Reprezentanţii firmei austriece Porr Construct au declarat, astăzi, la Prefectură, că nu au fost afectaţi de pandemia de coronavirus şi, apoi, de războiul din Ucraina, care au dus la explozia preţurilor la materialele de construcţii, deoarece organizarea şantierului tronsonului de autostradă Sibiu – Boiţa, deschis circulaţiei rutiere în decembrie 2022, s-a făcut din timp.
Totodată, în paralele cu proiectarea tronsonului, firma austriacă îşi achiziţiona materialele pentru construcţia tronsonului de autostradă, astfel că criza economică care a urmat a avut un impact mai mic asupra costurilor investiţiei şi asupra situaţiei economice a firmei. De altfel, constructorul austriac s-a încadrat în suma care a fost impusă prin licitaţia oprganizată. Finalizarea lucrărilor la lotul 1 al autostrăzii Sibi – Piteşti, în speţă tronsonul Sibiu – Boiţa, cu aproape 5 luni înainte de termenul final, este o adevărată lecţie pentru ceilalţi constructori care au câştigat licitaţii în România, un exemplu aproape unic atunci când vine vorba despre respectarea termenelor construirii tronsoanelor de autostradă. Tronsonul Sibiu – Boiţa poate fi considerat, fără a se exagera, o „lucrare perfectă”, în condiţiile în care Primăria Boiţa, Prefectura, Consiliu Judeţean şi celelalte instituţii publice au avut o colaborare foarte bună cu constructorul austriac. Mai mult, recepţia lucrării din partea CNAIR s-a făcut fără nicio obiecţie sau problemă adusă constructorului. În plus, constructorul austriac a dat 10 ani garanţie pentru lucrări. Potrivit Porr Construct, în medie, 500 de angajaţi au lucrat pentru finalizarea tronsonului la timp. Austriecii şi-au propus să respecte termenul şi pentru tronsonul 4 al autostrăzii Sibiu – Piteşti, adjudecat în urma licitaţiei.
Ghidarea liliecilor s-a finalizat
Tronsonul de autostradă Sibiu – Boiţa a fost deschis circulaţiei rutiere în decembrie 2022, însă până în aprilie 2023, termenul final al investiţiei, au mai trebuit finalizate o serie de lucrări adiacente părţii carosabile. Astfel, în aceste zile, au fost terminate lucrările la Centrul de Întreţinere şi Coordonare de la Boiţa, dar şi lucrările de realizare de plantaţii şi aliniamente pentru ghidarea liliecilor. Plantarea copacilor, stânga – dreapta şi care formează coridoare, pentru ghidarea liliecilor s-a realizat conform avizului de mediu eliberat. După finalizarea lucrărilor rămase, în 27 aprilie, a fost convocată Recepţia la Terminarea Lucrărilor, care practic, închide investiţia. În altă ordine de idei, pentru o şi mai mare siguranţă rutieră şi pentru prevenirea evenimentelor nedorite, s-a luat decizia din partea CNAIR de a monta plase de siguranţă în punctele sensibile ale tronsonului, însă acestea nu fac parte din contractul adjudecat de Porr Construct, urmând ca, ulterior, să se facă această investiţie din bugetul instituţiei. Trebuie spus că circulaţia pe tronsonul Sibiu – Boiţa a fost deschisă în decembrie 2022 numai după ce s-a făcut un audit de siguranţă rutieră.
La rândul său, prefectul Mircea Creţu a declarat că instituţia a depus toate eforturile pentru ca birocraţia să nu împiedice termenele investiţiei, un ajutor decisiv venit din partea Instituției Prefectului Sibiu fiind cel pentru rezolvarea problemelor legate de terenul forestier care urma să fie străbătut de autostradă. De asemenea, exprorierile de teren au fost realizate în graficul preconizat.
Consultanţa a dat raportul
Reprezentanţii firmelor de consultanţă, în speţă Asocierea TPF Inginerie SRL – Septembrie Consulting SRL, spun că lucrurile au mers fără vreun impediment important. Astfel, pe tronsonul Sibiu – Boiţa s-a construit 13,170 km, 3 viaducte şi 4 poduri, 21 de pasaje inferioare şi un pasaj superior, 21 podeţe pe autostradă şi 6 podeţe la noduri rutiere, două spaţii de servicii la km 8, două noduri rutiere şi un centru de întreţinere şi coordonare. Lotul din judeţul Sibiu este primul tronson inaugurat din autostrada Sibiu – Piteşti, cea mai aşteptată autostradă din România, de după Revoluţie. Bucata de autostradă a fost construită de austriecii de la Porr Construct, care au reuşit să predea tronsonul cu 5 luni înainte de termenul limită, care este martie 2023. Au fost primii kilometri de autostradă finalizaţi în 2022 în ţara noastră. Un lucru special este faptul că tronsonul de autostradă este dotat cu senzor de polei, câte unul pe fiecare sens, la intrarea pe viaduct. Acesta va trimite informații la centrul de control și de aici aceasta va apărea pe panourile informative de pe autostradă pentru a atenționa asupra pericolului și a reducerii vitezei. Totodată, lotul de autostradă cuprinde viaductul Tălmăcel, considerat una din cele mai spectaculoase lucrări de infrastructură din țară. Lucrarea are o lungime de 650 de metri și o înălțime a picioarelor de până la 30 de metri. Podul este casetat și executat în consolă. Primul lot al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești permite șoferilor să conducă pe 188 de kilometri de autostradă fără întrerupere de la Boița (județul Sibiu), până la Holdea (județul Hunedoara). Contractul pentru proiectarea și execuția primului lot al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești a fost semnat în aprilie 2019, pentru 612.647.863,28 lei. La Boița, Autostrada se conectează cu DN 7 Valea Oltului printr-un sens giratoriu.