Autoritatea de Reformă Feroviară, o structură în subordinea Ministerului Transporturilor, cu rol de implementare a reformelor privind transportul pe cale ferată din România, a lansat un proiect care presupune „introducerea transportului cadențat în jurul orașelor mari”, adică a trenurilor pe distanțe scurte, de tip navetă.
Sibiul ar putea beneficia de trenuri regionale de transport de navetă care să conecteze gara din Sibiu cu localitățile din jurul orașului și cu orașele din județele apropiate. Practic, proiectul include 20 de reședințe de județ și Bucureștiul, care vor avea trenuri de mers cadențat, adică în regim regulat, similar cu autobuzele, care pot fi folosite pentru navetă și transport pe distanțe scurte, cu program previzibil.
Proiectul se află pentru moment în faza de consultare, pentru care ARF a demarat o licitație de achiziție de servicii prin care se solicită prezentarea unei valori estimative pentru serviciul ce are ca obiect „Îmbunătățirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul orașelor mari din România”.
Proiectul presupune colectarea de date noi din teren prin realizarea unor chestionare de trafic (feroviar, rutier, aerian) la nivelul fiecărei zone metropolitane, precum și pentru orașele reședință de județ din proiectul propus. Eșantionul pentru fiecare oraș va fi stabilit la un număr care va permite o acuratețe cât mai mare a predicțiilor întocmite.
Apoi, se va crea o bază de date și se va realiza un Model Local de Transport (MLT) specific fiecărui pol de dezvoltare și/sau creștere, precum și a principalelor legături feroviare între poli de dezvoltare – orașele reședință județ.
Mersul cadențat trebuie să reflecte cererea de mobilitate a populației din fiecare pol de creștere analizat, la o cadență adecvată, pe o perioadă de cel puțin 10 ani.
Orașele vizate sunt: București, Cluj Napoca, Timișoara, Iași, Constanta, Craiova, Brașov, Galați, Ploiești, Oradea, Brăila, Arad, Pitești, Sibiu, Bacău, Târgu Mureș, Baia Mare, Buzău, Botoșani, Satu Mare, Râmnicu Vâlcea.
O a doua componentă a proiectului urmărește asigurarea legăturilor între reședințele de județ apropiate, cum ar fi: Călărași – Slobozia; Ploiești – București – Giurgiu; Timișoara – Arad; Deva – Alba Iulia – Sibiu; Satu Mare – Baia Mare; Botoșani – Suceava; Cluj Napoca – Târgu Mureș; Brăila – Galați; Iași – Vaslui; Craiova – Slatina; Bacău – Piatra Neamț; Brașov – Sf. Gheorghe.
Rutele de circulaţie, care vor constitui obligaţiile de serviciu public de transport feroviar public de călători, vor fi stabilite de către ARF pe baza analizei cererii de mobilitate la nivel global şi pe baza estimărilor cererii de mobilitate pentru fiecare an în parte.
Proiectul este finanțat prin Programul Operațional Transport și de la bugetul de stat, cu respectarea obligațiilor legale în vigoare. Implementarea proiectului este prevăzută pentru o perioadă de 12 luni.