Primarul Sibiului este principalul beneficiar și principala persoană responsabilă de aplicarea unui plan de anvergura PMUD, ce ar putea fi considerat un al doilea PUG al Sibiului. Din acest motiv am vrut să aflăm cum vede Astrid Fodor acest document esențial pentru oraș.
Ce aduce nou PMUD actualizat față de prima versiune a acestui plan?
Planul actualizat propune o viziune clară, adaptată la cerințele europene curente și la liniile de finanțare din fonduri europene nerambursabile, disponibile în noul cadru. Ca viziune generală, focusul se mută de pe deplasarea cu mașina și crearea infrastructurii necesare acestui tip de transport și se pune accent pe utilizarea echitabilă a diverselor moduri de transport în spațiul public, mai ales pe modurile de deplasare prietenoase cu mediul. Această trecere spre o mobilitate curată se va face prin investiții și măsuri care să sprijine și să încurajeze deplasarea cu mijloacele de transport alternative, inclusiv prin introducerea elementelor tehnologice smart, dar și prin reconfigurarea spațiului urban care să prioritizeze mijloacele de transport nepoluante.
Concret, cele mai importante noutăți propuse de această versiune sunt:
- Crearea unui sistem de transport public local dezvoltat și integrat la nivelul Zonei Metropolitane Sibiu, cu mijloace de transport ecologice, demers inițiat deja prin ADI Transport Metropolitan Sibiu. La nivelul zonei metropolitane, se va urmări și realizarea unei rețele de piste de biciclete care să asigure legăturile și deplasările nemotorizate între localități
- Reconfigurarea pistelor pentru biciclete pentru creșterea siguranței bicicliștilor și extinderea cu 40 km a rețelei pentru o mai bună acoperire a orașului și pentru continuitatea traseelor
- Modernizarea principalelor bulevarde din Sibiu, cu introducerea benzilor dedicate pentru autobuze, piste de biciclete și lărgirea spațiilor pietonale.
- Îmbunătățirea siguranței pietonilor la trecerile de pietoni și intersecțiile cu risc ridicat.
- Eliberarea spațiilor publice de mașini parcate prin construcția de parcări supraetajate,
Prin acest Plan, Sibiul achiesează strategic la practicile europene curente, orientate spre reducerea emisiilor de CO2 (Green Deal) pentru crearea unui oraș curat și funcțional, în beneficiul cetățenilor. În prezent, la nivel european, 40% din emisiile de CO2 și 70% din emisiile de alți poluanți sunt generate de traficul urban.
În ce măsură observațiile și propunerile consultantului regăsite în PMUD vor fi asumate și puse în aplicare de Primăria Municipiului Sibiu?
Planul a fost studiat de echipa Primăriei și de stakeholderii locali, a fost supus consultării publice și a fost analizat în detaliu din punctul de vedere al fezabilității proiectelor propuse în cazul Sibiului, un oraș cu caracteristici particulare.
Odată aprobat de către Consiliul Local al Municipiului Sibiu, acest Plan va intra în implementare etapizat, în limita resurselor bugetare proprii și atrase disponibile. Acesta va fi baza investițiilor punctuale în mobilitate, a programării acestora în timp și liantul care le va da coerență. De altfel, direcțiile de dezvoltare trasate în Plan sunt deja asumate de Primăria Sibiu, fapt ilustrat de un număr mare de proiecte implementate sau aflate în curs pentru modernizarea și promovarea transportului public, pentru crearea infrastructurii dedicate deplasării cu bicicleta și creșterea calității spațiilor pietonale.
Ce se schimba din punct de vedere al mobilității din municipiul Sibiu prin viziunea și conceptul date de acest plan de mobilitate?
Prin implementarea PMUD se dorește schimbarea modului principal de deplasare cotidiană în municipiul Sibiu: trecerea de la autoturismul personal, care este prioritar în acest moment și un factor principal generator de poluare, spre modurile nepoluante, alternative de deplasare – deplasarea pietonală, cea cu bicicleta sau cu autobuzul. Obiectivul este ca, până în 2030, peste 40% din călătoriile zilnice în Sibiu să fie realizate cu autobuzul, pe jos, cu bicicleta sau alte mijloace nepoluante.
În ceea ce privește transportul public în municipiu, se dorește ca, prin eforturi integrate de modernizare a flotei și eficientizare a operării serviciului, în sensul extinderii traseelor, creșterii frecvențelor, creșterii vitezei de deplasare a autobuzelor, precum și al îmbunătățirii informării călătorilor, acest mod de deplasare să devină mai atractiv pentru cetățeni.
De asemenea, prin implementarea proiectelor propuse în Plan se va îmbunătăți mobilitatea nu numai în municipiu, ci și în zona metropolitană a acestuia. Creându-se un sistem de transport public care să lege localitățile învecinate de Sibiu se vor crea premisele pentru renunțarea la deplasarea spre școală, la serviciu sau la cumpărături cu mașina personală.
Care este orizontul de timp pentru ca propunerile să fie implementate parțial și sau integral?
Documentul care urmează să fie aprobat are ca orizont anul 2030, cu condiția și în măsura existenței resurselor bugetare care să asigure implementarea proiectelor propuse.
Un document atât de complex are nevoie mai întâi să fie înțeles, apoi adoptat de către comunitatea care trebuie să facă această trecere spre mobilitatea curată, din convingerea că este benefică orașului.
În baza acestui Plan, Primăria Sibiu va alcătui un plan de acțiuni etapizat, adaptat resurselor bugetare proprii și atrase disponibile, ținând cont de proiectele aflate deja în implementare sau care urmează a intra în implementare, în perioada următoare.