Vineri, 17 noiembrie, marchează deschiderea sezonului de cumpărături reduse, Black Fridey. Magazinele se vor înghesui în oferte și reduceri. Atenție mare însă, există o vorbă din bătrâni care spune că „nu tot ce zboară se manâncă”. Reprezentanții Autorității Naționale de Protecție a Consumatorului atrag atenția asupra unor aspecte.
Vânzările cu preț redus, spun ei, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, vânzări promoționale) trebuie să respecte o serie de reguli de fixare și publicitate a prețurilor. Astfel, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus.
Pentru a fi siguri că faceți investiții care se merită în perioada Black Friday citiți cu atenție caracteristicile produsului și verificați dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor.
Pentru cumpărăturile online se recomandă verificarea stocului existent, a prețului afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA). De asemenea, verificați dacă prețul conține și costul de livrare. Comerciantul este obligat să informeze corect și complet consumatorii. Pe website-ul acestuia trebuie publicate o serie de informații cum ar fi datele de identificare, caracteristicile esențiale ale produsului, prețul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare, dacă este cazul, modalitățile de plată și de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a prețului, dar și durata minimă a contractului, în cazul contractelor care prevăd furnizarea curentă sau periodică a unui produs. Oricând puteți contacta comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care vi se răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.
Este foarte important să știți că, din momentul în care ați primit un produs comandat pe internet, aveți dreptul de a denunța contractual și 14 zile pentru a-l returna, dacă nu sunteți mulțumit de el. Nu trebuie invocat vreun motiv. În cazul returnării produsului, vă puteți primi suma înapoi în termen de 14 zile de la primirea produsului. Doar în cazul în care comerciantul nu a menționat în format expres despre existența dreptului de returnare a produselor, atunci termenul de returnare al banilor se prelungește cu încă 12 luni. Este important să citiți termenii și condițiile de funcționare a magazinelor online, cu atenție.