Campania de informare lansată acum două săptămâni continuă cu următoarea temă: procedurile pe care compania noastră le prevede în capetele de linie ale traseelor de transport, precum şi procedurile de curăţenie şi de menţinere a acesteia în autobuzele Tursib.
Capătul de linie al unui traseu de transport public este un loc amenajat, în care un autobuz începe sau își încheie ruta programată. Capătul de linie este amplasat într-o staţie de autobuz de pe ruta respectivă.
Ȋntotdeauna, pe un traseu, este alocat un număr diferit de autobuze, corelat cu numărul persoanelor care folosesc mijloacele de transport în comun (funcţie de intervalul orar, gradul de încarcare).
Un factor determinant în stabilirea locaţiei capetelor de linie îl reprezintă posibilitatea de redirecţionare a autobuzului în sens invers (tur-retur). Acest lucru poate fi dificil în zonele cu spațiu redus sau dispunerea drumului împiedică întoarcerea în U. Anumite zone ale oraşului oferă un spaţiu adecvat de staţionare cu plecări care să nu obstrucţioneze traficul.
Există însă trasee la care capetele de linie sunt poziţionate în locaţii mai aglomerate, în interiorul oraşului. Este cazul rutelor circulare, în care autobuzele realizează o buclă, iar capete de linie sunt amplasate în staţii normale, uneori chiar pe străzi principale. Un exemplu – ruta 11, care are unul dintre capetele de linie situat pe Calea Cisnădiei, într-o zonă relativ aglomerată. Ȋn această situaţie, au existat conflicte generate de confuzii ale pasagerilor nefamiliarizaţi cu procedurile noastre, respectiv un autobuz, aparent în trafic, parchează într-o stație cu ușile închise, în așteptarea orei la care este programată plecarea în următoarea cursă.
Timpul petrecut la capetele de linie poartă denumirea de timp de neutralizare şi are scopul de a regla eventualele diferenţe orare care pot apărea pe traseu (întârzieri sau devansări faţă de orarul prestabilit).
Pe de altă parte, conducatorii auto Tursib trebuie să respecte anumite proceduri obligatorii la capetele de linii şi anume:
- opresc în mod regulamentar în staţie şi rămân în staţionare până la ora plecării înscrisă în program
- în timpul staţionării au obligaţia de a completa pe foaia de parcurs capetele de linie şi orele de plecare, pe măsură ce efectuează itinerariul prestabilit
- în timpul staţionării la capetele de linii au obligaţia de a verifica: funcţionarea validatoarelor şi a automatelor de achiziţionare a biletelor contactless, starea sistemului de rulare şi alte sisteme
- la fiecare capăt de linie, conducătorul auto are obligaţia de a mătura salonul autobuzului, dacă este cazul. Acest lucru este prevăzut de procedurile de igienizare ale autobuzelor, care sunt mai complexe
Suplimentar, pe lângă activităţile obligatorii, conducătorii auto au dreptul de a beneficia de un timp alocat propriilor necesităţi, înainte de a intra din nou pe traseu. Ȋn acest interval, este posibilă părăsirea autobuzului de către conducătorul auto, cu obligaţia de a asigura autovehiculul.
Igienizarea completă se realizează pe timpul nopţii, la sediul Tursib, conform unui grafic prestabilit şi constă în curăţarea în detaliu a întregului habitaclu al autobuzului, începand de la plafon, pereţi laterali, tapiţerii scaune, podea, geamuri, inclusiv cabina şoferului. Igienizarea autobuzelor se realizează şi în timpul zilei, ori de câte ori situaţia o impune.
Toate măsurile noastre de menţinere a curăţeniei sunt însă insuficiente în condiţiile în care nu suntem susţinuţi şi de către călători. Cu fiecare ocazie am făcut apel la clienţii Tursib să ne ajute şi să menţină, pe cât posibil, curăţenia din autobuze, astfel încât să ne bucurăm cu toţii de un mediu cât mai plăcut de a călători.
Prezentarea procedurilor au ca scop informarea călătorilor şi evitarea situaţiilor conflictuale, deoarece, în contextul expus, conducătorii auto trebuie să respecte o serie de proceduri obligatorii.
Având în vedere că toate segmentele sociale (persoane individuale, familii, comunităţi, societăţi comerciale) beneficiază de serviciile de transport public local, sperăm ca informaţiile prezentate mai sus să fie considerate utile şi să ne ajute în demersul nostru de a consolida relaţia operatorul transport-client.