Aleșii municipali vor dezbate în ședința Consiliul Local din 28 februarie un proiect de hotărâre privind aprobarea Planului de acţiune pentru prevenirea şi reducerea zgomotului în municipiul Sibiu. Planul vizează în mare traficul rutier din municipiu, cât și cel din zonele industriale, principale surse de zgomot. Planul a fost realizat de o firmă din Cluj Napoca.
„Măsurile luate în considerare în planul de acţiune sunt măsuri şi proiecte concrete, pe patru domenii de intervenţie: infrastructură rutieră, dezvoltarea transportului public şi a mijloacelor alternative de mobilitate, managementul traficufui și I TS, respectiv protejarea zonelor verzi/liniştite şi reducerea poluării, asumate de autoritatea locală prin Planului de Mobilitate Urbană Durabilă a Municipiului Sibiu, a Strategiei integrate de dezvoltare urbană şi a Strategiei şi Planului de atenuare şi adaptare la schimbările climatice în Municipiul Sibiu. Pentru ca reducerea zgomotului să fie cât mai mare este necesar să se aplice măsurile din toate cele patru domenii de intervenţie, astfel încât numărul locuitorilor care expuşi la niveluri de zgomot peste valorile limită să fie cât mai mic. Aplicarea combinată a acestor măsuri şi proiecte propuse, reprezintă şi varianta recomandată de către elaboratorul planului de acţiune, pentru maximizarea efectelor de reducere a zgomotului în municipiu”, se arată în raportul municipalității.
Traficul rutier – principala țintă
Pentru traficul rutier, noile drumuri trebuie întotdeauna planificate astfel încât să nu crească numărul de locuinţe şi persoane cu disconfort provocat de zgomot. Aceasta poate include măsuri de reducere a zgomotului de-a lungul noului drum (cum sunt barierele fonice) sau exproprierea caselor. În orice caz, proiectarea unui drum nou trebuie să aibă la bază un studiu de modelare a traficului, care să verifice diferitele scenarii şi să dovedească avantajul pe ansamblu al noului drum prin estimarea mărimii impactului asupra traficului şi a mediului (inclusiv a zgomotului şi a poluării aerului). Modelarea traficului reprezintă un instrument de planificare foarte important şi de neînlocuit. El este necesar atât pentru analiza traficului (calculul volumului traficului şi definirea originilor sale, a destinaţiilor şi legăturilor), cât şi pentru prognozarea traficului (estimarea impactului măsurilor propuse, ca de exemplu un nou drum sau introducerea unei restricţii de viteză).
Măsuri împotriva zgomotului
– Reabilitare pod de piatră peste Cibiu, în dreptul străzii Gladiolelor
– Realizarea de străzi noi în zonele de restructurare urbană
– Extinderea reţelei de străzi (străpungeri)
– Modernizarea reţelei de străzi de pământ
– Construcţia de poduri peste bariere naturale și antropice (râu)
– Instalarea staţiilor de încărcare a vehiculelor electrice sau hibride maşini, biciclete
– Introducerea transportului ecologic de mare capacitate cu autobuze pentru îmbunătățirea conectivității zonei industriale vest cu zona sud
– Introducerea transportului ecologic de capacitate mică în zona centrală
– Intervenţii pentru reorganizarea unor străzii urbane cu prioritate pentru pietoni, în perimetrul zonei istorice
– Serviciu de închiriere biciclete în regim self-service (bike-sharing)
– Proiect integrat pentru conectarea cartierului Lazaret cu zona Gării Sibiu și centrul istoric
– Creare traseu pietonal şi pentru biciclişti în lungul Văii Săpunului, adiacent albiei pârâului
– Puncte intermodale la limita zonei centrale, dotate cu parcări supraterane, multietajate sau subterane, (cu sistem de informare)
– Construirea unor zone de tip „Park and Ride” la marginea oraşului , inclusiv sistem de informare
În urma realizării hărţilor strategice de zgomot s-a constatat că nu există persoane expuse la un nivel peste limita admisă cauzat de sursa de zgomot industrie.