Două proiecte elaborate de Primăria Sibiu, ”Coridor de deplasare cu bicicleta pentru conectarea cartierului Ștrand de zona centrală și Parcul sub Arini” și „Sistem automat de închiriere biciclete în regim self-service – Sibiu – BikeCity”, vor prinde contur în oraș. Pentru ca administrația municipală să poate accesa fondurile europene este nevoie de hotărârea Consiliului Local prin care se aprobă cele două proiecte și valoarea investiției acestora.
Proiectul ”Coridor de deplasare cu bicicleta pentru conectarea cartierului Ștrand de zona centrală și Parcul sub Arini”, prin care se dorește extinderea pistelor de biciclete, a fost demarat în 2018 când a fost realizată Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI). În același an au fost stabiliți și indicatorii tehnico-economici și a fost creionată o descriere sumară a investiției, care au căpătat forma unei Hotărâri a Consiliului Local aprobată în octombrie anul trecut. Pentru a primi finanțarea, Primăria Sibiu va trebui să depună la dosar o altă hotărâre prin care consilierii locali aprobă valoarea investiței proiectului care se ridică la suma de 3.912.127,48 lei cu TVA. Din aceasta, 66.224,66 lei reprezintă contribuția proprie eligibilă a Primăriei Sibiu și 600.894,27 reprezintă cheltuielile totale neeligibile ale proiectului. Cel mai probabil, proiectul va primi undă verde în ședința de joi, 27 iunie, în cadrul ședinței Consiliului Local.
Traseul va parcurge următoarele străzi și zone:
* conectarea cu zona centrală: strada Maramureșului (din dreptul stadionului Voința) – strada Doljului – strada Bihorului – strada Gorjului – str. Ștrandului – (urcare pe o șină specială ce urmează să fie creată pe lângă scările pietonale) – str. Moldovei – (urcare pe o cale specială ce urmează a fi amenajată pe lângă scările pietonale) – str. Neculuță – str. G. Coșbuc – strada Transilvaniei și apoi se va face legătura cu pistele existente spre centru.
* conectarea cu parcul Sub Arini: strada Maramureșului (din dreptul stadionului Voința) – strada Doljului – strada Bihorului – strada Gorjului – str. Ștrandului – (urcare pe lângă scările pietonale) – str. Moldovei – (urcare pe lângă scările pietonale) – str. Neculuță – str. Munteniei – pasajul Spitalului – parcul Sub Arini unde, prin măsuri de resistematizare a semnalizării traficului se va face legătura cu pista existentă pe Aleea Mihai Eminescu. Primăria Sibiu analizează conectarea din acest punct cu zona centrală, pe str. Școala de Înot, str. Someșului și str. Emil Cioran
* conectarea cartierului Ștrand II: se va crea un tronson de pistă între strada maramureșului și strada Prof. Aurel Popa conectat cu cele două trasee descrise mai sus, conectând astfel și zona Ștrand II cu centrul și parcul Sub Arini.
Un alt proiect: „Sibiu BikeCity”
Un alt proiect, tot cu finanțare europeană, pe care Primăria vrea să îl coreleze cu cel descris mai sus, este „Sistem automat de închiriere biciclete în regim self-service – Sibiu BikeCity”. Și acesta va fi supus aprobării în ședința Consiliului Local.
Etape finalizate, pași următori
Pentru acest proiect, în valoare totală de 13.417.871,53 lei cu TVA, a fost întocmit, încă de anul trecut, studiul de fezabilitate, au fost stabiliți indicatorii tehnico-economici și realizată descrierea investiței. Toate au fost aprobate în 2018 de consilierii locali. La fel ca mai sus, pentru a primi aceste fonduri, Primăria Sibiu trebuie să depună la dosarul de finanțare Hotărârea Consiliului Local prin care se aprobă proiectul și cheltuielile legate de acesta.
Valoarea proiectului – 13.417.871,53 lei cu TVA;
Contribuția proprie eligibilă – 264.601,51 lei (adică 2% din totalul cheltuielilor eligibile);
Cheltuielile totale neeligibile – 187.796, 76 lei;
Ambele proiecte se doresc a fi o alternativă a complementară a transportului în comun, în condițiile în care de-a lungul coridorului și în vecinătatea stațiilor stațiilor de autobuze vor fi amplasate stații de închiriere de biciclete prin sistemul bike-sharing. Banii pentru cele două proiecte sunt accesați prin Programul Operațional Regional 2014-2020, Axa Prioritară 4, Prioritatea de Investiții 4e, Obiectivul Specific 4.1 – Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reședință de județ prin investiții bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă.