Proiectul Centurii Ocolitoare de Sud a Sibiului a mai făcut un pas, unul extrem de important, odată cu semnarea contractului pentru realizarea studiului de fezabilitate. Anul viitor va putea începe licitația pentru execuție.
Consiliul Județean Sibiu a anunțat semnarea contractului pentru realizarea Studiului de Fezabilitate a Variantei Ocolitoare Sibiu Sud, așa cum se numește oficial Centura de Sud a Sibiului, în acest moment. Proiectul a început în 2019, la inițiativa Consiliului Județean Sibiu, după ce proiectul fusese evidențiat în Planul de Mobilitate Urbană al Municipiului Sibiu. Primăria și-a declinat la acel moment competențele, din cauza anvergurii unui astfel de proiect. Așa a luat Consiliul Județean în mâini ideea unei Centuri de Sud.
Era martie 2019, când ne întrebam „Cine construiește Centura de Sud a Sibiului?”, după ce primăria ne spusese foarte clar că nu-și permite. Nu erau prea mulți optimiști când a fost făcute primele studii de urbanism și apoi anunțată licitația pentru un studiu de prefezabilitate, care a presupus și primele dezbateri publice, care să stabilească variantele de lucru cele mai potrivit. Au apărut mai multe variante de lucru, iar finalul studiului de prefezabilitate a sugerat și care ar fi cel mai bun traseu. Acum urmează pasul următor, studiul de fezabilitate, care va stabili costurile și detaliile de proiectare, pe traseul ales. Una peste alta, este un proces anevoios, dar necesar. Dacă investiția va fi finanțată cu fonduri europene este absolut obligatoriu să fie parcurși toți acești pași.
Potrivit CJ, licitația pentru SF a fost câștigată de asocierea BETA COPS SRL și TOTAL ROAD SRL, care are la dispoziție 6 luni de la emiterea ordinului de începere. Studiul ar trebui să fie pe masa CJ la începutul anului 2022, iar pe baza lui să fie demarată procedura pentru proiectare și execuție.
Contractul prevede ca proiectanții să realizeze și o serie de studii de teren, documentații pentru culoarul de expropriere și pentru emiterea acordurilor și avizelor.
Valoarea totală a contractul este de 3,5 milioane de lei, bani provenind din bugetul local al județului Sibiu.
Traseul Variantei Ocolitoare Sibiu Sud stabilit de studiile realizate până acum pornește din drumul național DN7H, în apropriere de nodul de autostradă – Șura Mică și se sfârșește în drumul național de interes european E68 (Arad – Sibiu -Brașov), în apropriere de nodul rutier la autostradă – Șelimbăr, străbătând 6 unități administrativ teritoriale : Sibiu, Cristian, Poplaca, Rășinari, Cisnădie și Șelimbăr, pe o lungime de aproximativ 20 de km.
Dintre variantele de traseu propuse până acum, s-a remarcat cea mai îndrăzneață și, în același timp, controversată: cea care ar fi presupus săparea unui tunel pe sub Pădurea Dumbrava.
Potrivit studiului de prefezabilitate, varianta ocolitoare (centura de sud) ar urma să aibă o viteză proiectată de deplasare a vehiculelor de 80 km/h, iar interacțiunea cu drumurile existente s-ar putea face prin intersecții, pasaje sau sensuri giratorii. Studiul de prefezabilitate a analizat 5 trasee posibile, generate de un studiu de urbanism. Dintre cele 5 trasee, a fost considerat fezabil traseul 1, care are o lungime de 18,3 kilometri, ocolește pădurea Dumbrava, are nevoie de 7 intersecții cu drumurile existente și 19 poduri, din care 3 pentru cursuri de apă. Alte două trasee au fost considerate inaccesibile din cauza traversării de terenuri MApN. Un al patrulea traseu a fost considerat o posibilă opțiune, deoarece reprezintă o prelungire a traseului 1, dar fără un surplus notabil de trafic. Traseul 5, o variantă mai scurtă a traseului 1, ar avea nevoie de o soluție mai puțin obișnuită, un tunel pe sub pădurea Dumbrava, ceea ce ar genera costuri foarte mari și inconveniente de trafic.
Inițial, s-a propus ca varianta ocolitoare de sud să pornească din Cristian, din capătul pistei Aeroportului Sibiu, și să meargă către Poplaca, unde intersectează DJ106R (Calea Poplăcii) în zona Valea Poplăcii, apoi ocolește pădurea și se îndreaptă spre Șelimbăr, unde va interescta DN1 la sud de parcul comercial Shoping City. Soluția cu plecare din apropiere de autostradă a fost considerată mai utilă, în cele din urmă.
”Varianta Ocolitoare Sibiu Sud va fluidiza traficul urban, periurban și de tranzit, va reduce emisiile de carbon, contribuind la un județ verde, iar dezvoltarea economică și turistică se va îndrepta și către zonele din sudul Municipiului Sibiu”, a explicat președinta CJ Sibiu, Daniela Cîmpean.
Proiectul se realizează în parteneriat cu Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și totodată, este inclus în Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 1699/2020 care prevede aprobarea listei ce cuprinde proiectele de infrastructură și transport în vederea includerii la finanțare în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM).