2004 – 2019
- În anul 2004 s-a primit o finanțare de la Ministerul Turismului pentru baza de salvare Păltiniș, iar din suma respectivă Consiliul Județean Sibiu a elaborat proiectul tehnic
- În 2004, prin HCL nr. 307, Primăria Municipiului Sibiu a dat în folosință gratuită Serviciului Salvamont un teren în stațiunea Păltiniș, pe o perioadă de 50 de ani, cu posibilitatea prelungirii cu încă 25 de ani
- În 2012, în luna mai, Consiliul Județean Sibiu a aprobat studiul de fezabilitate și indicatorii tehnico economici pentru baza Salvamont Păltiniș
- În 2012, în octombrie, Primăria Municipiului Sibiu preia terenul în suprafață de 500 mp de la Salvamont și îl dă în folosință Consiliului Județean Sibiu, în vederea depunerii proiectului pentru obținerea unei finanțări din fonduri europene prin Programul Operațional Regional (POR)
- Deși CJ Sibiu a depus proiectul pentru finanțare prin POR, acesta a fost respins, întrucât CJ nu era proprietarul terenului, ci Primăria Municipiului Sibiu
- Prin Hotărârea de Guvern nr. 558/2017, proiectul a fost inclus în Programul de dezvoltare a investițiilor în turism
- Consiliul Județean Sibiu a reglementat situația juridică a terenului, devenind proprietarul acestuia. Astfel, prin HCL nr. 202/31.05.2019, Primăria Municipiului Sibiu a aprobat trecerea din domeniul public al Municipiului Sibiu în domeniul public al Județului Sibiu a imobilului – teren, situate în Stațiunea Păltinis, identificat în CF nr.115478 Sibiu, nr. cadastral 115478
- În anul 2018, CJ Sibiu a actualizat Studiul de fezabilitate și la sfârșitul lunii decembrie a depus dosarul de finanțare la Ministerul Turismului
- În 28 august 2019, Consiliul Județean Sibiu a semnat cu Ministerul Turismului contractul de finanțare