Primăria Sibiu a demarat în sfârșit ultima procedură necesară pentru construirea pistei de biciclete pe malul Cibinului. Licitația pentru care a depus documentația în SEAP are ca scop găsirea unui constructor, iar termenul de finalizare este de 11 luni, de la data începerii lucrărilor.
Sibiul va avea, în sfârșit, piste de biciclete și promenadă pe malul Cibinului, dar asta peste circa doi ani, dacă licitația se va desfășura în condiții normale, iar lucrările se vor încheia la timp. Proiectul este, poate, mult mai simplist decât ar fi avut nevoie Sibiul și de cât ar fi permis structura actuală a malurilor. Vorbim mai degrabă despre o pistă de biciclete, o legătură de transport, și nu despre un obiectiv turistic în sine, dar cu siguranță va deveni, odată ce va fi finalizat, unul dintre locurile preferate de sibieni pentru relaxare.
Costul estimat de Primăria Sibiu este de 42,7 milioane de lei, cea mai mare parte a acestor bani urmând să fie asigurată din fonduri europene. Primăria a semnat în urmă cu aproape doi ani contractul de finanțare pentru acest obiectiv, împreună cu cel care prevede cosntruirea pistei din Ștrand.
Ce se construiește pe malul Cibinului
Viitoarea pistă de biciclete, care include și un traseu pietonal (deși vorbim mai mult despre un trotuar îngust, segmentat, nu despre o promenadă în sensul propriu) va include și o serie de intervenții la malurile râului, pentru protecția pistei, dar și marcaje și semnalizări, pasarele ciclo-pietonale și spații de odihnă. Suplimentar, sistemul de iluminat, rețeaua de camere video de supraveghere și rețeaua de Internet cu conexiune Wifi vor completa proiectul. Totul va fi completat de amenajarea peisagistică și mobilierul urban.
În total, vor fi 3,674 kilometri de pistă de biciclete, spații pietonale și modernizarea trotuarelor exsitente. Fiecare sens de mers va avea o lățime de aproximativ 1 metru, la care se adaugă spațiul de delimitare, cu borduri și parapet.
Proiectul tehnic și celelalte documentații necesare pentru această lucrare au fost realizate de FIP Consulting SRL și subcontractorii săi (Novensa, Aquacon și Walhalla), companie care a câștigat licitația în 11 noiembrie anul trecut și care a primit pentru serviciile sale 657.013 lei. Prețul cu care au câștigat este aproximativ jumătate din estimările inițiale ale Primăriei Sibiu (1,2 milioane lei). Proiectanții au avut la dispoziție trei luni pentru a livra toate documentațiile necesare și vor oferi, în cadrul contractului, asistență pe tot parcursul lucrărilor.
Ce prevede proiectul pistei de biciclete
Pista de biciclete de pe malul Cibinului, cu traseu pietonal, va porni de la strada Maramureșului, din zona podului de pe Șos. Alba Iulia, acolo unde se termină pista construită în celălalt proiect, cu direcție către centru. Practic, pista va porni cu un scurt traseu și o traversare a șoselei, în zona podului de pe Alba Iulia, apoi va continua pe partea dreaptă a Cibinului, în direcția de curgere, paralel cu strada Malului și apoi cu Cibinului. Întreg traseul a fost împărțit pe șase loturi, fiind segmentat de diferite intersecții și obiective de pe traseu. Trotuarul nu este prezent pe tot parcursul pistei de biciclete, ci se întâlnește pe alocuri cu aceasta și beneficiază, în mai multe locuri, de spații de relaxare/odihnă, sub forma unor deck-uri de 142 metri pătrați sau balcoane de 35 metri pătrați, suspendate peste râu sau retrase pe spațiul verde. Începând cu tronsonul 6, care pornește de la strada Rusciorului, pista se mută pe partea stângă a râului și ajunge la intersecția Cibinului cu albia pârâului Rossbach. Aici va fi construit un pod mai puțin obișnuit, o pasarelă ciclo-pietonală circulară, cu o lungime de 112 de metri, care va sta chiar deasupra locului în care cele două ape curgătoare se întâlnesc.
Apoi continuă până în apropiere de interesecția cu strada Podului și Centura Sibiu, având aproape de capăt o nouă pasarelă, de data aceasta una clasică, peste Cibin. Pista se termină cu o buclă de întoarcere și cu legături cu infrastructura rutieră. Pe tot parcursul pistei se găsesc conexiuni diferite cu trotuarele și rețeaua de străzi.
Ce probleme vor apărea
Lipsa unor trotuare pe întreaga lungime a pistei va conduce, așa cum se întâmplă acum în Parcul Sub Arini, la „invadarea” pistei de cei fără biciclete care doresc să se plimbe pe malul râului sau care îi însoțesc pe copiii cu biciclete. Pe lângă disconfortul creat bicicliștilor și apariția riscului de accidente, pietonii vor fi frustrați că proiectul amenajării malurilor râului Cibin nu a fost mai generos din acest punct de vedere încă de la început.
Când începe, când se termină amenajarae malurilor Cibinului
Condițiile licitației prevăd ca termen de depunere a ofertelor luna iunie, iar până la finalul anului va avea loc procedura de selecție a acestor oferte. Pe parcursul anului 2022 ar trebui să se lucreze, dacă se semnează ordinul de începere la timp și nu apar situații care să întârzie aceste lucrări, așa cum s-a întâmplat în cazul altor proiecte. În cel mai fericit caz, pista de bicicliști ar putea fi gata în anul 2023.